Logo SBD NH        Červen 2004

Úvodní stránka
Nahoru

 

Obsah

  1. Informace o průběhu a výsledcích Shromáždění delegátů SBD NH ze dne 3.6.2004
  2. Program "Panel"
  3. Zákon o DPH v aplikaci na bytová družstva
  4. Odstávky TUV v letní sezóně 2004
  5. Dálkové odečty vodoměrů a rozdělovačů topných nákladů (RTN)
  6. Podmínky pro montáž antény pro příjem bezdrátového internetu
  7. Obsah organizační směrnice SBD NH (S-305) - Dozor prádelen a mandloven

 

1. Informace o průběhu a výsledcích Shromáždění delegátů SBD NH ze 3.6.2004

3. června tohoto roku se konalo pravidelné Shromáždění delegátů našeho bytového družstva. Shromáždění delegátů projednalo hodnotící zprávu představenstva o činnosti družstva, výsledky hospodaření družstva dosažené v roce 2003 a zprávu kontrolní komise. Shromáždění delegátů po projednání výsledků, dosažených v roce 2003:

a) schválilo roční účetní závěrku za rok 2003
b) schválilo návrh na rozdělení zisku, který družstvo v roce 2003 vytvořilo ve výši 230 390,05 Kč, a to jeho převodem v celé výši do nedělitelného fondu družstva

Delegáti poté projednali návrhy na zástavy nemovitostí, domů, kde se nájemníci případně vlastníci rozhodli využít úvěr, dotovaný ze státního rozpočtu, v rámci státem vyhlášeného programu „Panel“. Úvěry budou využity na rozsáhlejší opravy a rekonstrukce daných domů. Shromáždění delegátů po projednání předložených návrhů schválilo zástavu domů (bytových jednotek a společných částí):

a) domu č.p. 2728, na ul. Čujkovova 50A v Ostravě-Zábřehu
b) domu č.p. 2928, 2927, 2926, 2925, na ul. Markova 17 – 23 v Ostravě-Zábřehu
c) domu č.p. 1225, 1224, 1223, na ul. Tlapákova 1, 3, 5 v Ostravě-Hrabůvce
d) domu č.p. 2938, 2939, na ul. Zimmlerova 50, 52 v  Ostravě-Zábřehu

2. Program "Panel"

         Jeden z několika málo programů, kterými stát prostřednictvím Fondu rozvoje bydlení podporuje opravy domů postavených panelovou technologií se nazývá zkráceně "Panel".

         Právní rámec této podpory je dán Nařízením vlády č. 299/2001 Sb., nařízení vlády o použití prostředků Státního fondu rozvoje bydlení ke krytí částí úroků z úvěrů poskytnutých bankami právnickým a fyzickým osobám na opravy, modernizace nebo regenerace panelových domů.

         Podporu může získat právnická osoba, fyzická osoba, případně společenství vlastníků jednotek, které jsou vlastníkem nebo spoluvlastníkem panelového domu a neprovádí-li opravu, modernizaci nebo regeneraci tohoto domu v rámci své podnikatelské činnosti. Podmínky podpory jsou dány výše uvedeným nařízením vlády. Mezi podstatné patří:

- předmětem opravy, modernizace nebo regenerace panelového domu musí být vždy nejméně oprava statických poruch, rekonstrukce rozvodů (zdravotní instalace, plyn, topení, elektroinstalace) a zlepšení tepelně technických vlastností budovy (zateplení, výměna oken, apod.); to neplatí, jestliže stav panelového domu na základě posudku vypracovaného auditorem některou z těchto oprav, modernizaci nebo regeneraci nevyžaduje.
- dodavatelem opravy jsou fyzické nebo právnické osoby, které mají zaveden a certifikován systém řízení jakosti (ČSN EN ISO 9001 nebo 9002).

         Podpora se poskytuje ve výši rozdílů splátek úvěru odpovídající snížení úroku z úvěru o 4 procentní body. Doba poskytnutá ke splacení úvěru činí max. 15 let.

         Dojde - li k převodu nebo přechodu vlastnictví panelového domu nebo jednotky na jinou fyzickou nebo právnickou osobu, podpora se vyplácí i tomuto novému vlastníkovi, a to ve výši podle smlouvy s původním příjemcem podpory, pokud nový vlastník převezme v plném rozsahu závazek ke splacení zbývající části úvěru, k němuž byla podpora poskytnuta, a převezme v plném rozsahu i práva a závazky ze smlouvy o poskytnutí podpory.

          Jako záruku splatnosti požaduje úvěrující banka zástavu opravované nemovitosti. Je-li dům rozdělen na jednotky, jsou součástí zástavy také tyto jednotky. Za jednotky nepřevedené do vlastnictví ručí družstvo, za jednotky do vlastnictví převedené přebírají záruku jednotliví vlastníci jednotek.

          Uzavření zástavní smlouvy družstvem k jednotkám v budově, které jsou ve vlastnictví družstva, lze v souladu se ustanovením Stanov SBD NH uskutečnit pouze v případě kladného rozhodnutí shromáždění delegátů družstva. Takové rozhodnutí může shromáždění delegátů přijmout jen po předchozím písemném souhlasu většiny členů bytového družstva, kteří jsou nájemci v nemovitosti, které se rozhodnutí týká.

3. Zákon o DPH v aplikaci na bytová družstva

         Zákon č. 235/2004 Sb. o dani z přidané hodnoty (dále jen DPH), platný od 1. 5. 2004, znamená pro družstvo novou skutečnost: k 1. 9. 2004 se stane plátcem DPH.

         Nový zákon vymezuje osobu povinnou k dani jako osobu, která samostatně uskutečňuje ekonomické činnosti. Takovou osobou je i právnická osoba, která nebyla založena nebo zřízena za účelem podnikání, jestliže uskutečňuje ekonomické činnosti. Ekonomickou činností se, mimo jiné, rozumí činnost osob poskytujících také služby a využívajících svůj hmotný a nehmotný majetek za účelem získání příjmů, pokud je tento majetek využíván soustavně. Vzhledem k tomu, že v definici ekonomické činnosti se již neobjevuje slovo podnikání, není proto již rozhodující, zda družstvo poskytuje služby svým členům nebo jiným osobám. I výkony pro členy družstva jsou buď zdanitelná plnění nebo plnění osvobozená od daně bez nároku na odpočet.

         Pokud se týká uplatňování daně na výstupu, je třeba rozlišovat, zda jde o:

a) zdanitelné plnění - výnosy z poskytování služeb spojených s užíváním bytů a nebytových prostor, výnosy z výkonu správy nemovitostí jiným vlastníkům (včetně přeúčtování osobních nákladů členů výboru samosprávy, nákladů údržby, oprav, revizí), poplatky za úkony družstva pro jeho členy (viz Zpravodaj SBD NH prosinec 2003), vedení účetnictví a zpracování daňových přiznání pro jiné účetní jednotky, prodej hmotného a nehmotného majetku a materiálu apod.
b) plnění osvobozené od daně - nájemné z bytů a nebytových prostor s tím, že osvobození se nevztahuje na nájem prostor a míst k parkování vozidel, a to včetně družstevních garáží a garážových stání
c) výnos, který neplyne z uskutečňované ekonomické činnosti - úroky z vkladů na bankovních účtech, poplatky a úroky z prodlení a jiné sankce, náhrada škod od pojišťovny apod.

         V praxi to znamená, že pro vlastníky bytů bude poplatek za správu a úklid společných prostor prováděný ve vlastní režii (tj. na dohodu o pracovní činnosti - DPČ nebo dohodu o provedení práce - DPP včetně všech odvodů) zvýšen o základní sazbu DPH, tj. 19%. Opravy a údržba bytových domů nebo domů, kde více než 50% podlahové plochy připadá na byty, pokud budou provedeny družstvem (tj. údržbou družstva, nebo svépomocí v rámci DPČ, popř. DPP) budou zvýšeny o sníženou sazbu DPH, tj. 5%.

         Dále to znamená, že o základní sazbu, tj. 19%, budou zvýšeny poplatky za úkony, za nájem garáží a garážových stání, za opravy a údržbu garáží a garážových stání mimo garáží v bytových domech. Zvýšení o základní sazbu daně (19 %) se bude týkat také výkonu správy a vedení účetnictví vykonávané družstvem pro jiné vlastníky (tj. společenství vlastníků jednotek, bytová družstva apod.), prodeje hmotného a nehmotného majetku a materiálu.

         Závěrem informací o změnách týkajících se uplatňování DPH u družstev je nutné konstatovat, že v současné době není dosud řada otázek týkajících se zdanitelného plnění a plnění osvobozeného od daně zcela vyjasněna a SČMBD o nich jedná s odborem nepřímých daní Ministerstva financí ČR. O případných dalších změnách a výkladech příslušných zákonných ustanovení vás budeme informovat v dalším Zpravodaji SBD NH.

4. Odstávky TUV v letní sezóně 2004

Poruba 8.7. - 15.7.2004 1. čs. arm. sboru 1372
6°°h - 24°°h K. Pokorného 1365-1367
K. Pokorného 1396/34-1396/38
12.7. - 15. 7. 2004 Opavská 1010, 1011
6°°h - 24°°h Sokolovská 1185-1187
Sokolovská 1178
Gen. Sochora 1240-1243
Spol. vlast. - Gen. Sochora, blok 26
Bajkalská 1253/2,4-1255/6,8
K. Pokorného 1289-1291
Zábřeh 26.7. - 28. 7. 2004 Čujkovova 48
6°°h - 24°°h Čujkovova 50
Čujkovova 48A
Čujkovova 50A
Hrabůvka 2.8 - 3. 8. 2004 a J. Kotase 29-31
17.8 - 18. 8. 2004  Tlapákova 25
6°°h - 24°°h Tlapákova 23
Tlapákova 17-21
Tlapákova 14, 16
Tlapákova 10, 12
Tlapákova 8
Tlapákova 6
Tlapákova 4
Tlapákova 2
Tlapákova 1-5
A. Kučery 8
A. Kučery 16
A. Kučery 18
Krestova 23
Krestova 34
Ostrava 18.7. - 23. 7. 2004 Nádražní 60, 62, 64
22°°h - 14°°h

5. Dálkové odečty vodoměrů a rozdělovačů topných nákladů (RTN)

         V minulém roce se na českém trhu objevil výrobek, který posouvá odečty měřených hodnot energií v bytech opět o krok dále, jedná se o rádiové odečty bytových vodoměrů a RTN. Tím, že SBD NH se  dlouhodobě orientuje v oblasti bytových vodoměrů na firmu ZENNER (SRN), je systém rádiových odečtů dán výrobním programem této firmy.

         A teď pár slov o samotných měřidlech.

         Rádiový systém dálkového odečtu byl vyvinut za účelem snadnějšího odečtu spotřeby vody a tepla. Osoba, která provádí odečty, nemusí navštívit jednotlivé byty, odečty se mohou provádět v pravidelných intervalech, aniž o tom uživatelé vědí. Rádiové moduly jsou nasazeny přímo na bytových vodoměrech nebo přímo v rozdělovači topných nákladů (ERTN). Rádiovými moduly lze dodatečně vybavit i stávající vodoměry ZENNER, např. při opravách a repasích, rozdělovače topných nákladů je nutno instalovat již s rád. modulem. Při osazení systému se jednotlivým vodoměrům nebo ERTN přiřadí konkrétní adresa v softwaru na počítači a doplní se všechny požadované údaje o místě instalace.

         Systém pracuje na frekvenci 433 MHz a v sídlištní zástavbě má dosah cca 150 - 200 metrů. Systém přenáší informaci o aktuální spotřebě, případně chybové hlášení (nebo hlášení o nedovolené manipulaci se zařízením z každého jednotlivého měřiče). Každý rádiový vysílač má svou vlastní lithiovou baterii. Pořizovací náklady rádiových měřičů nejsou nijak výrazné a vrátí se v komfortu a rychlosti odečtů.

Několik technických parametrů (ERTN):

- začátek měření je od 27°C povrchové teploty topného tělesa v době topné sezóny,
- přístroj je zabezpečen proti vlivu sálavého tepla z jiných tepelných nebo světelných zdrojů (lampa, sluneční svit, televizní přijímač apod.)
- přístroj má kontrolní kód, který zabraňuje nesprávnému odečtu 
- přístroj je chráněn před nedovoleným zásahem PIN kódem
- přístroj signalizuje na displeji nepovolenou mechanickou manipulaci (je vybaven manipulačním čidlem)
- přístroj má programovatelný datum odečtu 
- životnost baterie je 10+2 roky

         Na závěr zhodnocení uvádíme několik výhod, které s sebou přináší rádiový odečet dat:

- odečty jsou provedeny bez vstupu odečitatele do bytu
- zrychlení provedení odečtů včetně zpracování odečtených hodnot pro vyúčtování
- bezchybné odečty, diagnostika funkčnosti a závad měřidel
- snížení nákladů na provádění a zpracování odečtů

6. Podmínky pro montáž antény pro příjem bezdrátového internetu

         Vzhledem k množícím se žádostem o instalaci systému pro příjem internetu uveřejňujeme podmínky schválené představenstvem SBD NH dne 30. 7. 2002, za kterých lze tuto instalaci povolit. Členská samospráva musí sama zvolit poskytovatele služby, SBD NH z technických důvodů nepovolí v jednom hospodařícím celku souběžně více takovýchto poskytovatelů.

1. O montáž požádá samospráva bloku formou objednávky oprav, příp. zápisem z členské schůze. K objednávce oprav bude přiložen podpisový arch se souhlasem nadpoloviční většiny členů dané samosprávy. V případě členské schůze bude doložena prezenční listina a schůze musí být usnášeníschopná v souladu s čl. 91 stanov SBD NH.
2. Pokud samospráva trvá na osazení samostatného fakturačního elektroměru, musí být tato skutečnost uvedena již v prvotní žádosti bloku, v opačném případě SBD NH svolí s napojením na společné rozvody el. proudu, přičemž dodavatel služby bude el. proud hradit na základě vypočteného příkonu zařízení.
3. Před podpisem smlouvy dodavatel předá na SBD NH technickou dokumentaci (tzn. projekt pro daný dům, technickou zprávu, konkrétní typ osazované technologie, prohlášení revizního technika o posouzení instalovaného zařízení), žádost o umístění technologie a návrh smlouvy.
4. V případě osazení samostatného fakturačního elektroměru předá dodavatel do 1 měsíce od osazení technologie SBD NH revizní zprávu o zapojení.
5. Před vlastní montáží bude za přítomnosti bytové techničky a zástupce výboru samosprávy na místě samém předána střecha, resp. přístupová cesta ke stožáru STA a část stěny na schodišti, příp. v nadstavbě pro strojovnu výtahu, místnosti STA apod. O předání bude pořízen písemný zápis, případně fotodokumentace stavu dotčených míst před a po instalaci. O dokumentaci má SBD NH právo požádat dodavatele služby, ten je pak povinen ji pořídit a předat na SBD NH.
6. V zápise bude zároveň sjednán způsob přístupu k zařízení, tj. jmenný seznam osob, které budou přítomni případnému servisu a kontrolám zařízení.

7. Obsah organizační směrnice SBD NH (S-305) - Dozor prádelen a mandloven)

Článek 1 - Všeobecné ustanovení

1. Ve většině družstevních domů SBD NH jsou ve společných prostorách vybudovány a zařízeny prádelny a mandlovny, které slouží obyvatelům domů. Tyto jsou vybaveny:
- pračkami PR 8 nebo automat. pračkami PAC 4, PAC 6, PAC 8
- vyvařovacími kotli 
- ždímačkami
- mandly
2. Družstvo je povinno zajistit řádný dozor při provozu těchto zařízení zejména z hlediska dodržování bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a z hlediska požární ochrany.
3. Pro výkon řádného dozoru v prádelnách a mandlovnách zřizuje družstvo funkce dozorců prádelen a mandloven.

Článek 2 - Zabezpečení dozoru prádelny a mandlovny

1. Řádný výkon dozorce prádelny a mandlovny (dále jen dozorce) zabezpečuje SBD NH (dále jen provozovatel) zaměstnanci v pracovně právním vztahu formou dohody o pracovní činnosti nebo také formou dohody o provedení práce, pokud rozsah práce není vyšší než 100 hodin ročně.
Obsazení funkce dozorce navrhne výbor samosprávy z řad bydlících členů. V případě, že výbor samosprávy neexistuje nebo tuto funkci neobsadí, určí dozorce družstvo.
2. V případě, že se nepodaří provozovateli zabezpečit dozorce, bude provoz prádelny a mandlovny zastaven.
3. Výkon dozorce může provádět pouze osoba zaškolená. Organizaci školení zabezpečuje příslušný referent oddělení správy bytového fondu (dále jen referent OSBF) ve spolupráci s referátem PO, BOZ.
4. Povinnosti dozorce:
- vede evidenci o předávání a převzetí klíčů od prádelny a mandlovny, 
- odpovídá za udržování čistoty v uvedených místnostech,
- po ukončení praní, mandlování přebírá stroje od jednotlivých nájemců či vlastníků a kontroluje jejich provozuschopnost,
- v případě poruchy stroje je povinen umístit tabulku „Mimo provoz“, zajistit odpojení stroje od zdroje energie a dohlédnout, aby jej uživatelé nepoužívali. Neprodleně ohlásí poruchu formou objednávky oprav na dispečink SBD NH, resp. referentu OSBF.
- vede agendu spotřeby vody a spotřeby el. energie, tyto podklady předá nejpozději do 5. ledna následujícího kalendářního roku referentu OSBF. Vzor evidence spotřeby jednotlivých médií tvoří přílohu č. 1. 
5. Povinnosti referenta OSBF:
- při přejímce nové pračky (popř. kotle, ždímačky, mandlu) převezme záruční list a řádně jej uschová,
- v případě poruchy v záruce (tuto skutečnost uvede na objednávce oprav) předloží záruční list zaměstnanci zaměstnavatele, který opravu provádí,
- zajišťuje na základě požadavku dozorce, příp. výboru samosprávy opravy vybavení, příp. organizuje nákup nového vybavení,
- v případě nerentabilní opravy či požadavku členské schůze vystaví likvidační protokol a předá jej likvidační komisi,
- pokud funkce dozorce nebude řádně vykonávána, je příslušný referent OSBF povinen ve spolupráci se střediskem elektro a plyn zařízení prádelny a mandlovny odstavit a písemně vyrozumět předsedu výboru samosprávy (v případě, že není výbor samosprávy zvolen, vývěskou veškeré nájemce a vlastníky) o zákazu užívání těchto zařízení, dokud nebude do určeného termínu sjednána náprava,
- informuje členskou samosprávu o rozhodnutí představenstva o zrušení prádelny, resp. mandlu a to formou vývěsky, příp. písemně jednotlivé členy a bydlící.  
6. Funkce prádelny a mandlovny může být zrušena pokud:
- 2/3 členů příslušné samosprávy souhlasí s jejím zrušením (nejsou-li v domě jednotky převedeny do vlastnictví členů - nájemců),
- se na zrušení shodnou 2/3 členů samosprávy a současně 3/4 z celkového počtu spoluvlastníků (vyjádřeno součtem spoluvlastnických podílů) 

Článek 3 - Odměňování dozorců

1. Odměňování dozorců, kteří jsou v pracovně právním vztahu, se řídí mzdovým předpisem vydaným vedením družstva. Odměňování se provádí prostřednictvím pracovních výkazů v hodinové mzdě.
2. Pracovní výkaz zpracovává dozorce na základě pracovního deníku. Deník musí obsahovat data prohlídek uvedených místností a údaj o odpracovaných hodinách. Družstvo stvrzuje svým podpisem pravdivost údajů. Tyto pracovní výkazy předkládá dozorce družstvu. 
3. Pracovní výkazy předává příslušný referent OSBF ekonomickému úseku k proplacení.
4. Mzdové náklady budou účtovány k tíži příslušného bloku.

Článek 4 - Rozúčtování nákladů spojených s provozem prádelny, resp. mandlu

1. Se zřízením a provozem prádelny, resp. mandlu jsou spojeny náklady, které jsou zúčtovány k tíži:
a) dlouhodobé rezervy na opravy a údržbu společných částí domu
b) mezi jednotlivé uživatele daného zařízení
c) k tíži zúčtování záloh za služby mezi všechny členy dané samosprávy (hosp. jednotky)
ad. 1a - běžné opravy elektro, plyn, sklenářské, zednické, opravy a výměny rozvodů, malby, revize elektro, plynu a komínů, porevizní opravy, instalace a výměny vodoměrů, opravy stávajícího vybavení prádelny a mandlu, pořízení nového prádelenského zařízení, příp. mandlu, atd.,
ad. 1b  - spotřeba jednotlivých médií spojená s provozem prádelenského zařízení, resp. mandlu:
elektro - dle odečtu podružného elektroměru
- dle výkonu spotřebiče x čas provozu
plyn - dle odečtu stavu vodoměrů SV a TUV
voda - dle odečtu stavu vodoměrů SV a TUV
ad. 1c  - spotřeba el. proudu na osvětlení místností v případě, že není osazen fakturační, příp. podružný elektroměr a mzdy dozoru.
2. V případě, že nejsou osazeny podružné elektroměry, jsou stanoveny sazby za odběr el.proudu dle jmenovitých příkonů jednotlivých zařizovacích předmětů takto:
a) PR 8 - 0,370 kW/hod.
b) CR 4 - 0,240 kW/hod.
c) PAC 4 - 2,200 kW/hod.
d) PAC 8 - 9,500 kW/hod.
e) Mandl - 3,900 kW/hod.
3. O způsobu úhrady nákladů spojených se spotřebou energií za užívání prádelny a mandlu rozhoduje představenstvo družstva (v souladu s odst. 5, §4, vyhl. č. 85/97).

 

Příloha S 305 -  č. 1

 

Zápis o zapůjčení prádelny /mandlu

 

Datum                    Jméno a příjmení                    Adresa                    b.č.

 

Stav elektroměru /kWh/:

 

počáteční ....................             konečný ....................                   spotřeba ....................

Stav plynoměru /m3/:

 

počáteční ....................             konečný ....................                   spotřeba ....................

 

Stav vodoměru SV /m3/:

 

počáteční ....................             konečný ....................                   spotřeba ....................

 

Stav vodoměru TUV /m3/:

 

počáteční ....................             konečný ....................                   spotřeba ....................

 

Doba provozu od:.................... do:.......................

 

Popis stavu předávaného zařízení:

 

 

.....................................................                   ..............................................................

            podpis dozoru                               podpis osoby, která vrací zařízení

 

 

 

V Ostravě, červen 2004

 

 

 

Úvodní stránka ] Nahoru ]

Připomínky, komentáře a dotazy k těmto www stránkám směřujte na: palicova@sbdnh.cz
Copyright © 1999-2017 Stavební bytové družstvo Nová huť
Poslední aktualizace: 26.06.2017