| |
Obsah
- Padesáté výročí SBD NH
- Informace o konání a přijatých
usneseních shromáždění delegátů SBD NH
- Hospodaření družstva v roce 2008
- Pozemky, informace
o převodech jednotek do vlastnictví členů družstva - nájemců
- Informace o letním
provozu termoregulačních ventilů a uzavíracích ventilů SV a TUV v
bytech
- Odstávky TUV v letní szóně 2009
- Výměny vodoměrů
- Nabídka řemeslných prací
- Přechod na digitální vysílání
- úpravy STA
- Přehled vybraných cen
energií a služeb v roce 2008
1. Padesáté výročí SBD NH
Něco
málo k historii našeho družstva
Stavební
bytové družstvo Nová huť oslaví v letošním roce 50 let své
existence. V souvislosti s tímto významným výročím bychom se chtěli
spolu se všemi našimi členy krátce ohlédnout za tímto obdobím a připomenout
nejvýznamnější mezníky těchto uplynulých 50 let.
Družstvo
bylo zřízeno v roce 1959 jako družstvo lidové, podle zákona č.
27/1959. Do obchodního rejstříku bylo zapsáno 24. prosince 1959 pod názvem
Stavební bytové družstvo NHKG. Družstvo spravovalo v období šedesátých
let celkem 2321 bytů. Zejména se jednalo o byty postavené pro zaměstnance
podniku NHKG. V roce 1980 došlo ke sloučení našeho bytového družstva
s Družstvem občanů ObNV Zábřeh pro výstavbu a správu garáží v
Ostravě 3. Dnem 1. 1. 1980, tj. dnem sloučení družstev, přešel majetek, práva
a závazky uvedeného družstva garáží na naše družstvo, které se tímto
stalo vlastníkem celkem 2578 garáží.
V roce 1990 přijalo naše družstvo změnu
názvu na Stavební bytové družstvo Nová huť Ostrava. V této době již
naše družstvo spravovalo celkem 9806 bytů a 2258 garáží.
Počet garáží se proti předchozímu
období snížil z důvodu převodu několika garážových celků do
vlastnictví nájemců těchto garáží.
5.
listopadu 1991 byl přijat a dnem 1. 1. 1992
nabyl účinnosti zákon č. 513/1991 Obchodní zákoník, upravující i
oblast družstevnictví, který
nahradil mimo jiné i zákon č. 176/1990 Sb., o bytovém, spotřebním, výrobním
a jiném družstevnictví. V souladu s příslušnými ustanoveními
obchodního zákoníku se každé družstvo muselo změnit do podoby určené
tímto zákonem, tedy přijmout
stanovy odpovídající požadavkům obchodního zákoníku a upravit základní
práva a povinnosti členů družstva a jeho orgánů. Naše družstvo přijalo
potřebnou změnu stanov na Shromáždění delegátů, které se konalo 17. 10.
1992. Současně byla přijata změna názvu družstva na Stavební bytové družstvo
Nová huť. Pod tímto názvem působí naše družstvo dodnes.
V témže roce byl přijat další právní předpis, který významně
ovlivnil a vlastně i dnes ovlivňuje naše družstvo. Byl to zákon č. 42/1992
Sb. o úpravě majetkových vztahů a vypořádání majetkových vztahů v družstvech
označovaný jako „transformační zákon“. Počet bytů, spravovaných naším
družstvem, dosáhl v tomto období počtu 10 472.
Na
základě tohoto zákona rozhodlo uvedené shromáždění delegátů o postupu
při převádění bytů, garáží a řadových domů (dále
jen jednotek) do vlastnictví našich členů – nájemců, počínaje rokem
1993, a
to na základě výzvy k převodu, kterou družstvo od jednotlivých členů
obdrželo. Toto shromáždění delegátů rovněž rozhodlo, že samotný převod
jednotky do vlastnictví našeho člena nebude mít za následek ukončení jeho
členství v družstvu. Uvedený transformační zákon rovněž umožňoval
vyčlenění samospráv (domů) tedy stávající části družstva s tím,
že tímto vyčleněním vznikla nová družstva. Této možnosti využily dvě
samosprávy a vznikla tak družstva pod
názvy Bytové družstvo Slavík a Bytové družstvo B 73.
V oblasti
převodů bytů a garáží do vlastnictví našich členů pak přijalo Shromáždění
delegátů, konané 25. 5. 2007, zásadní rozhodnutí zakotvené do stanov družstva
spočívající v povinnosti družstva převést jednotku do vlastnictví
každého člena, který si o převod jednotky do vlastnictví požádá, a to
bez ohledu na termín, kdy tak učiní. Znamená to, že právo na převod
jednotky do svého vlastnictví získává i každý nový člen našeho družstva
a podmínka, že jednotky mohly být převáděny pouze členům družstva, kteří
podali výzvu k převodu do 30. 6. 1995, je tímto usnesením překonána.
Jaká
je současnost našeho družstva
Ve
vztahu k nově vznikajícím společenstvím vlastníků jednotek můžeme
pozitivně hodnotit skutečnost, že většina společenství, která vznikla v domech
dříve vlastněných naším družstvem, zůstává ve správě našeho družstva.
Naše družstvo mimo to spravuje i několik dalších společenství a družstev,
která vznikla v souvislosti s privatizací obecního, případně
podnikového bytového fondu. To je cesta, kterou se chceme ubírat i nadále.
Je to cesta využívání jak našich zkušeností, tak i kapacity našich zaměstnanců
v oblasti správy bytového fondu, vedení účetnictví, ale i v údržbě
bytového fondu. Tomu do značné míry nahrává i skutečnost uvedená výše,
že vlastníci bytů i garáží zůstávají členy našeho družstva, pokud se
sami nerozhodnou své členství ukončit. Pokud tedy vlastník zůstává členem
družstva, má všechna členská práva, včetně práva volit a nechat se
zvolit do orgánů družstva. Představenstvo v uplynulých dnech dokonce
řešilo již několik případů, kdy o členství v našem družstvu
projevil zájem nový vlastník z důvodu, že se v daném domě nechtěl
nikdo ze stávajících členů družstva – nájemců stát členem výboru
dané samosprávy. Mezi výhody námi poskytovaných služeb v oblasti správy
a vedení účetnictví patří také nabízená cena za tyto činnosti. Výkon
správy nabízíme za částku ve výši 120,- Kč/byt a měsíc
plus DPH a vedení kompletního účetnictví, včetně zpracování všech
výkazů a roční účetní závěrky za částku 30,- Kč/byt a měsíc plus
DPH. Další neméně důležitou výhodou, kterou poskytujeme je, že námi
spravovaná společenství požívají výhod nižšího pojistného k budovám,
ve kterých působí, a to v rámci naší pojistné smlouvy. V rámci
výkonu správy také provádíme výběrová řízení na dodavatele požadovaných
služeb i oprav společných částí domů. Rovněž nezanedbatelné jsou služby
(samozřejmě zvýhodněné) související s odstraňováním poruch a závad
všeho druhu, vodou a plynem počínaje a výtahy a střechou konče. Tyto služby
jsou poskytovány buď přímo našimi zaměstnanci nebo na základě smlouvy o
odstraňování havárií a poruch, kterou má naše družstvo s příslušnou
firmou uzavřenu.
Péče
družstva o jeho majetek
Naše
družstvo již po několik předchozích let realizuje rozsáhlé opravy a
revitalizace našich domů. V rámci těchto akcí se v maximální možné
míře snažíme využívat i známého programu PANEL, spočívajícího v úhradě
části úroků úvěru, poskytnutého na danou akci některým finančním ústavem,
ze strany státu. Jen v roce 2008 realizovalo naše družstvo opravy za téměř
300 mil
Kč, z čehož bylo za
250 mil
Kč komplexních oprav. Tímto postupem se nám již podařilo komplexně
opravit 53 domů, což je asi 26 % z celkového počtu všech domů, vlastněných
nebo spoluvlastněných naším družstvem. Na základě hrubého odhadu můžeme
říci, že využíváním uvedeného programu dosáhlo naše družstvo úspory
okolo
180 mil
Kč. Dalším přínosem je také samozřejmě úspora tepelné energie pro vytápění,
která je v průměru ve výši 30 % proti období, které revitalizaci předcházelo.
Dnes je uvedený program modifikován v tom smyslu, že výše státní
podpory je přímo závislá na rozsahu dané opravy. Stručně řečeno, čím
je oprava rozsáhlejší, tím je podpora vyšší (maximální podpora je ve výši
4 % z dané úrokové sazby poskytnutého úvěru). Další program, vyhlášený
na podporu oprav domů, označovaný jako „zelená úsporám“ se na domy
postavené pomocí panelové výstavby vztahuje pouze v oblasti využívání
solární energie na ohřev teplé vody nebo vody pro vytápění.
S prováděním
komplexních i ostatních větších oprav úzce souvisí výběr dodavatele.
Pokud je rozpočet připravované akce (mimo vyhrazená technická zařízení)
vyšší než
3 mil
Kč a vždy, když se jedná o komplexní revitalizaci, je poptáno nejméně
10 dodavatelů. Pokud se provádí výběr dodavatele pro revitalizaci, je výběrové
řízení dvoukolové, kdy do druhého kola postupují dodavatelé, kteří se v rámci
hodnocení prvního kola umístili na prvním a druhém pořadí. Věříme, že
se tento postup projeví kladně zejména na ceně zakázek.
V rámci
péče o majetek je nutné upozornit na postupnou obnovu našich výtahů. I když
stav výtahů není znepokojující, je nutná jejich postupná obnova a to zejména
s ohledem na stáří některých výtahů i s ohledem na zpřísnění
pravidel pro jejich provozování v rámci převzetí směrnic EU. Mezi
nejrizikovější výtahy patří výtahy bez klecových dveří, kde družstvo
rozhodlo o jejich opravě resp. výměně postupně tak, aby tyto proběhly
nejpozději do konce roku 2019. Při hodnocení oprav se musíme zmínit o
jednom negativním jevu, který souvisí i s převody bytů do vlastnictví
členů našeho družstva. Je to problém odmítání realizace zejména velkých
oprav vlastníky jednotek. Tito vlastníci odmítají z nejrůznějších důvodů
nejen opravu společných částí daného domu, jako je oprava střechy nebo
zateplení domu, ale odmítají někdy i svou finanční účast na opravě částí
bytu, jichž jsou vlastníci
(balkóny,
lodžie nebo okna, kde vlastníci hradí přímo pouze část nákladů). Pokud
jde o jejich vlastnictví, je možné se s takovou situací vyrovnat tím, že
se tomuto vlastníkovi oprava nebo výměna oken neprovede. Problém nastává
ve chvíli, kdy se připravuje oprava společných částí domu, např. již zmíněné
zateplení a náklady na tuto opravu jsou hrazeny úvěrem, který čerpá družstvo.
Pokud vlastník odmítne svou finanční účast a současně odmítne i zástavu
svého bytu ve prospěch poskytovatele úvěru, nese celé riziko splacení úvěru
pouze družstvo. Vzhledem ke skutečnosti, že tyto úvěry jsou poskytovány na
15 i více let, je zřejmé, že družstvo musí pečlivě zvážit míru každého
takto vzniklého rizika. V podstatě to znamená, že dva nebo tři vlastníci
mohou zmařit celou akci a zvrátit tak rozhodnutí většiny. Jedním z možných
řešení v takovém případě je pak počkat s danou opravou až do
doby, kdy v domě vznikne společenství vlastníků jednotek, které bude
mít právní subjektivitu, a které bude uvedený úvěr čerpat svým jménem.
To však na druhé straně může mít negativní dopad na stav společných částí
daného domu.
Co
nás čeká a co říci závěrem
Se
zvyšujícím se zájmem o převody zejména bytů do vlastnictví našich členů
můžeme očekávat zvýšení počtu nových právnických osob, společenství
vlastníků jednotek. Snahou našeho družstva v této oblasti tak musí být
zajišťování kompletního servisu pro tato společenství. Představenstvo se
musí zabývat také otázkou dalšího využití středisek údržby družstva,
s cílem maximálního využití jejich kapacity i s ohledem na jejich
finanční soběstačnost.
Přes
všechny chyby a nedostatky, které se v práci družstva, potažmo jeho
zaměstnanců nebo orgánů v minulosti vyskytly, můžeme konstatovat, že
naše družstvo si své „místo na slunci“ obhájilo. Je stabilní obchodní
společností, která pravidelně vykazuje byť ne velký, ale přesto zisk.
Poskytuje služby nejen našim členům, ať už to jsou nájemci nebo vlastníci
jednotek, ale dalším zájemcům. Musíme udělat maximum pro to, aby tyto služby
byly vždy kvalitní a na požadované úrovni a abychom jich poskytovali pokud
možno co nejvíce, abychom tak udrželi stávající dobré jméno Stavebního
bytového družstva Nová huť, a to nejméně v následujících padesáti
letech.
2. Informace o konání a přijatých usneseních Shromáždění
delegátů SBD NH
28. května
tohoto roku se konalo pravidelné shromáždění delegátů našeho bytového
družstva.
Shromáždění delegátů přijalo následující
usnesení:
a) |
schválilo
roční účetní závěrku za rok 2008 |
b) |
schválilo
převod zisku vytvořeného v roce 2008 ve výši 91 390,13 Kč do
nedělitelného fondu družstva |
c) |
schválilo
zástavu nemovitostí, a to společných částí a bytových jednotek
domů: |
|
- č.p. 216, Staňkova 11 v
Ostravě - Výškovicích |
|
- č.p. 228,
229, Staňkova 22, 24 v
Ostravě - Výškovicích |
|
- č.p. 2998,
2999, 3000, Jandova 14, Zimmlerova 27, 25 v
Ostravě - Zábřehu |
|
- č.p. 2983,
Jugoslávská 16 v
Ostravě - Zábřehu |
d) |
schválilo návrh na změnu stanov SBD NH
spočívající v úpravě: |
|
- předmětu
podnikání družstva |
|
- vypuštění možnosti vzniku společného
členství v družstvu v případě uzavření smlouvy o nájmu
nebytového prostoru jedním z manželů |
|
-
nahrazení stávajícího pojmu „přidělení bytu“ pojmem
„uzavření smlouvy o nájmu bytu“ |
|
- nahrazení
pojmu „členský podíl“ pojmem „další členský vklad“ (v případě,
kdy se jedná o majetkovou účast člena v družstvu) |
|
- upřesnění
práv nabyvatele členství v družstvu, týkající se práva na
uzavření smlouvy o nájmu družstevního bytu (a to v rozsahu
smlouvy, kterou měl s družstvem uzavřenu převádějící) |
|
-
upřesnění podmínek hodných
zvláštního zřetele, za kterých může představenstvo uzavřít
smlouvu o nájmu družstevního bytu |
|
- upřesnění
případů, kdy dochází k zániku nájmu družstevního bytu (výpovědí,
danou družstvem podle ObčZ, převedením bytu do vlastnictví člena
družstva) |
|
- stanovení
podmínky, upravující členství v představenstvu a kontrolní
komisi družstva (členem představenstva a kontrolní komise nemůže být
ten, kdo je současně členem jiné právnické osoby se s obdobným
předmětem činnosti, jaké má družstvo) |
|
- rozšíření
možností, při kterých je možné čerpání z nedělitelného
fondu družstva |
|
-
upřesnění doby vzniku společenství vlastníků jednotek, jako nové
právnické osoby v domech, které byly vlastněny družstvem |
e) |
schválilo
návrh na úpravu úhrady výše nákladů, spojených s přípravou
podkladů pro uzavření smlouvy
o převodu družstevního bytu nebo garáže, do vlastnictví člena družstva
- nájemce
ode dne 29. 5. 2009 jsou stanoveny úhrady ve výši: |
|
- u
převodu garáže ve výši 1.500,- Kč |
|
- u
převodu bytu ve výši 3.000,- Kč |
f) |
schválilo
s účinností od 1. 7. 2009 návrh na změnu Směrnice S - 206 o
funkcionářských odměnách, spočívající: |
|
- ve zvýšení celkového limitu, ze kterého
se hradí odměny pro členy výborů samospráv a to z 30,-
Kč na byt a 8,- Kč na garáž na částky 38,- Kč na byt a
10,- Kč na garáž příslušného domu (objektu)
měsíčně. Do uvedeného limitu se nezapočítávají byty a garáže
ve vlastnictví osob, které
nejsou členy družstva. |
|
- upřesnění
možnosti na zvýšení základní odměny pro členy výboru dané
samosprávy. Zvýšení je podmíněno souhlasem členské schůze
samosprávy daného domu. Celková částka, představující zvýšenou
odměnu, bude vytvořena zvýšením příspěvku na správu družstva a
domu u členů družstva - nájemců a zvýšením příspěvku na správu
družstva u členů družstva - vlastníků bytů v daném domě v následujícím
kalendářním roce. |
3. Hospodaření družstva v roce 2008
Náklady družstva za rok 2008 činily 227 301
tis. Kč. Proti roku 2007 došlo ke snížení o 3,2 %. Hlavním důvodem snížení
je pokles oprav, zúčtování opravných položek k dlužným úhradám za
fakturaci, nájemné a nepohyblivé zásoby. Dále výši nákladů ovlivnily
finanční náklady, tj. úroky placené z úvěrů na revitalizaci. Výnosy
družstva byly ve výši 227 392 tis. Kč. Proti roku 2007 došlo ke zvýšení
o 3,3 %. Na výši výnosů mělo vliv snížené čerpání na opravy bytových
domů, a tím byly nižší ostatní provozní výnosy (tj. rozpouštění
dlouhodobé zálohy na opravy a údržbu). Nemalou měrou výši výnosů
ovlivnily finanční výnosy, kde jsou zahrnuty dotace státu na úroky z úvěrů
na revitalizaci. Hospodářský výsledek po zdanění ve výši 91 tis. Kč
bude na základě schválení shromáždění delegátů dne 28. 5. 2009 převeden
do nedělitelného fondu družstva.
Aktiva družstva zahrnují pohledávky za upsaným
vlastním kapitálem (4 648 tis. Kč), stálá aktiva (2 014 197
tis. Kč), oběžná aktiva (476 577 tis. Kč) a časové rozlišení (9 084
tis. Kč). Výši aktiv hlavně ovlivnila revitalizace, a tím došlo ke zvýšení
hodnoty dlouhodobého hmotného majetku a zvýšení pohledávek dle
předpisu nesplaceného úvěru na revitalizace.
Pasiva družstva zahrnují vlastní kapitál (1 845 543
tis. Kč), cizí zdroje (658 865 tis. Kč) a časové rozlišení (98 tis.
Kč). Výši pasiv ovlivnilo hlavně zvýšení hodnoty fondu členských podílů
a fondu družstevní výstavby, výše cizích zdrojů, tj. zvýšení dlouhodobých
úvěrů z důvodu revitalizace bytových objektů.
V rámci
záchovné péče byly opravy a údržba bytového a nebytového fondu zajišťovány
z vlastních i cizích zdrojů. Bylo uzavřeno dvanáct úvěrových smluv
na akce „PANEL“ v celkové výši 126 550 tis. Kč. V průběhu
roku se prováděly hlavně výměny oken, opravy balkónů a vstupů, zateplení
objektů, generální opravy výtahů a výměny elektrických rozvodů. Celkem
byly provedeny opravy ve výši 304 681 tis. Kč.
4. Pozemky, informace o převodech
jednotek do
vlastnictví členů družstva - nájemců
V roce
2008 převedlo naše družstvo celkem 350 bytů a 33 garáží do vlastnictví
našich členů – nájemců. Uvedenými převody se tak snížil počet bytů
vlastněných naším družstvem k datu
31.
12. 2008 na 8 600 bytů a 1 653 garáží. Převody bytů i garáží
plynule pokračují i v letošním roce. Od počátku tohoto roku bylo podáno
na katastrální úřad dalších 158 návrhů na vklad vlastnického práva,
vztahující se k převáděným bytům a mimo to bylo ke dni 31. 5. 2009 dále
uzavřeno dalších 130 smluv o převodu družstevního bytu do vlastnictví člena
družstva – nájemce. Z uvedeného
je zřejmé, že počet převáděných bytů se v porovnání s předchozími
lety zvyšuje. Plynulému převádění bytů a garáží napomáhá jak zvýšení
počtu zaměstnanců, kteří smlouvy o převodu připravují, tak i podávání
informací o výši závazků vztahujících se k danému bytu, které
musí nabyvatel v souvislosti s převodem bytu našemu družstvu
uhradit, a to zejména s ohledem na probíhající rozsáhlé opravy našich
domů.
V souvislosti
s převody bytů a garáží vlastněných dříve naším družstvem, které
byly převedeny do vlastnictví našich členů, vzniklo již celkem 24 společenství
vlastníků jednotek mající právní subjektivitu. V současné době
evidujeme dalších 20 domů a 6 bloků garáží, kde spoluvlastnický podíl
na společných částech domu, vlastněný naším družstvem je menší než
50 %.
S převody
bytů souvisí také otázka řešení pozemků, na kterých se bytové domy
nebo garáže nacházejí. V této záležitosti se dá zjednodušeně říci,
že rozhodující je, kdo je vlastníkem pozemku, na kterém je daný dům
postaven. V případě našeho družstva přicházejí do úvahy následující
varianty:
a) |
vlastníkem
pozemku je naše družstvo;
v tomto případě v souladu s ustanovením § 21 zákona
o vlastnictví bytů se spolu s bytem nebo garáží převádí i
spoluvlastnický podíl na pozemku odpovídající velikosti
spoluvlastnického podílu na společných částech domu. K této
variantě uvádíme, že naše družstvo vlastní celkem 41 pozemků
zastavěných domy v majetku družstva. |
b) |
vlastníkem
pozemku je stát – ČR;
tyto pozemky budou bezúplatně převedeny do vlastnictví našeho družstva,
které je poté bude spolu s byty převádět (opět bezúplatně)
našim členům tak, jak je to uvedeno v bodě a). Zástupci našeho
družstva se počátkem tohoto roku zúčastnili jednání na Úřadu
pro zastupování státu ve věcech majetkových. Výsledkem jednání
byl příslib, že pozemky vlastněné státem, budou našemu družstvu
převedeny ještě v tomto roce. Pro úplnost informace uvádíme,
že se jedná o 11 pozemků v Porubě, 1 pozemek v Moravské Ostravě, 6
pozemků v Zábřehu nebo Výškovicích, na kterých stojí
obytné domy a dále pozemek pod garážemi v Hrabové. |
c) |
vlastníkem
pozemku je Statutární město Ostrava;
u těchto pozemků město svěřilo jejich správu a tím i
rozhodování o těchto pozemcích příslušnému městskému obvodu.
V tomto případě je na rozhodnutí daného městského úřadu,
jak o těchto pozemcích rozhodne. Nejvíce našich domů je
v městské části Ostrava – Jih. Úřad městského obvodu
Ostrava - Jih, resp. jeho Rada již v této záležitosti rozhodla
a v souladu se svým rozhodnutím postupuje. K pozemkům,
na kterých jsou postaveny obytné domy s byty a garážemi, zřizuje
úřad na základě smlouvy
za jednorázovou náhradu ve prospěch majitelů bytů a garáží věcné
břemeno, a to na dobu neurčitou, spočívající v právu
vlastníka jednotky spoluužívat zastavěný pozemek, a to
v rozsahu odpovídajícímu velikosti spoluvlastnického podílu na
společných částech domu. |
|
Jednorázovou
náhradu stanovila Rada Úřadu městského obvodu Ostrava – Jih následovně: |
|
za
zřízení věcného břemene uhradí majitel bytu 1+4 částku 1.500,-
Kč, za byt 1+3 částku 1.200,- Kč, za byt 1+2 částku 900,- Kč, za
byt 1+1 částku 600,- Kč a za byt 1+0 částku 400,- Kč; u garáže v obytném
domě částku 900,- Kč. |
|
Tyto
částky hradí vždy vlastník bytu nebo garáže. Pokud je tedy v určitém
domě vlastníkem daných bytů a garáží naše družstvo, hradí za
tyto byty a garáže družstvo uvedené částky, a to na základě
smlouvy, kterou družstvo s úřadem uzavře. Pokud jsou tyto částky
hrazeny družstvem, jsou hrazeny z dlouhodobé zálohy na opravy a
údržbu bytů, do které přispívají pouze nájemci bytů. Pokud je
byt nebo garáž již převedena družstvem do vlastnictví fyzické
nebo právnické osoby, hradí tyto částky daný vlastník, a to opět
na základě smlouvy, kterou s ním úřad uzavře. |
|
K pozemkům,
na kterých jsou postaveny pouze garáže, uzavírá úřad s majiteli
garáží nájemní smlouvu. Nájemné hradí úřadu vždy vlastník
dané garáže. |
|
Rada
úřadu městského obvodu Ostrava – Jih stanovila i výši nájemného,
která je součástí příslušné nájemní smlouvy, které jsou
postupně mezi úřadem, jako pronajímatelem pozemků a naším družstvem,
jako nájemcem pozemků a vlastníkem garáží, uzavírány. Nájemné
stanovil úřad ve výši 45,-
Kč za m2 zastavěné plochy
ročně. Úřad v dané smlouvě stanovil, že úhradu nájemného
musí nájemce hradit i za prokazatelné užívání pozemku zpětně,
za období od 1. 1. 2007. Vznikla tak situace, kdy je po nájemcích těchto
garáží v jednom roce, tj. v roce 2009, požadováno nájemné
za tři roky (2007,
2008
a
2009 ), což u některých nájemců
garáží vyvolalo negativní reakce. V této záležitosti je
nutno uvést, že pokud by uvedené nájemné a to i zpětně nebylo
uhrazeno, mohl by se pronajímatel domáhat svého nároku soudní
cestou ve formě práva na vydání plnění z bezdůvodného
obohacení, a to včetně úhrady úroků, pokud bychom pominuli možnost
vypovězení nájmu, se všemi negativními dopady na stávající uživatele
garáží. |
|
Městský
úřad Ostrava – Poruba , kde má naše družstvo rovněž své domy,
s námi v záležitosti pozemků jednal pouze v jednom
konkrétním případě, kdy trval na uzavření kupní smlouvy k danému
pozemku. Pozemek, který tak naše družstvo získalo a který byl
uhrazen z dlouhodobé zálohy na opravy a údržbu společných částí
daného domu, je postupně spolu s převáděnými byty bezúplatně
převáděn majitelům bytů. |
Závěrem
tohoto příspěvku chceme znovu informovat naše členy o bytech a garážích,
kterých se převody do vlastnictví netýkají, které tedy nemohou být do
vlastnictví členů družstva – nájemců převáděny. Jedná se o byty a
garáže u domů, jejichž výstavba byla financována z prostředků sdružení,
které je tvořeno naším družstvem a Statutárním městem Ostravou. Jedná
se o domy na ulici Zapletalova a Na Baranovci ve Slezské Ostravě a na ulici
Kasalického v Ostravě – Michálkovicích. Tyto byty a garáže bude možné
převádět nejdříve po dvaceti letech od jejich kolaudace. Druhým případem
jsou garážová stání, nacházející se v halových garážových
domech a to Pavlovova A, B, C a D a
v lokalitě Šídlovec 1, 2,
3
a
4. Důvodem nemožnosti převádět garážová stání je, že garážová stání
nezapisuje katastrální úřad jako samostatné nemovitosti.
5. Informace o letním provozu
termoregulačních ventilů a uzavíracích ventilů SV a TUV v bytech
Vzhledem k nadcházejícímu
letnímu období a času dovolených si dovolujeme znovu upozornit uživatele
bytů, aby před odjezdem na dovolenou, resp. v případě dlouhodobější
nepřítomnosti v bytě uzavřeli ventily studené a teplé užitkové
vody, aby nedošlo k případnému vytopení bytu v důsledku poruchy
na vodovodním zařízení.
Dále je nutné upozornit, že
pro letní období, kdy se již netopí, je nutno ponechat termoventily na radiátorech
otevřené na maximální hodnotu. V žádném případě není vhodné
nastavovat termoregulační ventily do polohy 0 (nula) v době mimo topnou
sezónu. Při této poloze je hřídelka ventilu extrémně namáhána a ovlivňována
okolním prostředím, následně pak může dojít k tzv. „zaseknutí hřídelky“,
jejíž odstranění vyžaduje zásah pracovníků údržby SBD NH. Při ukončení
topné sezóny je nutné uvolnit ventily na maximum, tj. na číslo 5, z důvodu
zachování volného průtoku kapaliny v rozvodech ústředního topení.
Kapalina, i když v letním období neslouží k vytápění, v rozvodech
topení stále protéká a je pod určitým tlakem a zajišťuje těsnost
armatur. Poloha nastavená na maximum taktéž zamezí případnému zavzdušnění
celého systému ústředního topení v případě náběhu topné sezóny.
Zároveň
nám dovolte upozornit na nutnou kontrolu odvzdušňovacích ventilů na radiátorech
v posledních podlažích a to zejména ale nejen před zahájením topné
sezóny (obvykle počátek září kalendářního roku). Zejména v době
náběhu vytápění je systém doplňován topnou vodou a při tomto dopouštění
se stává, že otevřeným automatickým odvzdušňovacím ventilem topná voda
přeteče a dojde mnohdy k vytopení nejen bytů v posledním podlaží,
ale také ke zbytečným škodám v ostatních bytech.
6. Odstávky TUV v letní sezóně 2009
Ostrava: |
6. 7. - 13. 7. 2009 |
Nádražní 60 |
|
6°°
h – 24°° h |
Nádražní 62 |
|
|
Nádražní 64 |
|
|
|
Poruba: |
16. 7. - 25. 7. 2009 |
Bajkalská
1256/6, 8; 1254/2, 4 |
|
6°°
h – 24°° h |
K.
Pokorného 1289 – 1291 |
|
|
K.
Pokorného 1365 – 1367 |
|
|
K.
Pokorného 1396/ 34, 36, 38 |
|
|
1.
čs. arm. sboru 1372 |
|
|
Sokolovská
1185 – 1187 |
|
|
Sokolovská
1178 |
|
|
Opavská
1010, 1011 |
|
|
SVJ
Gen. Sochora, blok 26, 1263 – 1265 |
|
|
|
|
27. 7. - 30. 7. 2009 |
K.
Šmidkeho 1823 |
|
6°°
h – 24°° h |
K.
Šmidkeho 1824 |
|
|
K.
Šmidkeho 1825 |
|
|
K.
Šmidkeho 1826 |
|
|
K.
Šmidkeho 1827 |
|
|
O.
Synka 1854 |
|
|
|
Zábřeh: |
3. 8. - 9. 8. 2009 |
Horymírova
10 |
|
6°°
h – 24°° h |
Horymírova
18 |
|
|
Horymírova
26 |
|
|
Horymírova
20, 22, 24 |
|
|
Horymírova
6, 8 |
|
|
Rezkova
2, 4, 6 |
|
|
Rezkova
8, 10, 12 |
|
|
Břenkova
17, 19 |
|
|
Břenkova
13, 15 |
|
|
Břenkova
9, 11 |
|
|
|
|
19.
8. – 20. 8. 2009 |
Zimmlerova
31, 33 |
|
6°°
h – 24°° h |
Zimmlerova
51, 53 |
|
|
Zimmlerova
52 |
|
|
Zimmlerova
50 |
|
|
Zimmlerova
48 |
|
|
Bedrnova
10, 12 |
|
|
V zálomu
6, 8 |
|
|
|
Bělský
Les: |
17.
8. – 18. 8. 2009 |
V.
Vavříka 7, 9, 11, 13 |
|
6°°
h – 24°° h |
Fr.
Lýska 8, 10, 12, 14 |
|
|
Fr.
Lýska 2, 4, 6 |
|
|
Fr. Lýska 1, 3 |
7. Výměny vodoměrů
Dle
platné legislativy je stanoveno povinné ověřování (výměna) bytových
vodoměrů na teplou užitkovou vodu po 4 letech
a na studenou vodu po 6 letech. |
Systém
oznámení a zpřístupnění bytù pro uvedené výměny je již
několik let zaběhlý. Firma zajišťující výměnu provede formou vývěsek
oznámení o termínech výměn. Snaha je termíny rozčlenit na
dopolední i odpolední hodiny. Proto znovu upozorňujeme uživatele a
vlastníky bytů, aby si všímali vývěsek a upozornění na vchodech
nebo ve vývěsných schránkách a dle určených termínů byty k
provedení výměny zpřístupnili,
a tak se vyvarovali zbytečných problémů. Zároveň upozorňujeme, že
provádějící zaměstnanci nebo smluvně zajištěné firmy jsou pro
tuto práci vybaveny průkazem zaměstnance nebo písemným pověřením
fy Drilling Trade, s.r.o., která je pro tyto práce smluvním partnerem
SBD NH. Bez předložení výše uvedeného dokladu takovou osobu do
bytu nevpouštějte. |
Pokud
v takto naplánovaných termínech nebudou byty pro výměnu vodoměrů
zpřístupněny, bude každý uživatel takovéhoto bytu vyzván doporučeným
dopisem s konkrétním termínem výměny. Když ani toto zpřístupnění
nebude realizováno, je na iniciativě každého uživatele, aby se
dohodl s firmou Drilling Trade, s.r.o. na možném termínu výměny
vodoměru. Aby se uživatel vyvaroval případných sankcí, je nutno si
nechat tyto vodoměry vyměnit do konce letošního roku (nejlépe do
15. 10. 2009). Tyto individuální výměny jsou již ale zpoplatněny
úhradou na místě samém - při výměně těchto vodoměrů. |
8. Nabídka řemeslných prací
Vážení, dovolujeme si Vám
touto cestou nabídnout práce řemeslných středisek našeho bytového
družstva.
|
Jedná se o práce stolařské,
nábytkářské, instalatérské (voda, topení, kanalizace), zednické,
obkladačské, elektrikářské a plynařské.
|
Cena
za provedené práce je nabízená dle ceníků platných pro SBD NH, případně
bude účtována v hodinové zúčtovací sazbě 200,- Kč, dále
bude započteno DPH dle platné legislativy a náklady na dopravu
vozidlem (12,- Kč za
1
km
plus DPH). |
|
V případě zájmu
kontaktujte :
|
- stavební
řemesla |
- p.
Maršálek |
tel.
596763034, 602724281 |
- elektropráce |
- p.
Plaček |
tel.
596763033, 602132666 |
- plyn |
- p.
Pavlus |
tel.
596763030, 606623789 |
Případně
se můžete obrátit na dispečink SBD NH -
tel. 596740243 ( záznamník ) |
9. Přechod na digitální vysílání -
úpravy STA
Při
přechodu na zemský digitální příjem televize musí projít úpravami
naprosto všechny STA. Společné antény jsou totiž nastavené na příjem
analogového signálu na určitých vysílacích kanálech a pro digitální
vysílání se často používají kanály jiné. Navíc také záleží
na rozhodnutí obyvatel domu, jaký způsob úpravy zvolí: zda chtějí
mít společný set-top-box, který převede digitální signál na
analogové podoby a v té se pak rozvede pomocí kabelů po domě, nebo
se do rozvodů pustí digitální signál a každá domácnost se bude
muset vybavit digitálním přijímačem. |
Vzhledem k tomu, že k vypnutí
současného analogového vysílání dojde v našem regionu pravděpodobně
v roce 2011, je nutné se této problematice bez odkladu
věnovat, zařadit potřebné úpravy do plánu oprav, zvolit požadovanou
alternativu a připravit dům na financování těchto úprav. Jedná se
o finančně náročné opravy dosahující nákladů v řádech
desítek až statisíců korun. Pro názornost vám předkládáme
alternativy řešení tak, jak je uvedla Národní koordinační skupiny
pro digitalizaci (NKS).
|
Přímý
rozvod kanálů v pásmu UHF - Alternativa
I.
Podle
Národní koordinační skupiny pro digitalizaci (NKS) jde o „systémově
čisté a perspektivní řešení“, ale u starších společných antén
bude příliš nákladné. Zejména náklady spojené s údržbou starších
STA zřejmě povedou jejich uživatele k rozhodnutí tuto variantu obejít.
"U domů postavených do roku 1980 se dá předpokládat výměna
celého účastnického rozvodu i technologie hlavní stanice." Všechny
původní účastnické zásuvky instalované do roku 1980 se musí vyměnit. |
Úprava STA pro příjem zemské
digitální televize přímým rozvodem kanálů IV. a V. televizního pásma
(UHF).
Před
volbou této varianty musí účastníci STA provést orientační výpočet
energetické bilance. Pokud budou jednotlivé multiplexy v STA šířeny
na stejných kmitočtech, na kterých jsou vysílány, měly by podle
NKS veškeré produkty fungovat stejně jako při příjmu na individuální
anténu a dá se očekávat, že nedojde k žádným komplikacím. |
Převod
na analog (PAL) v pásmu VHF - Alternativa
II.
Nejlevnější
a v současné době nejjednodušší způsob, jak se přes STA dostat k
digitálně šířeným programům, aniž by si jednotlivé domácnosti
musely pořizovat set-top-boxy nebo jiné digitální přijímače. Umožňuje
zachovat stávající distribuci analogově šířených programů z družic
a minimálně narušuje původní systém. |
Programy
se ladí přímo na analogových televizorech. Nejde však o plnohodnotný
příjem zemské digitální televize, na účastnické zásuvce není
digitální multiplex, ale jen jeden dekódovaný program. "Funkci
převodníku na kanál v PALu může plnit i vybraný typ set-top-boxu s
vnitřním modulátorem nastavitelným na kanály UHF. Při požadavku
na stereo se zařadí vnější modulátor." |
Úprava
STA pro příjem zemské digitální televize převodem digitálního signálu
do analogové podoby (PAL) v pásmu VHF.
Kvalita
obrazu u takto přijímaných programů bývá vyšší než u doposud
chytaných analogových stanic. Provozní spolehlivost je přijatelná,
někdy ale dochází k zablokování převodníku bez zjevných příčin,
a to pak vyžaduje restart přerušením napájení. Stejný nedostatek
se srovnatelnou četností výskytu se objevuje i u desetkrát dražších
kazet pokročilých přijímacích systémů. |
10. Přehled vybraných cen energií a služeb
v roce 2009
Ceny
jednotlivých energií a služeb
platných v roce 2009, které jsou již zahrnuty v zálohových platbách
k 1. 1. 2009:
|
|
jednotka |
cena v Kč (vč.
DPH) |
a)
elektrická
energie |
MWh |
4185,23 |
|
|
pevná měsíční sazba |
47,60 |
|
|
ostatní služby - MWh |
269,22 |
|
jistič nad 3x63 A za každou 1
A |
pevná měsíční sazba |
0,71 |
|
jistič nad 3x50 A do 3x63 A včetně |
pevná měsíční sazba |
48,79 |
|
jistič nad 3x40 A do 3x50 A včetně |
pevná měsíční sazba |
38,08 |
|
jistič nad 3x32 A do 3x40 A včetně |
pevná měsíční sazba |
30,94 |
|
jistič nad 3x25 A do 3x32 A včetně |
pevná měsíční sazba |
24,99 |
|
jistič nad 3x20 A do 3x25 A včetně |
pevná měsíční sazba |
19,04 |
|
jistič nad 3x16 A do 3x20 A včetně |
pevná měsíční sazba |
15,47 |
|
jistič nad 3x10 A do 3x16 A včetně |
pevná měsíční sazba |
11,90 |
|
jistič do 3x10 A a do 1x25 A včetně |
pevná měsíční sazba |
7,14 |
V
ceně za elektrickou energii je zahrnuta regulovaná platba za dopravu
elektřiny a platba za silovou energii. V ostatních službách jsou
zahrnuty systémové služby, platba na podporu obnovitelných
zdrojů, zúčtování odchylek a ekologická daň. |
b) tepelná
energie |
1. Dalkia Ostrava,
a.s. (pro byty a nebytové prostory) |
|
- ústřední topení |
|
|
|
hlavní předávací stanice |
pevná měsíční sazba - kW |
94,10 |
|
|
GJ |
281,22 |
|
domovní předávací stanice |
pevná měsíční sazba - kW |
104,10 |
|
|
GJ |
281,22 |
|
- teplá užitková voda ohřev |
|
|
|
hlavní předávací stanice |
GJ |
368,42 |
|
domovní předávací stanice |
GJ |
281,22 |
2. ArcelorMittal
Ostrava a.s. |
- ústřední topení,
teplá užitková voda |
HS 195 (Pjanovova
25, 27) |
GJ |
486,14 |
HS 182, 183
(Pavlovova 23, 25) |
GJ |
492,68 |
c) vodné stočné
(i pro teplou vodu) |
|
|
|
|
m3 |
56,18 |
d) zemní plyn |
|
|
|
do 180 m3 |
pevná měsíční sazba |
51,99 |
|
(prádelny, domácnosti) |
m3 (do 31.3.2009) |
18,93 |
|
m3 (od 1.4.2009) |
18,27 |
V Ostravě, červen 2009
|