| |
Obsah
- Informace o průběhu a výsledcích Shromáždění
delegátů SBD NH ze dne 3.6.2004
- Program "Panel"
- Zákon o DPH v aplikaci na bytová družstva
- Odstávky TUV v letní sezóně 2004
- Dálkové odečty vodoměrů a rozdělovačů
topných nákladů (RTN)
- Podmínky pro montáž antény pro příjem
bezdrátového internetu
- Obsah organizační směrnice SBD NH
(S-305) - Dozor prádelen a mandloven
1. Informace o průběhu a výsledcích
Shromáždění delegátů SBD NH ze 3.6.2004
3. června tohoto roku se konalo pravidelné
Shromáždění delegátů našeho bytového družstva. Shromáždění delegátů
projednalo hodnotící zprávu představenstva o činnosti družstva, výsledky
hospodaření družstva dosažené v roce 2003 a zprávu kontrolní komise.
Shromáždění delegátů po projednání výsledků, dosažených v roce
2003:
a) |
schválilo roční účetní
závěrku za rok 2003 |
b) |
schválilo návrh na rozdělení
zisku, který družstvo v roce
2003 vytvořilo ve výši 230 390,05 Kč, a to jeho převodem v celé
výši do nedělitelného fondu družstva |
Delegáti poté
projednali návrhy na zástavy nemovitostí, domů, kde se nájemníci případně
vlastníci rozhodli využít úvěr, dotovaný ze státního rozpočtu, v rámci
státem vyhlášeného programu „Panel“. Úvěry budou využity na rozsáhlejší
opravy a rekonstrukce daných domů. Shromáždění delegátů po projednání
předložených návrhů schválilo zástavu domů (bytových jednotek a společných
částí):
a) |
domu č.p. 2728, na ul. Čujkovova
50A v Ostravě-Zábřehu |
b) |
domu č.p. 2928, 2927, 2926,
2925, na ul. Markova 17 – 23 v Ostravě-Zábřehu |
c) |
domu č.p. 1225, 1224, 1223, na
ul. Tlapákova 1, 3, 5 v Ostravě-Hrabůvce |
d) |
domu č.p. 2938, 2939, na ul.
Zimmlerova 50, 52 v Ostravě-Zábřehu |
2. Program "Panel"
Jeden z několika málo programů, kterými stát prostřednictvím Fondu
rozvoje bydlení podporuje opravy domů postavených panelovou technologií se
nazývá zkráceně "Panel".
Právní rámec této podpory je dán Nařízením vlády č. 299/2001
Sb., nařízení vlády o použití prostředků Státního fondu rozvoje bydlení
ke krytí částí úroků z úvěrů poskytnutých bankami právnickým a
fyzickým osobám na opravy, modernizace nebo regenerace panelových domů.
Podporu může získat právnická osoba, fyzická osoba, případně
společenství vlastníků jednotek, které jsou vlastníkem nebo spoluvlastníkem
panelového domu a neprovádí-li opravu, modernizaci nebo regeneraci tohoto
domu v rámci své podnikatelské činnosti. Podmínky podpory jsou dány výše
uvedeným nařízením vlády. Mezi podstatné patří:
- |
předmětem
opravy, modernizace nebo regenerace panelového domu musí být vždy nejméně
oprava statických poruch, rekonstrukce rozvodů (zdravotní instalace,
plyn, topení, elektroinstalace) a zlepšení tepelně technických
vlastností budovy (zateplení, výměna oken, apod.); to neplatí, jestliže
stav panelového domu na základě posudku vypracovaného auditorem některou
z těchto oprav, modernizaci nebo regeneraci nevyžaduje. |
- |
dodavatelem
opravy jsou fyzické nebo právnické osoby, které mají zaveden a
certifikován systém řízení jakosti (ČSN EN ISO 9001 nebo 9002). |
Podpora se poskytuje ve výši rozdílů splátek úvěru odpovídající
snížení úroku z úvěru o 4 procentní body. Doba poskytnutá ke splacení
úvěru činí max. 15 let.
Dojde - li k převodu nebo přechodu vlastnictví panelového domu nebo
jednotky na jinou fyzickou nebo právnickou osobu, podpora se vyplácí i tomuto
novému vlastníkovi, a to ve výši podle smlouvy s původním příjemcem
podpory, pokud nový vlastník převezme v plném rozsahu závazek ke splacení
zbývající části úvěru, k němuž byla podpora poskytnuta, a převezme v
plném rozsahu i práva a závazky ze smlouvy o poskytnutí podpory.
Jako záruku splatnosti požaduje úvěrující banka zástavu opravované
nemovitosti. Je-li dům rozdělen na jednotky, jsou součástí zástavy také
tyto jednotky. Za jednotky nepřevedené do vlastnictví ručí družstvo, za
jednotky do vlastnictví převedené přebírají záruku jednotliví vlastníci
jednotek.
Uzavření zástavní smlouvy družstvem k jednotkám v budově, které
jsou ve vlastnictví družstva, lze v souladu se ustanovením Stanov SBD NH
uskutečnit pouze v případě kladného rozhodnutí shromáždění delegátů
družstva. Takové rozhodnutí může shromáždění delegátů přijmout jen
po předchozím písemném souhlasu většiny členů bytového družstva, kteří
jsou nájemci v nemovitosti, které se rozhodnutí týká.
3. Zákon o DPH v aplikaci na bytová družstva
Zákon č. 235/2004 Sb. o dani z přidané hodnoty (dále jen DPH), platný
od 1. 5. 2004, znamená pro družstvo novou skutečnost: k 1. 9. 2004 se stane
plátcem DPH.
Nový zákon vymezuje osobu povinnou k dani jako osobu, která samostatně
uskutečňuje ekonomické činnosti. Takovou osobou je i právnická osoba, která
nebyla založena nebo zřízena za účelem podnikání, jestliže uskutečňuje
ekonomické činnosti. Ekonomickou činností se, mimo jiné, rozumí činnost
osob poskytujících také služby a využívajících svůj hmotný a nehmotný
majetek za účelem získání příjmů, pokud je tento majetek využíván
soustavně. Vzhledem k tomu, že v definici ekonomické činnosti se již
neobjevuje slovo podnikání, není proto již rozhodující, zda družstvo
poskytuje služby svým členům nebo jiným osobám. I výkony pro členy družstva
jsou buď zdanitelná plnění nebo plnění osvobozená od daně bez nároku na
odpočet.
Pokud se týká uplatňování daně na výstupu, je třeba rozlišovat,
zda jde o:
a) |
zdanitelné
plnění - výnosy z poskytování služeb spojených s užíváním bytů
a nebytových prostor, výnosy z výkonu správy nemovitostí jiným
vlastníkům (včetně přeúčtování osobních nákladů členů výboru
samosprávy, nákladů údržby, oprav, revizí), poplatky za úkony družstva
pro jeho členy (viz Zpravodaj SBD NH prosinec 2003), vedení účetnictví
a zpracování daňových přiznání pro jiné účetní jednotky, prodej
hmotného a nehmotného majetku a materiálu apod. |
b) |
plnění
osvobozené od daně - nájemné z bytů a nebytových prostor s tím, že
osvobození se nevztahuje na nájem prostor a míst k parkování vozidel,
a to včetně družstevních garáží a garážových stání |
c) |
výnos,
který neplyne z uskutečňované ekonomické činnosti - úroky z vkladů
na bankovních účtech, poplatky a úroky z prodlení a jiné sankce, náhrada
škod od pojišťovny apod. |
V praxi to znamená, že pro vlastníky bytů bude poplatek za správu a
úklid společných prostor prováděný ve vlastní režii (tj. na dohodu o
pracovní činnosti - DPČ nebo dohodu o provedení práce - DPP včetně všech
odvodů) zvýšen o základní sazbu DPH, tj. 19%. Opravy a údržba bytových
domů nebo domů, kde více než 50% podlahové plochy připadá na byty, pokud
budou provedeny družstvem (tj. údržbou družstva, nebo svépomocí v rámci
DPČ, popř. DPP) budou zvýšeny o sníženou sazbu DPH, tj. 5%.
Dále to znamená, že o základní sazbu, tj. 19%, budou zvýšeny
poplatky za úkony, za nájem garáží a garážových stání, za opravy a údržbu
garáží a garážových stání mimo garáží v bytových domech. Zvýšení
o základní sazbu daně (19 %) se bude týkat také výkonu správy a vedení
účetnictví vykonávané družstvem pro jiné vlastníky (tj. společenství
vlastníků jednotek, bytová družstva apod.), prodeje hmotného a nehmotného
majetku a materiálu.
Závěrem informací o změnách týkajících se uplatňování DPH u
družstev je nutné konstatovat, že v současné době není dosud řada otázek
týkajících se zdanitelného plnění a plnění osvobozeného od daně zcela
vyjasněna a SČMBD o nich jedná s odborem nepřímých daní Ministerstva
financí ČR. O případných dalších změnách a výkladech příslušných zákonných
ustanovení vás budeme informovat v dalším Zpravodaji SBD NH.
4. Odstávky TUV v letní sezóně 2004
Poruba |
8.7. - 15.7.2004 |
1. čs. arm. sboru 1372 |
|
6°°h
- 24°°h |
K. Pokorného 1365-1367 |
|
|
K. Pokorného
1396/34-1396/38 |
|
|
|
|
12.7. - 15. 7. 2004 |
Opavská 1010, 1011 |
|
6°°h
- 24°°h |
Sokolovská 1185-1187 |
|
|
Sokolovská
1178
|
|
|
Gen. Sochora 1240-1243 |
|
|
Spol. vlast. - Gen. Sochora,
blok 26 |
|
|
Bajkalská 1253/2,4-1255/6,8 |
|
|
K. Pokorného 1289-1291 |
|
|
|
Zábřeh |
26.7. - 28. 7. 2004 |
Čujkovova
48 |
|
6°°h
- 24°°h |
Čujkovova
50 |
|
|
Čujkovova
48A |
|
|
Čujkovova
50A |
|
|
|
Hrabůvka |
2.8 - 3. 8. 2004 a |
J.
Kotase 29-31 |
|
17.8 - 18. 8. 2004 |
Tlapákova
25 |
|
6°°h
- 24°°h |
Tlapákova
23 |
|
|
Tlapákova
17-21 |
|
|
Tlapákova
14, 16 |
|
|
Tlapákova
10, 12 |
|
|
Tlapákova
8 |
|
|
Tlapákova
6 |
|
|
Tlapákova
4
|
|
|
Tlapákova
2 |
|
|
Tlapákova
1-5 |
|
|
A.
Kučery 8 |
|
|
A.
Kučery 16 |
|
|
A.
Kučery 18 |
|
|
Krestova
23 |
|
|
Krestova
34 |
|
|
|
Ostrava |
18.7. - 23. 7. 2004 |
Nádražní
60, 62, 64 |
|
22°°h
- 14°°h |
|
|
|
|
5. Dálkové odečty vodoměrů a rozdělovačů
topných nákladů (RTN)
V minulém roce se na českém trhu objevil výrobek, který posouvá odečty
měřených hodnot energií v bytech opět o krok dále, jedná se o rádiové
odečty bytových vodoměrů a RTN. Tím, že SBD NH se
dlouhodobě orientuje v oblasti bytových vodoměrů na firmu ZENNER
(SRN), je systém rádiových odečtů dán výrobním programem této firmy.
A teď pár slov o samotných měřidlech.
Rádiový systém dálkového odečtu byl vyvinut za účelem snadnějšího
odečtu spotřeby vody a tepla. Osoba, která provádí odečty, nemusí navštívit
jednotlivé byty, odečty se mohou provádět v pravidelných intervalech, aniž
o tom uživatelé vědí. Rádiové moduly jsou nasazeny přímo na bytových
vodoměrech nebo přímo v rozdělovači topných nákladů (ERTN). Rádiovými
moduly lze dodatečně vybavit i stávající vodoměry ZENNER, např. při
opravách a repasích, rozdělovače topných nákladů je nutno instalovat již
s rád. modulem. Při osazení systému se jednotlivým vodoměrům nebo ERTN přiřadí
konkrétní adresa v softwaru na počítači a doplní se všechny požadované
údaje o místě instalace.
Systém pracuje na frekvenci 433 MHz a v sídlištní zástavbě má
dosah cca 150 - 200 metrů. Systém přenáší informaci o aktuální spotřebě,
případně chybové hlášení (nebo hlášení o nedovolené manipulaci se zařízením
z každého jednotlivého měřiče). Každý rádiový vysílač má svou
vlastní lithiovou baterii. Pořizovací náklady rádiových měřičů nejsou
nijak výrazné a vrátí se v komfortu a rychlosti odečtů.
Několik technických
parametrů (ERTN):
- |
začátek měření je od 27°C
povrchové teploty topného tělesa v době topné sezóny, |
- |
přístroj je zabezpečen proti
vlivu sálavého tepla z jiných tepelných nebo světelných zdrojů
(lampa, sluneční svit, televizní přijímač apod.) |
- |
přístroj má kontrolní kód,
který zabraňuje nesprávnému odečtu |
- |
přístroj je chráněn před
nedovoleným zásahem PIN kódem |
- |
přístroj signalizuje na
displeji nepovolenou mechanickou manipulaci (je vybaven manipulačním čidlem) |
- |
přístroj má programovatelný
datum odečtu |
- |
životnost baterie je 10+2 roky |
Na závěr zhodnocení uvádíme několik výhod, které s sebou přináší
rádiový odečet dat:
- |
odečty jsou provedeny bez
vstupu odečitatele do bytu |
- |
zrychlení
provedení odečtů včetně zpracování odečtených hodnot pro
vyúčtování |
- |
bezchybné
odečty, diagnostika funkčnosti a závad měřidel |
- |
snížení
nákladů na provádění a zpracování odečtů |
|
|
6. Podmínky pro montáž antény pro příjem
bezdrátového internetu
Vzhledem k množícím se žádostem o instalaci systému pro příjem
internetu uveřejňujeme podmínky schválené představenstvem SBD NH dne 30.
7. 2002, za kterých lze tuto instalaci povolit. Členská samospráva musí
sama zvolit poskytovatele služby, SBD NH z technických důvodů nepovolí v
jednom hospodařícím celku souběžně více takovýchto poskytovatelů.
1. |
O montáž požádá samospráva
bloku formou objednávky oprav, příp. zápisem z členské schůze. K
objednávce oprav bude přiložen podpisový arch se souhlasem nadpoloviční
většiny členů dané samosprávy. V případě členské schůze bude
doložena prezenční listina a schůze musí být usnášeníschopná v
souladu s čl. 91 stanov SBD NH. |
2. |
Pokud samospráva trvá na
osazení samostatného fakturačního elektroměru, musí být tato skutečnost
uvedena již v prvotní žádosti bloku, v opačném případě SBD NH
svolí s napojením na společné rozvody el. proudu, přičemž dodavatel
služby bude el. proud hradit na základě vypočteného příkonu zařízení. |
3. |
Před podpisem smlouvy dodavatel
předá na SBD NH technickou dokumentaci (tzn. projekt pro daný dům,
technickou zprávu, konkrétní typ osazované technologie, prohlášení
revizního technika o posouzení instalovaného zařízení), žádost o
umístění technologie a návrh smlouvy. |
4. |
V případě osazení
samostatného fakturačního elektroměru předá dodavatel do 1 měsíce
od osazení technologie SBD NH revizní zprávu o zapojení. |
5. |
Před vlastní montáží bude
za přítomnosti bytové techničky a zástupce výboru samosprávy na
místě samém předána střecha, resp. přístupová cesta ke stožáru
STA a část stěny na schodišti, příp. v nadstavbě pro strojovnu
výtahu, místnosti STA apod. O předání bude pořízen písemný
zápis, případně fotodokumentace stavu dotčených míst před a po
instalaci. O dokumentaci má SBD NH právo požádat dodavatele služby,
ten je pak povinen ji pořídit a předat na SBD NH. |
6. |
V zápise bude zároveň
sjednán způsob přístupu k zařízení, tj. jmenný seznam osob, které
budou přítomni případnému servisu a kontrolám zařízení. |
|
|
7. Obsah organizační směrnice SBD NH
(S-305) - Dozor prádelen a mandloven)
Článek
1 - Všeobecné ustanovení
1. |
Ve většině družstevních
domů SBD NH jsou ve společných prostorách vybudovány a zařízeny
prádelny a mandlovny, které slouží obyvatelům domů. Tyto jsou
vybaveny: |
|
- |
pračkami PR 8 nebo automat. pračkami PAC
4, PAC 6, PAC 8 |
|
- |
vyvařovacími kotli |
|
- |
ždímačkami |
|
- |
mandly |
2. |
Družstvo je povinno zajistit
řádný dozor při provozu těchto zařízení zejména z hlediska dodržování
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a z hlediska požární
ochrany. |
3. |
Pro výkon řádného dozoru v
prádelnách a mandlovnách zřizuje družstvo funkce dozorců prádelen a
mandloven. |
Článek
2 - Zabezpečení dozoru prádelny a mandlovny
1. |
Řádný výkon
dozorce prádelny a mandlovny (dále jen dozorce) zabezpečuje SBD NH
(dále jen provozovatel) zaměstnanci v pracovně právním vztahu formou
dohody o pracovní činnosti nebo také formou dohody o provedení práce,
pokud rozsah práce není vyšší než 100 hodin ročně.
Obsazení funkce dozorce navrhne výbor samosprávy z řad bydlících členů.
V případě, že výbor samosprávy neexistuje nebo tuto funkci
neobsadí, určí dozorce družstvo. |
2. |
V případě,
že se nepodaří provozovateli zabezpečit dozorce, bude provoz prádelny
a mandlovny zastaven. |
3. |
Výkon dozorce může
provádět pouze osoba zaškolená. Organizaci školení zabezpečuje příslušný
referent oddělení správy bytového fondu (dále jen referent OSBF) ve
spolupráci s referátem PO, BOZ. |
4. |
Povinnosti dozorce: |
|
- |
vede evidenci o předávání a převzetí
klíčů od prádelny a mandlovny, |
|
- |
odpovídá za udržování čistoty v
uvedených místnostech, |
|
- |
po ukončení praní, mandlování přebírá
stroje od jednotlivých nájemců či vlastníků a kontroluje jejich
provozuschopnost, |
|
- |
v případě poruchy stroje je povinen
umístit tabulku „Mimo provoz“, zajistit odpojení stroje od zdroje
energie a dohlédnout, aby jej uživatelé nepoužívali. Neprodleně
ohlásí poruchu formou objednávky oprav na dispečink SBD NH, resp.
referentu OSBF.
|
|
- |
vede agendu spotřeby vody a spotřeby el.
energie, tyto podklady předá nejpozději do 5. ledna následujícího
kalendářního roku referentu OSBF. Vzor evidence spotřeby jednotlivých
médií tvoří přílohu č. 1. |
5. |
Povinnosti
referenta OSBF: |
|
- |
při přejímce nové pračky (popř. kotle,
ždímačky, mandlu) převezme záruční list a řádně jej uschová, |
|
- |
v případě poruchy v záruce (tuto skutečnost
uvede na objednávce oprav) předloží záruční list zaměstnanci zaměstnavatele,
který opravu provádí, |
|
- |
zajišťuje na základě požadavku dozorce,
příp. výboru samosprávy opravy vybavení, příp. organizuje nákup
nového vybavení, |
|
- |
v případě nerentabilní opravy či
požadavku členské schůze vystaví likvidační protokol a předá jej
likvidační komisi, |
|
- |
pokud funkce dozorce nebude řádně
vykonávána, je příslušný referent OSBF povinen ve spolupráci se střediskem
elektro a plyn zařízení prádelny a mandlovny odstavit a písemně
vyrozumět předsedu výboru samosprávy (v případě, že není výbor
samosprávy zvolen, vývěskou veškeré nájemce a vlastníky) o zákazu
užívání těchto zařízení, dokud nebude do určeného termínu
sjednána náprava, |
|
- |
informuje členskou samosprávu o
rozhodnutí představenstva o zrušení prádelny, resp. mandlu a to
formou vývěsky, příp. písemně jednotlivé členy a bydlící. |
6. |
Funkce prádelny a
mandlovny může být zrušena pokud: |
|
- |
2/3 členů příslušné samosprávy
souhlasí s jejím zrušením (nejsou-li v domě jednotky převedeny do
vlastnictví členů - nájemců), |
|
- |
se na zrušení shodnou 2/3 členů
samosprávy a současně 3/4 z celkového počtu spoluvlastníků
(vyjádřeno součtem spoluvlastnických podílů) |
Článek
3 - Odměňování dozorců
1. |
Odměňování dozorců, kteří
jsou v pracovně právním vztahu, se řídí mzdovým předpisem vydaným
vedením družstva. Odměňování se provádí prostřednictvím
pracovních výkazů v hodinové mzdě. |
2. |
Pracovní výkaz zpracovává
dozorce na základě pracovního deníku. Deník musí obsahovat data
prohlídek uvedených místností a údaj o odpracovaných hodinách. Družstvo
stvrzuje svým podpisem pravdivost údajů. Tyto pracovní výkazy předkládá
dozorce družstvu. |
3. |
Pracovní výkazy předává příslušný
referent OSBF ekonomickému úseku k proplacení. |
4. |
Mzdové náklady budou účtovány
k tíži příslušného bloku. |
Článek 4 - Rozúčtování
nákladů spojených s provozem prádelny, resp. mandlu
1. |
Se
zřízením a provozem prádelny, resp. mandlu jsou spojeny náklady, které
jsou zúčtovány k tíži: |
|
a) |
dlouhodobé
rezervy na opravy a údržbu společných částí domu |
|
b) |
mezi
jednotlivé uživatele daného zařízení |
|
c) |
k tíži
zúčtování záloh za služby mezi všechny členy dané samosprávy (hosp.
jednotky) |
ad. 1a
- |
běžné opravy elektro, plyn,
sklenářské, zednické, opravy a výměny rozvodů, malby, revize
elektro, plynu a komínů, porevizní opravy, instalace a výměny vodoměrů,
opravy stávajícího vybavení prádelny a mandlu, pořízení nového
prádelenského zařízení, příp. mandlu, atd., |
ad. 1b
- |
spotřeba jednotlivých médií
spojená s provozem prádelenského zařízení, resp. mandlu: |
|
elektro |
- dle odečtu podružného elektroměru |
|
|
- dle
výkonu spotřebiče x čas provozu |
|
plyn |
- dle odečtu stavu vodoměrů SV a TUV |
|
voda |
- dle odečtu stavu vodoměrů SV a TUV |
ad. 1c
- |
spotřeba el. proudu na osvětlení
místností v případě, že není osazen fakturační, příp.
podružný elektroměr a mzdy dozoru. |
2. |
V případě, že nejsou
osazeny podružné elektroměry, jsou stanoveny sazby za odběr el.proudu
dle jmenovitých příkonů jednotlivých zařizovacích předmětů
takto: |
|
a) |
PR 8
- 0,370 kW/hod. |
|
b) |
CR 4
- 0,240 kW/hod. |
|
c) |
PAC 4
- 2,200 kW/hod. |
|
d) |
PAC 8 - 9,500 kW/hod. |
|
e) |
Mandl
- 3,900 kW/hod. |
3. |
O způsobu úhrady nákladů
spojených se spotřebou energií za užívání prádelny a mandlu
rozhoduje představenstvo družstva (v souladu s odst. 5, §4, vyhl.
č. 85/97). |
Příloha
S 305 - č. 1
Zápis
o zapůjčení prádelny /mandlu
Datum
Jméno a příjmení
Adresa
b.č.
Stav
elektroměru /kWh/:
počáteční
.................... konečný
....................
spotřeba ....................
Stav
plynoměru /m3/:
počáteční
.................... konečný
....................
spotřeba ....................
Stav
vodoměru SV /m3/:
počáteční
.................... konečný
....................
spotřeba ....................
Stav
vodoměru TUV /m3/:
počáteční
.................... konečný
....................
spotřeba ....................
Doba
provozu od:.................... do:.......................
Popis
stavu předávaného zařízení:
.....................................................
..............................................................
podpis dozoru
podpis osoby, která vrací zařízení
V Ostravě, červen 2004
|