| |
Obsah
- Usnesení SD
- Změna stanov Stavebního bytového družstva Nová huť
- Novela zákona č. 72/1994 Sb. (Zákon o vlastnictví
bytů)
- Volby výborů samospráv
- Podmínky pro povolování stavební úpravy v bytech
SBD NH
- Návrh na osvětlení chodeb po jednotlivých patrech
infraspínačem osvětlení
- Změna v systému plateb za likvidaci a svoz
komunálního odpadu
1. Usnesení SD
Dne 25.5.2000 se konalo v kulturním domě
Ostrava - Jih shromáždění delegátů Stavebního bytového družstva Nová huť,
které přijalo následující usnesení:
shromáždění delegátů SBD NH schvaluje:
1. |
Roční účetní závěrku za rok 1999 |
2. |
Rozdělení hospodářského výsledku za rok 1999, to je
zisku, vytvořeného ve výši 1 665 210,52 Kč takto: |
|
- |
část vytvořeného zisku ve výši 1 604 279,11 Kč převést do
základního fondu bytového hospodářství |
|
- |
část vytvořeného zisku ve výši 60 931,41 Kč převést do
nedělitelného fondu družstva. |
Shromáždění delegátů dále schválilo změnu stanov, která je uvedena včetně
komentáře v bodě 2 tohoto Zpravodaje.
2. Změna stanov Stavebního bytového družstva
Nová huť
Shromáždění delegátů, konané 25. května 2000
přijalo následující změnu stanov:
Čl. 28 Majetkové
vypořádání |
Stávající text odst. 10) čl. 28 zní: |
10) |
Vypořádací podíl nabyvatele bytu
se stanoví jako podíl na čistém obchodním jmění družstva, podle účetní
závěrky za rok, v němž členství zaniklo, bez nedělitelného fondu,
pozemků, garáží, jejichž nájemcem je fyzická osoba – člen družstva, nebytových
prostor vzniklých na základě rozhodnutí o změně užívání stavby nebo nebytových
prostor, u nichž se na financování podíleli svými členskými podíly pouze nájemci
bytů v budově a dále prostředků určených k vypořádání
v souvislosti s převody vlastnictví bytů.
Při výpočtu vypořádacího podílu se zohlední délka členství v družstvu.
Vypořádací podíl z vypočtené základny se určí poměrem počtu ukončených
roků členství daného člena k souhrnu ukončených roků členství všech
členů družstva, alespoň ročním členstvím.
Ustanovení tohoto bodu se nepoužije při zániku členství z jiného důvodu, než
z důvodu zániku členství v souvislosti s převodem bytu do vlastnictví
resp. při zániku členství u člena, kterému byla převedena jednotka (byt, garáž,
ateliér) do vlastnictví podle zákona č. 72/94 Sb. (Zákon o vlastnictví bytů). |
Změna zakotvená v tomto
ustanovení se týká upřesnění způsobu stanovení vypořádacího podílu nabyvatele
bytu a vychází z úpravy příslušné části obchodního zákoníku. Podle této
změny se do čistého obchodního jmění družstva (pro výpočet vypořádacího
podílu nabyvatele bytu), nezapočítává nedělitelný fond. |
Čl. 41 |
Stávající text odst. 2) čl. 41 zní: |
2) |
Opravy v bytě související
s jeho užíváním (s výjimkou dále uvedených oprav) a náklady spojené
s běžnou údržbou hradí nájemce. Nájemce dále hradí výměnu a opravy
zařizovacích předmětů bytů (s výjimkou dále uvedených oprav a výměn).
Družstvo hradí z vytvořené dlouhodobé zálohy na opravy a údržbu bytů
následující opravy a výměny v bytech: opravy a výměny radiátorů, vstupních
dveří, elektrických, vodoinstalačních, plynových a topných rozvodů (včetně
měřících přístrojů) až po uzavírací armatury nebo jističe a odbočky kanalizace
pro jednotlivý byt, opravy balkónů a lodžií, opravy STA, opravy oken včetně
nátěrů. |
Přijatá změna se
týká nahrazení pojmu ... „údržbu příslušného domu“ ... slovy .....
„údržbu bytů“ ... a souvisí, stejně jako dále uvedené změny čl. 100 a čl.
104 s nutností rozdělit stávající fond označený jako rezerva na opravy na
údržbu bytového fondu, na dvě samostatné položky. Z této rezervy byly dříve
hrazeny jak některé opravy a výměny v bytech (dle čl. 41 stanov), tak i opravy a
údržba domu resp. společných prostor. Nutnost realizovat tuto změnu souvisí se
změnami vlastnictví v domech, kdy po převedení bytové jednotky do vlastnictví
člena družstva–nájemce, je vlastník bytové jednotky povinen přispívat pouze na
údržbu a opravy společných prostor a nebude již přispívat na opravy a výměny
v bytech, které zůstávají vlastnictvím družstva. Obdobně to platí i
v opačném případě, kdy družstvo nemůže hradit opravy a výměny
v bytech, které jsou ve vlastnictví fyzické osoby.
Z tohoto důvodu budou vedeny u každého
domu samostatně dva fondy a to:
a) dlouhodobá záloha na opravy a údržbu společných
prostor, na kterou budou přispívat jak nájemci bytů, tak i vlastníci bytů a
b) dlouhodobá záloha na opravy a údržbu bytů, do které budou přispívat
pouze nájemci bytů a ze které se mohou použít prostředky výhradně pro tyto
nájemce (v souladu s čl. 41 stanov)
Obě tyto položky budou po uplynutí
kalendářního roku zúčtovány a všichni nájemci i vlastníci bytů budou
s vyúčtováním seznámeni. Obě zálohy pak společně vytvářejí dlouhodobou
zálohu na opravy a údržbu bytového fondu (viz čl. 104).
Tato změna se rovněž promítne do rozpisu
nájemného a úhrady za plnění poskytovaná s užíváním bytu, kde budou u
členů družstva–nájemců, obě položky uvedeny samostatně. |
Čl. 74
Shromáždění delegátů |
Stávající text odst. 2) čl. 74 se
doplňuje o ustanovení: |
10) |
j) schvalování zástavy
družstevního nemovitého majetku |
Tato přijatá změna rozšiřuje
působnost shromáždění delegátů a znamená omezení pravomocí představenstva. Ke
každé případné zástavě družstevního nemovitého majetku musí podle této změny
dát souhlas shromáždění delegátů. Pro doplnění uvádíme, že možnosti převodu
družstevního majetku již omezují platná ustanovení našich stanov, podle kterých by
s případným prodejem družstevního domu (např. domu) museli souhlasit všichni
jeho nájemci daného objektu. |
Čl. 100 Fondy družstva |
Stávající text čl. 100 zní: |
Družstvo
vytváří tyto fondy:
a) základní jmění
b) nedělitelný fond
c) fond družstevní výstavby
d) základní fond
e) dlouhodobá záloha na opravy a údržbu společných částí domu
f) dlouhodobá záloha na opravy a údržbu bytů
g) fond členských podílů |
Čl. 104
Základní fond a rezerva na údržbu a opravy bytového fondu |
Stávající text čl. 104 zní: |
Čl. 104 |
Základní fond a dlouhodobá
záloha na údržbu a opravy bytového fondu |
1) |
Základní fond se tvoří ze zisku (přebytku)
jednotlivých bytových domů (středisek) |
2) |
Prostředky základního fondu lze použít na úhradu
ztráty (schodku) jednotlivých bytových domů a na případnou dotaci dlouhodobé
zálohy na opravy a údržbu bytového fondu a k převodu do fondu družstevní
výstavby na pořízení dodatečných investic družstevní výstavby |
3) |
Základní fond se eviduje podle jednotlivých
středisek bytového hospodářství a lze ho použít jen pro příslušné středisko
bytového hospodářství |
4) |
Dlouhodobé zálohy se dlouhodobě vytvářejí
pravidelným příspěvkem, který je součástí nájemného nebo poplatků hrazených
vlastníky bytů |
5) |
Dlouhodobé zálohy se rozpouštějí ve výši
účtovaných externích a vnitropodnikových nákladů na opravy a údržbu bytového
fondu |
6) |
Nevyčerpané dlouhodobé zálohy se
převádějí do příštího roku |
7) |
Dlouhodobé zálohy se evidují podle
jednotlivých středisek bytového hospodářství a lze je použít jen pro příslušné
středisko bytového hospodářství. |
Vysvětlení ke
změně čl. 100 a čl. 104 souvisí se změnou čl. 41 (viz výše). |
3. Novela zákona č. 72/1994 Sb. (Zákon o
vlastnictví bytů)
Dnem 1. července 2000 nabývá účinnosti zákon
č. 103/2000, kterým se mění zákon č. 72/1994 Sb., kterým se upravují některé
spoluvlastnické vztahy k budovám a některé vlastnické vztahy k bytům a
nebytovým prostorům a doplňují některé zákony (zákon o vlastnictví bytů).
Protože se uvedený zákon dotýká bezprostředně
našeho bytového družstva a tím i našich členů, rozhodlo představenstvo informovat
členy družstva o některých změnách, daných tímto zákonem.
1. |
V textu § 2 pís. g) je rozšířen okruh
společných částí domu, určených pro společné užívání (text je doplněn o
vzduchotechniku, výtahy, hromosvody, společná zařízení domu – například
vybavení společné prádelny, ...). Jedná se o části domu, které se při převodech
bytů stávají předmětem spoluvlastnictví majitelů bytů. |
2. |
Text § 5 upravuje způsoby vzniku vlastnictví
jednotky (jednotkou je míněn byt nebo nebytový prostor); vzniká vkladem prohlášení
vlastníka budovy do katastru nemovitostí nebo výstavbou jednotky provedenou na
základě smlouvy o výstavbě podle tohoto zákona, na základě dohody spoluvlastníků
budovy, rozhodnutím soudu o zrušení a vypořádání podílového spoluvlastnictví
budovy nebo rozhodnutím soudu o vypořádání společného jmění manželů. |
3. |
Zásadní změnou je vznik právnické osoby –
společenství vlastníků jednotek (§ 9 až 12). V našem případě tato
nová právnická osoba, která je způsobilá vykonávat práva a zavazovat se ve všech
věcech spojených se správou, provozem a opravami společných částí domu, vznikne
vždy v případě, kdy se našemu družstvu sníží jeho spoluvlastnický podíl na
společných částech domu na méně než jednu čtvrtinu. Může vzniknout také
v případě, kdy družstvo bude mít spoluvlastnický podíl větší než
čtvrtinový, ale menší než poloviční a kdy shromáždění vlastníků jednotek
vypoví družstvu správu. |
Členství ve společenství vzniká a zaniká
současně s převodem nebo přechodem vlastnictví jednotky
Zákon přesně stanoví orgány společenství,
kterými jsou:
a) shromáždění vlastníků jednotek
b) výbor společenství (který je statutárním orgánem)
c) další orgány podle stanov společenství
Společenství má své vlastní stanovy (zákon
rovněž určuje jejich povinný obsah)
Společenství se zapisuje do obchodního
rejstříku
Zákon dále specifikuje základní povinnosti
společenství a upravuje způsob jeho rozhodování.
Nejpodstatnějším faktem, souvisejícím s touto změnou je skutečnost, že
společenství, tato nová právnická osoba, vzniká přímo ze zákona, tedy bez ohledu
na projevy vůle jednotlivých vlastníků jednotek.
4. |
Text § 13 doplňuje některé další povinnosti
vlastníků jednotek, např. povinnost umožnit instalaci a údržbu zařízení pro
měření tepla a vody v jednotce, včetně umožnění odečtu naměřených hodnot,
ručení za závazky společenství v poměru, který odpovídá velikosti
spoluvlastnických podílů na společných částech domu. Novinkou je rovněž vznik
zástavního práva k jednotce povinného vlastníka a na jeho movitých věcech
v případě, kdy vlastník neodstranil na svůj náklad závady a poškození,
které na jiných jednotkách nebo na společných částech domu způsobil, nebo
způsobili ti, kteří s ním jednotku užívají. Zástavní právo vzniká
ostatním vlastníkům a to dnem právní moci rozhodnutí soudu týkajícího se
uvedených pohledávek ostatních vlastníků. |
5. |
Novela v § 17 a 18 upravuje velmi podrobně vzájemná
práva a povinnosti vlastníků při výstavbě domu. |
6. |
Další významné změny se týkají pozemků a to
zejména u případů, kdy vlastník budovy není současně vlastníkem pozemku. Podle
této novely pokud nedojde mezi vlastníkem jednotky a vlastníkem pozemku ke sjednání
písemné smlouvy o úpravě práv k pozemku do 31. prosince 2000, vzniká dnem 1.
ledna 2001 ve prospěch vlastníka jednotky věcné břemeno k zastavěnému pozemku,
a to za úhradu. Obsahem věcného břemene je právo vlastníka jednotky spoluužívat
zastavěný pozemek. Toto věcné břemeno dále přechází spolu s přechodem
vlastnictví jednotky. |
Novela současně ve své druhé části upravuje i
příslušné pasáže občanského zákoníku (§ 879c) a to v tom smyslu, že
ten, kdo má ke dni účinnosti zákona zřízeno právo trvalého užívání pozemku,
zastavěného budovou, stává se uplynutím jednoho roku ode dne účinnosti tohoto
zákona, vlastníkem daného pozemku. Obdobně to platí i na výpůjčku nebo nájem,
kterými bylo nahrazeno právo trvalého užívání pozemku, pokud bylo zřízeno ve
prospěch bytového družstva, nebo ve prospěch toho, komu byl převeden byt nebo
nebytový prostor do vlastnictví podle zákona o vlastnictví bytů. Podmínkou tohoto
řešení je nutnost požádat stát o změnu tohoto práva na vlastnictví ve lhůtě
jednoho roku ode dne účinnosti tohoto zákona.
Jen u našeho družstva se tímto řeší převody
pozemků celkem u 101 domů.
7. |
Velmi významnou změnou, danou tímto zákonem, je
prodloužení lhůty pro uplatnění práva na uzavřené smlouvy o převodu bytu do
vlastnictví člena družstva – nájemce, až do 1. 7. 2010.Týká se to však pouze
těch, kdo podali výzvu k převedení předmětného bytu v zákonné lhůtě,
tj. do 30. 6. 1995. Dále se podle novely stává oprávněným z výzvy i právní
nástupce fyzické osoby, která tuto výzvu vůči družstvu podala. Tato úprava ve
skutečnosti znamená, že pokud člen družstva – nájemce vyzval v uvedené
zákonné lhůtě družstvo k uzavření smlouvy o převodu bytu, a poté převedl
svá členská práva a povinnosti na jinou osobu nebo např. zemřel, mají noví
členové resp. dědic právo na uzavření smlouvy o převodu bytu. |
4. Volby výborů samospráv
V souladu s se Stanovami družstva, čl. 67, je
funkční období členů orgánů družstva 5 let. Vzhledem k tomu, že v tomto roce
pětileté funkční období u většiny členských samospráv uplyne, je nutné zvolit
funkcionáře na další funkční období. Jedná se o delegáta na shromáždění
delegátů (v souladu s níže uvedeným klíčem) a funkcionáře výboru
členských samospráv. Představenstvo družstva vyzývá proto všechny své členy, aby
volby svých funkcionářů s plnou zodpovědností provedli a zejména informovali o jeho
výsledku písemně organizační odd. předsedy družstva (p. Slavíková, tel. 6763015).
Na tomto odd. také obdržíte informaci o trvání funkčního období výborů a
delegátů u jednotlivých členských samospráv.
Na podzimním shromáždění delegátů proběhnou
rovněž volby do představenstva a kontrolní komise družstva. Podle volebního řádu
družstva může navrhnout kandidáty každý delegát a kterýkoli orgán družstva. Jako
kandidáti pro volbu do představenstva a kontrolní komise mohou být navrženi jen ti
členové družstva, kteří plní povinnosti člena družstva dle čl. 13 platných
stanov.
5. Podmínky pro povolování
stavební úpravy v bytech SBD NH
- |
o povolení úprav v bytě musí písemně požádat
pouze uživatel bytu, který má s družstvem uzavřenou nájemní smlouvu |
- |
SBD NH nepovoluje stavební úpravy v bytech
uživatelů, kteří jsou vůči družstvu dlužníky |
Písemná žádost podaná na družstvo musí
obsahovat:
- |
adresu, č. bytu, podpis uživatele, pokud možno
telefonní spojení |
- |
popis všech zamýšlených stavebních úprav v bytě,
při dispozičních změnách a zásazích do stěn je nutný i nákres bytu s
vyznačením změn |
Podle rozsahu povolovaných stavebních úprav SBD
NH:
- |
může požadovat dodání projektové dokumentace,
případně se statickým posouzením, zpracované oprávněným projektantem |
- |
zmocnění žadatele k projednání zamýšlených
stavebních úprav v bytě na stavebním úřadu ÚMOb pro vydání příslušného
rozhodnutí |
Obecné podmínky:
- |
veškeré požadované stavební úpravy v bytě
provádí žadatel na svůj náklad |
- |
o prováděných úpravách v bytě musí žadatel
informovat členskou samosprávu, v případě zvýšené hlučnosti i nejbližší
sousedy v domě |
- |
odborné práce musí provádět odborná firma,
případně pracovníci s oprávněním pro tuto činnost |
- |
případný vybouraný materiál musí žadatel odvést
na příslušnou skládku |
- |
ukončení prací žadatel oznámí SBD NH a při
zásazích do vyhrazených zařízení předá originál revizní správy, případně
tlakové zkoušky v rozsahu provedených úprav a prohlášení prováděcí firmy o
kvalitě provedených prací |
Poplatky dle rozhodnutí představenstva SBD NH:
- |
při povolení stavební úpravy v bytě, zaplatí
žadatel správní poplatek 200,- Kč |
- |
v případě provedení nepovolené stavební úpravy v
bytě, bude porušen čl. 45 Stanov SBD NH a uživatel bytu bude penalizován částkou
5 000,- Kč.(Zároveň se může dopustit přestupku proti stavebnímu zákonu č.
50/1976 Sb., podléhající sankcím dle §105 tohoto zákona) |
6. Návrh na osvětlení
chodeb po jednotlivých patrech infraspínačem osvětlení
Osvětlení chodeb panelových domů bylo
instalováno tak, že zmáčknutím tlačítka schodišťového vypínače v kterémkoliv
podlaží se rozsvítila svítidla na chodbách celého domu od přízemí do posledního
podlaží. Tato skutečnost má návaznost na značnou spotřebu elektrické energie.
Z těchto důvodů Vám předkládáme návrh
opatření, kterým lze spotřebu el. energie účinně snížit. Jedná se o systém
instalace pohyblivých čidel, pracujících na principu pasivní infračervené
technologie, na každé podlaží domu. Tato čidla reagují na pohyb, to znamená, že se
bez použití schodišťových vypínačů automaticky rozsvítí světlo na podlaží,
kde je provoz, přičemž se nerozsvítí zbytečně ostatní podlaží. Infraspínač je
dle dohody nastaven na konkrétní časový interval, po jeho uplynutí světlo
automaticky zhasne.
Dle typu domu se pravděpodobná návratnost
investice pohybuje v rozmezí 3 - 5 let. Doposud jsme tento systém
instalovali ve dvou domech a to s velice kladným ohlasem.
Pokud Vás náš návrh zaujal, podrobnější
informace o cenách a vlastním provedení Vám poskytne vedoucí střediska elektro p.
Plaček - č. tel. 6763033.
7. Změna v systému plateb za
likvidaci a svoz komunálního odpadu
Dnem 13.4.2000 nabyla účinnosti vyhláška města
Ostravy č. 2/2000, kterou se stanoví poplatek za komunální odpad produkovaný
fyzickými osobami (poplatníky). Poplatek je stanoven pro každého poplatníka ve výši
324 Kč/rok. Tím se mění stávající způsob výběru a placení poplatku za svoz a
likvidaci komunálního odpadu odvislý od objednaného počtu sběrných nádob.
Z předmětné zákonné úpravy vyplývá, že
poplatníkem je každá „běžná“ fyzická osoba bez rozdílu, při jejíž činnosti
vzniká komunální odpad. Na fyzické osoby - podnikatele, resp. fyzické osoby při
podnikání se vztahuje jiný režim. Tzn., že již nadále nebude přicházet v úvahu
dřívější osvobození od zapojení se do sběru a od úhrady pro případ, že osoba
prokáže, že odpad využila nebo zneškodnila sama v souladu se zákonem.
Za poplatníky odvádí poplatek na účet města
Ostravy plátce (§ 10 odst. 2 zákona 37/2000 Sb.), plátcem je vlastník nebo
správce nemovitosti, kde vzniká komunální odpad.
Z těchto důvodů probíhá v rámci každé
samosprávy zjišťování přihlášeného počtu osob. Na základě přihlášeného
počtu osob bude příslušný poplatek družstvem odváděn a také mezi jednotlivé
domácnosti rozúčtován. Kontrola počtu bydlících osob, které nám uvedete na
zjišťovacích arších, bude provedena dle evidence obyvatel prostřednictvím
příslušných obecních úřadů.
Režim likvidace odpadu, přistavování
jednotlivých kontejnerů a popelových nádob zůstává v podstatě nezměněn.
Agenda spojená se zjišťováním poplatníků a
aktualizace těchto podkladů je velmi náročná a zatím je provázena značnými
výhradami nejen ze strany SBD NH, ale i ostatních vlastníků bytového fondu. Jsme sice
připraveni pokusit se o prosazení vhodných změn výše uvedené vyhlášky, prozatím
je ovšem nutné ji respektovat a plnit její ustanovení.
Věříme tedy ve vaši spolupráci a potřebný
díl zodpovědnosti při sestavování seznamů trvale přihlášených osob v
jednotlivých bytech.
V Ostravě, 20.6.2000
|