|
Obsah
1. Informace o konání a přijatých usneseních Shromáždění delegátů SBD NH27. května
tohoto roku se konalo pravidelné shromáždění delegátů našeho bytového
družstva. Shromáždění
delegátů přijalo následující usnesení:
2. Výňatky ze zprávy předložené představenstvem a vedením družstva na jednání delegátů v květnu 2010Kromě
běžného a rutinního výkonu správy patří k naší nejobsažnější
a nejviditelnější činnosti zajišťování a realizace oprav bytového fondu
družstva. Vzhledem k tomu, že již není družstvo výlučným vlastníkem
domů a všech bytových jednotek (počet převedených bytů vyplývá z výroční
zprávy), je realizace regenerací domů stále komplikovanější s ohledem
právě na jednotlivé postoje vlastníků v domech.
Domnívám se, že je již zbytečné tuto problematiku více rozvádět,
téměř ve všech našich domech s postoji vlastníků máte své zkušenosti.
Protože podpora ze strany státu do oprav panelových domů se opětovně zvýšila
díky programu Zelená úsporám, kde je v současné době dostatek finančních
prostředků, zájem o provádění revitalizací jednotlivých domů neklesá.
Problémem je financování oprav a to nikoli z pohledu otevření úvěru,
ale z hlediska jeho zaručení. Družstvo samozřejmě bance za úvěr
poskytnutý na opravu svého majetku ručí svým majetkem, a totéž vyžaduje
po spoluvlastnících jednotek v domě. Pokud by představenstvo družstva
na této zásadě netrvalo, hrozilo by družstvu do budoucna riziko nevymahatelných
dluhů, které svým následovníkům předat nehodláme. Právě v jednání
zaměstnanců družstva s jednotlivými vlastníky o způsobu financování
svého dílu na otevřeném úvěru spatřujeme jeden z významných podílů
naší práce, protože je bohužel skutečností, že téměř v žádném
domě se sami, bez vlivu družstva dohodnout neumějí. Od roku 2003, kdy
jsme realizovali s podporou programu Panel první panelový dům na ul. Šeříkové,
bylo takto opraveno dalších 62 domů a naše družstvo patří v čerpání
dotací na opravy panelových domů mezi nejúspěšnější v republice. V činnostech
souvisejících s revitalizacemi získali zaměstnanci družstva slušné
zkušenosti a dnes, kdy do oprav vstupuje další podpora financována fondem
Ministerstva životního prostředí s názvem Zelená úsporám, jsou to
oni, kteří dokonce poskytují rady některým poradenským střediskům.
V současné době je v běhu a přípravě 11 akcí, z nichž
u šesti je podána kombinovaná žádost na dotaci z titulu Zelená úsporám
a na zbývající část, kde nejde o úsporu energií je podána žádost z programu
Nový panel. Z těchto 6 jsme již ve třech případech získali tzv. unikátní
číslo, což znamená, že je možné zahájit stavbu. Ve dvou případech máme
smluvní příslib dotace jak projektu, tak stavebních prací s průměrnou
výši dotace na jeden dům ve výši 3,5 mil Kč. Splníme-li předpoklad plánu
velkých oprav pro tento rok, očekáváme pro naše domy celkovou dotaci ze
„Zelené úsporám“ ve výši 40 mil. Kč. V tomto čísle nejsou obsaženy
příspěvky na dotaci úroků z titulu Nového panelu.
Vliv
programu „Zelená úsporám“ není bohužel pouze pozitivní. Fond životního
prostředí, který dotace posuzuje a schvaluje, vytváří celou metodiku
jakoby za pochodu, což má za následek změny v požadovaných
dokumentech, případně nejasnosti při jejich vyžadování. Hlavní
nedostatek spatřujeme ve zdlouhavém vyřizování, což vadí zvláště nyní
v průběhu stavební sezony, kdy musíme odkládat zahájení stavby do
obdržení vydaného unikátního čísla. V
souvislosti s regenerací objektů trvale sledujeme a vyhodnocujeme
vliv provedených stavebních, případně regulačních prací na spotřebu
tepelné energie budov. Podrobná
data, která vedeme od roku 2003, tedy od provedení první komplexní
revitalizace domů, říkají, že se celková spotřeba tepelné energie u družstevních
domů snížila o 32 %. Nejlepší výsledky v úspoře dosahuje v tomto
smyslu dům na Šeříkové 15, 17, a to plných 49 %.
Ostatní domy vykazují úspory mezi 35 až 40%. Výsledky energetické
úspory všech revitalizovaných domů jsou k dispozici na energetickém
referátu výrobního náměstka družstva. V době,
kdy naši členové kteří měli záměr stát se v budoucnosti vlastníkem
bytové, případně garážové jednotky a tehdejší znění zákona dostatečně
dlouhý termín na nepromlčení žádosti nenabízelo, představenstvo družstva
stanovilo svým rozhodnutím nejzazším právě letošní rok. V minulosti
již byl původní termín prodloužen na rok 2020, ale jak je vám známo, změnou
stanov přijatou v roce 2007, se povinnost převádět byty a garáže do
vlastnictví nájemců stala trvalou a nepromlčitelnou. Přes tento vývoj bylo
na převod jednotek do vlastnictví na rok 2010 uzavřeno téměř 2500 dohod, a
proto jsme se museli na případný zvýšený zájem připravit. Bylo posíleno
právní oddělení a příslušné organizační zabezpečení nyní provádějí
3 zaměstnankyně družstva. Všichni zájemci, kteří mají na rok 2010 uzavřenou
dohodu o převodu, případně takoví, kteří o převod nově požádají,
budou v letošním roce vyzvání k převzetí smlouvy. Je pochopitelně
možné uzavření smlouvy znovu odložit a uzavřít dohodu s novým termínem.
Podle dosavadního průběhu dochází k uzavření smlouvy z deseti
vyzvaných ve třech případech. Příprava smluv je prováděna po blocích
tak, aby byly pro letošní zájemce spočítány a připraveny najednou, takže
nový zájemce, který svou žádost načasuje na období, kdy již byly v domě
letošní zájemci uspokojeni, bude vyřízen až v roce příštím.
Během minulého roku již byl v plné míře využíván nový
automatizovaný informační systém Integri. Tento systém pracuje s daty
automaticky podle nastavených pravidel. Jedním z nich je stanovami družstva
daný termín splatnosti nájemného a služeb poskytovaných s bydlením,
kterým je 15. den v měsíci. Systém eviduje datum každé platby včetně
těch hrazených prostřednictvím SIPA. Pokud dojde k prodlení většímu
než je 5 dní, systém automaticky vypočítává poplatky z prodlení. Chápeme,
že vzhledem k různým a nenavazujícím termínům výplat důchodů či
jiných výplat může být problém s plněním této povinnosti. Proto
jsme celý rok 2009 malá zpoždění do 10 dnů tolerovali a věříme, že každý
přijal příslušné opatření, aby termín vyplývající ze stanov družstva
dodržoval. Rovněž
od minulého roku vstoupil do pojištění našich objektů proti odpovědnosti
za způsobenou škodu, proti živlům a vandalizmu do naší smlouvy s pojišťovnou
Kooperativa a.s. pojišťovací makléř, a to jeden z největších, firma
Renomia a.s. Působením makléře bylo celkové pojištění zlevněno za dodržení
stejných podmínek a přidány další produkty jako je pojištění domů
proti graffiti. Renomia zpracovala a bude vás oslovovat s produktem pojištění
domácnosti, který je navázán na pojištění domu a má být pro členy družstev
levnější oproti standardu o 50%.
Přejděme nyní k dalšímu tématu, na který se často ptáte, a
které vás zajímá, a to je právní vztah k pozemkům zastavěných domy
či garážemi ve vlastnictví či spoluvlastnictví družstva. Velká většina
pozemků patří do vlastnictví města Ostravy se správou přenesenou na městské
obvody. Pokud se týká Úřadu Městského Obvodu Ostrava-Jih, zdejší rada a
zastupitelstvo rozhodly v případě domů o zřízení věcného břemene
na dobu životnosti budovy za jednorázovou úplatu ve výši 300 Kč za místnost
příslušného bytu. To znamená, že příkladně byt 2+1 uhradí 900 Kč.
Pokud se jedná o pozemky pod garážemi, obec sjednává nájem v ceně 45
Kč za m2 zastavěné plochy. V případě dohody všech uživatelů je možné
vyjednat prodej celého pozemku. V souladu s ustanovením §107 Občanského
zákoníku má vlastník pozemku právo požadovat vydání plnění z bezdůvodného
obohacení, a to zpětně za dva roky. Za takovéto bezdůvodné obohacení je
považován fakt, kdy byl pozemek užíván bez právního důvodu. To je případ
našich garáží, které jsou postaveny na pozemcích vlastněných městem
Ostravou, kdy se Úřad městského obvodu Ostrava – Jih rozhodl řešit tuto
situaci uzavřením nájemní smlouvy s tím, že nájemné bude hrazeno i
za dva uplynulé kalendářní roky a tím bude vydáno plnění z bezdůvodného
obohacení tak, jak to umožňuje občanský zákoník. K tomu je nutné uvést,
že pokud bychom s úřadem tyto nájemní smlouvy neuzavřeli, domohl by
se práva na úhradu soudní cestou a družstvo by dále muselo nést veškeré
náklady, které by v rámci řízení vznikly. Od zrušení tzv. práva
trvalého užívání a zápisu města Ostravy jako vlastníka uvedených pozemků,
což se stalo počátkem devadesátých let, tedy téměř před 20 lety, užívalo
naše družstvo tyto pozemky bez toho, aniž by za jejich nájem platilo, bez nájemní
smlouvy a tedy bez právního důvodu. Proto je požadavek obce na dvouroční
zpětný nájem skutečně legitimní. V České
republice probíhá již druhým rokem digitalizace televizního vysílání a
postupně se blíží termín, kdy ukončení analogového vysílání zasáhne
i náš region. Proces přechodu z analogového na digitální
televizní vysílání probíhá podle nařízení vlády č.161/2008 Sb., o
technickém plánu přechodu zemského analogového televizního vysílání na
zemské digitální televizní vysílání z května 2008, který uvádí nejzazší
termín spuštění digitálního vysílání a zároveň vypnutí analogového
vysílání, a tím je pro Ostravu listopad 2011. Jiné potvrzené termíny zatím
nebyly zveřejněny, i když souběh digitálního a analogového vysílání u
nás již překročil požadovanou dobu 6-ti měsíců a k vypnutí
analogového vysílání by tedy mohlo dojít i dříve. Platné právní předpisy
neukládají vlastníkovi objektu modernizovat Společnou Televizní Anténu.
Pouze mu ukládají v místech, kde je signál přiměřené kvality, povinnost
umožnit obyvatelům instalaci zařízení umožňujícího příjem. Povinnost
vlastníka objektu je ale splněna již v případech, kdy v bytech jsou např.
přípojky kabelové televize či satelitního vysílání a ty jsou zbudovány
ve všech domech, které spravuje SBD NH. V mnoha domech je přesto souběžně
instalována a provozována společná televizní anténa, kterou je tedy nutné
připravit na příjem digitálního vysílání. Společnou
televizní anténu lze pro příjem digitálního vysílání upravit
v zásadě dvěma způsoby. Buď doplníme přijímače, které digitální
vysílání převedou na analogové, nebo budeme rozvádět přímo signál
digitální. V prvním případě nebudou muset uživatelé bytů dělat vůbec
nic, snad jedině znovu naladit svůj televizor, ale toto řešení je poměrně
nákladné a další nevýhodou je, že uživatelé nemohou využít všech předností
digitální televize např. elektronického programového průvodce (EPG). Druhá
varianta je bezesporu ekonomičtější a také technicky vhodnější. Prostřednictvím
Společné Televizní Antény budou rozváděny přímo digitální signály. V takovém
případě si ovšem uživatelé ke každému televizoru budou muset koupit
vlastní set top box úplně stejně, jako kdyby měli individuální anténu, a
budou moci využít všech předností digitální televize. Oba
přístupy lze kombinovat a konkrétní řešení závisí na technickém stavu
Společné Televizní Antény a kvalitě jejích jednotlivých komponent. Konkrétní
způsob digitalizace Společné Televizní Antény je nutné svěřit
specializované firmě, která dokáže posoudit možnosti anténního rozvodu přímo
na místě. SBD
NH z titulu správce již v loňském roce provedlo společně s jednotlivými
servisními firmami průzkum stavu společných televizních antén v domech,
které má ve své správě, a postupně zařadilo do plánu oprav na rok Po
uplynutí naší padesátileté historie, kterou jsme si připomenuli v minulém
roce, tímto letošním rokem zahajujeme novou padesátku. Není od věci zmínit
rovněž i uplynutí dvaceti let novodobé historie družstva, kdy vývoj družstevnictví
se již ubírá jiným směrem. Není to již o nadšení a družstevní soudržnosti,
ale o pohodovém bydlení za ekonomicky přiměřenou cenu, kdy většina domů
se nachází uprostřed své plánované životnosti a snahou je, dnes s významnou
podporou státu, tuto životnost opět o dalších, nejméně 50 let prodloužit. 3. Zvyšování bezpečnosti výtahůNa
základě schváleného plánu na postupné odstraňování tzv. rizik výtahů
vás chceme informovat zvláště o riziku „jízda
neobsazeného výtahu s otevřenými klecovými dveřmi“. Jedná
se o riziko č. 79 uvedené v ČSN EN 81-80 jako riziko vysoké úrovně a
odporující ČSN EN 81-1,2 čl. 8.9.1. Citace: „Při normálním provozu nesmí
být možno uvést výtah do chodu nebo udržovat v pohybu, jsou-li klecové dveře
otevřeny. Může se provést předběžná příprava pro uvedení klece do
pohybu.“ Konec citace. Po odstranění výše
uvedeného rizika již nepůjde prázdný výtah s otevřenými dveřmi přivolat.
Žádáme vás o důsledné zavírání klecových dveří a to vždy po opuštění
klece. Děkujeme
za pochopení.
4. Příprava plánu záchovné údržby bytového fondu pro rok 2011Jako
každoročně tak i letos je družstvo povinno ze zákona svolat shromáždění
vlastníků jednotek každého bytového domu a bloku garáží. Na
této schůzce předkládáme vlastníkům návrh plánu oprav a zálohových
plateb s účinností od ledna následujícího kalendářního roku. Tyto
schůzky proběhnou v měsících září a říjnu letošního roku. Před
zpracováním výše uvedených materiálů - plánu oprav a platby pro
dlouhodobé zálohy na opravy a údržbu společných částí domu (DZOÚ, tzn.
fond oprav domu), je nutné celou problematiku projednat taktéž na členských
schůzích jednotlivých domů či garážových bloků. 5. Upozornění pro uživatele garáží a garážových stání
6. Hospodaření družstva v roce 2009Náklady
družstva za rok 2009 činily 216 815 tis. Kč. Proti roku 2008 došlo ke snížení
o 4,6%. Hlavním důvodem snížení je pokles oprav, snížení daní a poplatků
a zúčtování opravných položek k dlužným úhradám za fakturaci, nájemné
a nepohyblivé zásoby. Dále výši nákladů ovlivnily finanční náklady,
tj. úroky placené z úvěrů na revitalizaci a zvýšení odpisů
dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku. Výnosy družstva byly ve výši
216 880 tis. Kč. Na výši výnosů mělo vliv snížené čerpání na
opravy bytových domů, a tím byly nižší ostatní provozní výnosy (tj.
rozpouštění dlouhodobé zálohy na opravy a údržbu) a snížené přijaté
úroky. Nemalou měrou výši výnosů ovlivnily finanční výnosy, kde jsou
zahrnuty dotace státu na úroky z úvěrů na revitalizaci. Hospodářský
výsledek po zdanění ve výši 65 tis. Kč bude na základě schválení shromáždění
delegátů dne 27. 5. 2010 převeden do nedělitelného fondu družstva. Aktiva
družstva zahrnují pohledávky za upsaným vlastním kapitálem (3 197
tis. Kč), stálá aktiva (2 007 810 tis. Kč), oběžná aktiva (541 807
tis. Kč) a časové rozlišení (13 890 tis. Kč). Výši aktiv hlavně
ovlivnila revitalizace, a zároveň převod jednotek do vlastnictví členů družstva
a zvýšení pohledávek dle předpisu nesplaceného úvěru na revitalizace. Pasiva
družstva zahrnují vlastní kapitál (1 903 658 tis. Kč), cizí zdroje
(662 288 tis. Kč) a časové rozlišení (758 tis. Kč). Výši pasiv ovlivnilo
hlavně zvýšení hodnoty fondu členských podílů a fondu družstevní výstavby,
výše cizích zdrojů, tj. zvýšení dlouhodobých úvěrů z důvodu
revitalizace bytových objektů. V rámci
záchovné péče byly opravy a údržba bytového a nebytového fondu zajišťovány
z vlastních i cizích zdrojů. Bylo uzavřeno šest úvěrových smluv na
akce „PANEL“ v celkové výši 46 420 tis. Kč a byly dočerpány čtyři
úvěry z roku 2008. V průběhu roku se prováděly hlavně výměny
oken, opravy balkónů a vstupů, zateplení objektů, generální opravy výtahů
a výměny elektrických rozvodů. Celkem byly provedeny opravy ve výši 240
108 tis. Kč.
7. Odstávky TUV v letní sezóně 2009
8. Přehled vybraných cen energií a služeb v roce 2009
9. Sdělení podnikatelům, členům družstvaPokud někdo z našich podnikajících členů družstva má zájem na umístění příslušné reklamy svého produktu nebo služby, je možné tuto umístit za dohodnutých podmínek na webové stránky družstva (www.sbdnh.cz). Příslušný zájemce se může obrátit na sekretariát družstva nebo správce webových stránek. 10. Jmenný telefonní seznam SBD NH podle odděleníviz. telefonní seznam
11. E-mailové adresyviz. e-mailové adresy
V Ostravě, červen 2010
|
Připomínky, komentáře a dotazy k těmto www stránkám směřujte
na: palicova@sbdnh.cz
|