|
Obsah
1. Informace o konání a přijatých usneseních Shromáždění delegátů SBD NH26. května tohoto roku se konalo pravidelné shromáždění delegátů našeho bytového družstva. Shromáždění delegátů přijalo následující usnesení:
2. Výtah ze zprávy pro Shromáždění delegátů SBD NH přednesené předsedou představenstva na zasedání v květnu 2017….. Největším problémem bytových družstev a společenství vlastníků zůstává obtížná, často dokonce nemožná vymahatelnost pohledávek vůči dlužníkům – členům družstev nebo vlastníkům bytů. Jistě jste zaregistrovali v médiích polemiku o návrzích na změnu insolvenčního zákona a další změny při řešení situace dlužníků. Některé z těchto návrhů bohužel směřují ke změkčení podmínek oddlužení. To by ovšem pro bytová družstva a SVJ znamenalo, že ponesou ještě větší důsledky než dosud a za něco, co nezpůsobila. Cožpak družstva půjčují lidem peníze a zadlužují je? Ne. Ale banky či nebankovní instituce nezodpovědně finance poskytují, a to i těm, kteří nakonec nejsou schopni svým závazkům dostát a jediným východiskem je pro ně oddlužení. A to je takový „hezký“ dárek pro dlužníky na úkor věřitelů, protože dnes to znamená splatit během pěti let alespoň třetinu svých dluhů a zbytek dluhů jim bude následně prominut. To ovšem neznamená, že i družstva či SVJ se dostanou alespoň k té třetině dluhu svého člena. Mnohdy drtivou většinu „spolknou“ banky a jiné instituce, které jsou ze zákona v pořadí před družstvy a SVJ. Na nás pak zbydou v naprosté většině zanedbatelné částky nebo spíše vůbec nic.
Velká a stabilní družstva tuto situaci zatím ustávají, i když to znamená, že musí tyto ztráty pokrývat ze svých zdrojů. V podstatě se tak všichni členové družstva podílejí na zaplacení dluhů, které nezavinili a které hlavně nemají šanci nijak ovlivnit. Platíte tak za někoho, s kým máte pouze společnou adresu. A je třeba zdůraznit, že nemůžete ovlivnit ani to, zda bude tato osoba v domě bydlet nebo nikoli.
Jaká ale může nastat (a v praxi již nastala) situace u malých družstev či u SVJ? Podmínkou existence bytového družstva nebo společenství vlastníků a základním předpokladem pro řádné fungování domu je výběr plateb od družstevníků a od vlastníků bytů tak, aby tyto platby pokryly náklady na správu domu. Členové společenství vlastníků ručí za dluhy SVJ podle velikosti svého vlastnického podílu. Když je v domě např. 10 stejně velkých jednotek a v jedné z nich bydlí dlužník, který dluží na nájemném a zálohách 100 tis. Kč, tak každý z vlastníků musí z vlastní kapsy za dlužníka zaplatit 10 tisíc. Že to je nespravedlivé? Jistě. Proč bych měl platit dluh za svého souseda?! Ale je to podle litery zákona. Pokud se v takovém domě najdou dlužníci třeba dva nebo tři a ostatní vlastníci nejsou schopni za ně dluhy splácet, SVJ zkrachuje. Jak vidíte, je ohrožena samotná existence bytových družstev a společenství vlastníků, resp. jejich základní fungování. Je ohroženo bydlení ostatních členů bytového družstva nebo vlastníků bytů, a v konečném důsledku i jejich majetkové poměry.
Ale možná se situace v této oblasti přece jen alespoň trochu zlepší. Nedávno schválila horní komora návrh zákona senátorky Seitlové týkající se ochrany SVJ před neplatiči. Na základě této novely budou pohledávky SVJ vůči vlastníkům, kteří nehradí zálohy na energie a příspěvky na správu domu a pozemku, uspokojovány přednostně. Pokud tedy dojde k prodeji jednotky dlužníka, mají společenství velkou šanci, že alespoň část dluhu neplatiče bude splacena. Připravovaná novela občanského soudního řádu, zákona o veřejných dražbách a insolvenčního zákona by však měla přinést zlepšení celé situace. Společenství a jeho členům bude zaručeno, že minimálně jedna desetina výtěžku z prodeje bytu v dražbě připadne na úhradu nesplacených pohledávek vůči SVJ. Senátorka Seitlová sice navrhovala čtvrtinu výtěžku, nicméně i schválenou podobu lze považovat za krok správným směrem. Pro společenství vlastníků však zdaleka není vyhráno. K novele se ještě nevyjádřila poslanecká sněmovna. V minulosti již byl předložen podobný návrh, který však nebyl schválen. Jedním z důvodů nepřijetí byl fakt, že zákon by potenciálně znevýhodňoval banky, což by mohlo vést ke zvýšení cen hypoték.
U dluhů a dlužníků ještě chvíli zůstaneme, tentokrát nikoliv obecně, ale v rámci našeho družstva. V minulé zprávě jsme konstatovali zastavení mírně rostoucího trendu dlužného nájemného v našem družstvu v posledních letech. A s podobně příznivou informací můžeme přijít i letos. Oproti roku 2015 se v loňském roce dlužné nájemné snížilo o dalších 15% a poprvé od roku 2010 klesla celková částka dlužného nájemného a zálohových plateb pod 3 mil. Kč. Na této sumě dlužných úhrad se téměř třemi čtvrtinami podílejí vlastníci, byť podíl bytů převedených do vlastnictví v našem družstvu činí zhruba 40%. Představenstvo a vedení družstva bude i nadále sledovat vývoj dlužného nájemného a všechny dluhy důsledně vymáhat. Věřme, že nebudou příliš narůstat nevymahatelné pohledávky vůči dlužníkům – členům družstva nebo vlastníkům, které vznikají z oddlužení a které v konečném důsledku zaplatíme my všichni.
V souvislosti s dlužnými úhradami zazněl před chvíli údaj o procentu vlastníků v našem družstvu. Těch máme dnes kolem 40% a pokud bude zachován trend z posledních let, bude se jejich počet postupně zvyšovat. Jako každoročně uvádíme ve zprávě i aktuální údaje o převodech bytů a ustavování SVJ jako právnických osob. V loňském roce byly převedeny do vlastnictví 304 byty a 12 garáží. V roce 2016 vzniklo 14 nových Společenství vlastníků jednotek - právnických osob. Letos již vznikla další 3 Společenství vlastníků jednotek - právnické osoby a 5 jich v nejbližší době vznikne. Celkem tak již bylo k dnešnímu dni založeno nebo ustaveno 95 společenství vlastníků. U 59 z nich naše družstvo provádí výkon správy a ve 20 zajišťuje přímo výkon statutárního orgánu. K tomu spravujeme také 10 „cizích“ domů (7 družstev a 3 společenství vlastníků).
Každoročně vás ve zprávě představenstva informujeme i o možnostech čerpání dotací na rekonstrukci, revitalizaci nebo modernizaci našich panelových domů. Snažíme se stále využívat veškeré dostupné dotační programy, ať už to byl např. „Program JESSICA“ nebo program „Panel 2013+“ - oba založené na poskytování nízkoúročených dlouhodobých úvěrů na opravy a modernizace bytových domů. Nově také hodláme využít Integrovaný regionální operační program (IROP) zacílený na realizaci úspor energie v bytových domech. Podpora nebo - chcete-li dotace - může dosáhnout až výše 25,5 %, resp. 32,3 % ze způsobilých výdajů podle úrovně dosažených úspor energie po realizaci projektu. Pro tento program momentálně připravujeme projekty ve třech domech, kde již vzniklo SVJ s právní subjektivitou a kde provádíme správu. Hledáme rovněž vhodné domy pro uplatnění dotačního programu „Bytové domy bez bariér“. Ten umožňuje získání dotace ve výši až 50 % nákladů na realizaci výtahů v domech se čtyřmi a více podlažími, které jím nejsou dosud vybaveny (pro jeden vchod v maximální výši 800 tis. Kč), či vybudování bezbariérového přístupu do domu a k výtahu v maximální výši 200 tis. Kč.
V loňské zprávě představenstva jsme hovořili o nové vyhlášce o rozúčtování nákladů na vytápění a společnou přípravu teplé vody pro dům, která začala platit od 1. ledna 2016. Touto vyhláškou se již řídilo vyúčtování za zúčtovací období roku 2016. Koncem dubna obdrželi všichni podrobné vyúčtování. Vzhledem k posunutí dolní hranice z 60 % na 80 % a horní hranice ze 140 % až na 200 % průměrných nákladů účtovaných v daném období na 1 m2 započitatelné podlahové plochy jste možná zaznamenali větší či menší změny ve vyúčtování. Potvrdila se očekávání, že nová pravidla budou spravedlivější pro uživatele bytů, kteří regulují vytápění s rozumem a správně využívají termostatické hlavice na regulačních ventilech. Šetřílkům, kteří se nechávají vytápět okolními byty, se vracejí nižší částky, a naopak ti, kdo plýtvají teplem, zaplatí více než v minulosti…
3. Výtah ze zprávy o hospodaření družstva v roce 2016Aktiva družstva zahrnují pohledávky za upsaným vlastním kapitálem, což zahrnuje předpis členských podílů, které nebyly k 31.12.2016 zaplaceny, pak stálá aktiva zahrnující dlouhodobý nehmotný majetek včetně software INTEGRI, dále dlouhodobý hmotný majetek, který obsahuje budovy, pozemky, dopravní prostředky, energetické a hnací stroje a inventář a jejich hodnota představuje 83% veškerého majetku. Skupinu oběžných aktiv tvoří zásoby, pohledávky a finanční majetek. Do další skupiny aktiv je zahrnuto časové rozlišení. Oběžná aktiva a časové rozlišení tvoří zbylých 17% majetku družstva. Aktiva našeho družstva představují ke dni 31.12.2016 částku v celkové výši 2 170 990 tis. Kč.
Pasiva SBD NH zahrnují vlastní kapitál v celkové výši 1 732 949 tis. Kč, který je tvořen fondem členských podílů a fondem družstevní výstavby, základním kapitálem, nedělitelným fondem a hospodářským výsledkem. Vlastní kapitál zabezpečuje majetek družstva ve výši 80% z celkových zdrojů krytí majetku družstva. Pasiva dále tvoří cizí zdroje (nesplacený zůstatek dlouhodobých úvěrů na výstavbu a revitalizaci, nevyčerpaný zůstatek dlouhodobých záloh na opravy a údržbu, odložený daňový závazek, zůstatek krátkodobých závazků), které představují částku v celkové výši 437 353 tis. Kč a časové rozlišení ve výši 688 tis. Kč. Tyto zdroje představují zbylých 20% ke krytí majetku družstva.
Ve vývoji dlužného nájemného a zálohových plateb došlo proti roku 2015 ke snížení o 545 tis. Kč. Dlužné úhrady k 31.12.2016 byly ve výši 2 989 tis. Kč, včetně zálohových plateb vlastníků.
Hospodářský výsledek družstva za rok 2016 je ve výši 275 tis. Kč (před zdaněním). Zisk po zdanění je 163 779,59 Kč. Tento zisk bude na základě rozhodnutí shromáždění delegátů převeden do nedělitelného fondu družstva.
Účetní závěrku k 31.12.2016 ověřil nezávislý auditor – společnost H audit s.r.o.
4. Příprava plánu záchovné údržby bytového fondu pro rok 2018Jako každý rok také letos bude naše družstvo jako správce domů svolávat shromáždění vlastníků jednotek každého bytového domu a objektu garáží, v nichž došlo k převodu alespoň dvou jednotek do vlastnictví.
Na shromážděních předkládáme vlastníkům mimo jiné plán oprav objektu a návrh na výši zálohových plateb, které se schválením většinou vlastníků stanou závaznými pro následující kalendářní rok. Schůze proběhnou v září a říjnu letošního roku.
Před zpracováním plánu oprav a návrhu výše tvorby dlouhodobé zálohy na opravy a údržbu společných částí domu (DZOÚ, tzn. fond oprav společných částí domu) je nutné celou problematiku projednat také na členských schůzích samospráv jednotlivých domů a garážových objektů. Někde již tyto členské schůze s uvedeným programem proběhly, jinde se připravují. Žádáme Vás tímto o maximální účast na těchto členských schůzích dané samosprávy. Členské schůze by měly proběhnout u garážových objektů nejpozději do konce srpna letošního roku, u bytových domů pak do poloviny září tohoto roku. Jakékoliv změny v plánu oprav, resp. v tvorbě DZOÚ jsou poté, co proběhne příslušné shromáždění vlastníků jednotek, již akceptovatelné pouze za předpokladu svolání nového shromáždění vlastníků.
5. Přehled vybraných cen energií a služeb v roce 2017
6. Odstávky TUV v letní sezóně 2017Společnost Veolia Energie ČR, a.s. nám oznámila, že z důvodu provádění plánovaných oprav tepelných sítí bude přerušena dodávka tepelné energie, tj. teplé vody následovně:
Dále bude z důvodu výměny rozvodů teplé vody v předávací stanici č. 631 na kratší dobu odstavena dodávka teplé vody, maximální doba odstávky bude činit 72 hodin. Přesný termín bude oznámen vývěskou cca 3 dny předem. Jedná se o:
K datu tisku tohoto Zpravodaje nám nebyly známy žádné další termíny letošních odstávek TUV. Případné aktuální informace o odstávkách budou uvedeny na adrese: www.veoliaenergie.cz/cz/odstávky.
7. Přehled dluhů nad 8 tisíc Kč k 30. 4. 2016Aktuálně uvádíme přehled dluhů na nájemném a zálohových platbách nad 8 000,00 Kč v jednotlivých objektech k 30. 4. 2017:
Vysvětlivky: V - vlastník, N - nájemce Uvedené dluhy jsou upomínány, soudně vymáhány, popř. předány exekutorovi k vymožení.
8. K zamyšlení: Dlužníci a jiné aktuální problémy bytové politiky v ČRDlouhodobě přetrvávající snaha legislativy v ČR o sbližování družstev a ostatních obchodních společností vede k pokřivenému a nesprávnému pohlížení na družstva. Evropská komise nahlíží na družstva jako na důležitý prvek ekonomické stability a významný faktor snižování nezaměstnanosti. Družstva totiž nejlépe ze všech typů podniků prošla obdobím hospodářské krize.
Vlády členských zemí EU by měly při formování a revizích právních předpisů a nařízení použitelných na družstva vést konzultace s družstevními organizacemi. Naše vlády toto dlouhodobě nerespektují. Poslední právní úprava bytového družstva obsažená v zákoně o obchodních korporacích dokonce uvádí bytová družstva do existenčních problémů, protože před ně staví nesplnitelné podmínky, například při schvalování některých částí stanov.
Bytová družstva a společenství vlastníků jsou v zásadně nerovném postavení oproti ostatním věřitelům dluhů, které souvisí s bydlením. Členové bytových družstev i společenství vlastníků jsou ohroženi zadluženými sousedy, proti kterým jsou vedeny exekuce nebo kteří dosáhli osobního oddlužení. Dluhy, které vznikají v souvislosti s užívání bytu, pak dopadají na nevinné sousedy, protože jejich vymahatelnost je téměř nemožná. Tento stav je v ostatních evropských zemích nepředstavitelný, u nás je však dlouhodobě považovaný za normální. Navíc se situace může ještě zhoršit, pokud bude realizován deklarovaný záměr zvýšit počet oddlužení a snížit nebo zrušit minimální třicetiprocentní hranici pro částečné uhrazení dluhů. Ministerstvo spravedlnosti zároveň velmi hloupě radí bytovým družstvům a společenstvím vlastníků, že pokud dlužníci nehradí platby související s užíváním bytu, není společenství povinné plnit služby, které jsou dlužícímu vlastníkovi poskytované. To však není vzhledem ke konstrukci bytového domu technicky realizovatelné. A doporučení ministra, že společenství vlastníků má dlužníkovi odmontovat elektroměr k bytu, je prostě navádění k páchání trestné činnosti. Žádné bytové společenství v ČR totiž neposkytuje svým členům elektrickou energii a plyn do bytu, každý uživatel bytu má uzavřenou smlouvu přímo s místním dodavatelem elektřiny a plynu.
Lze tedy jednoznačně konstatovat, že ministerstva neplní svoji roli. Ministerstvo spravedlnosti s odbornou veřejností nekomunikuje, nebo jen velmi nerado a při spolupráci na poslanecké novele se pokouší předkládat další návrhy, které by měly postavení bytových družstev ještě dále zhoršit - konkrétně (mimo jiné) v návrhu na vyřešení problémů s vypořádacím podílem v bytovém družstvu. Podobná situace nastala i při přípravě vyhlášky 269/2015 Sb. o rozúčtování topných nákladů (Ministerstvo pro místní rozvoj), která vyšla bez konzultace s větší částí odborné veřejnosti a výsledkem je text obsahující chyby a rozpor se zněním zákona 67/2013 Sb. Další problémy způsobuje dosavadní absence zákona o sociálním bydlení. Spekulanti na trhu s byty seskupují chudé obyvatelstvo do určitých lokalit, ve kterých pak roste sociální napětí. Napětí je nejen uvnitř této „komunity", ale i mezi sociálně vyloučenými a normálně fungujícími obyvateli sídlišť. Místní samospráva i vláda ponechávají řešení sociálního napětí na bytových družstvech, ale ta nemají k tomuto řešení žádné zákonné prostředky.
Benevolentní zákony umožnily, aby fyzická osoba mohla legálně vlastnit více bytů. Není tak výjimkou, že u jednoho družstva vlastní fyzická osoba čtyřicet až padesát bytů a protože tyto byty zcela jistě není schopna používat k naplňování svých vlastních bytových potřeb, stěhuje si do těchto bytů příjemce dávek a zakládá tím na další konflikty. Tak vznikly a dále vznikají oblasti takzvaných „sociálně vyloučených lokalit" na mnoha místech na severu Čech a na severu Moravy a budou se postupně šířit do dalších regionů. Do těchto míst byli soustředěni sociálně slabí obyvatelé i z ostatních krajů. A v těchto oblastech jsou také velmi postižena právě bytová družstva. Tisícům členů bytových družstev a SVJ se zhoršila kvalita bydlení a ceny jejich bytů klesly, v mnoha případech téměř na nulu.
Bytová družstva dlouhodobě v naší zemi suplují dosud neexistující zákon o sociálním bydlení, protože svým členům poskytují bydlení ekonomicky dostupné a přitom relativně kvalitní. V případě finančních problémů svých členů umožňují družstva uzavírání splátkových kalendářů a vytvářejí podmínky pro to, aby člen ve finanční tísni pokud možno o svůj byt nepřišel a měl možnost se se svou situací co nejlépe vypořádat.
(Čerpáno z časopisu Bytová družstva - SVJ - správa domů, ročník XIV, číslo 1, leden 2017) 9. Upozornění na nekalé praktiky některých realitních kanceláříS výskytem dlužníků v našem družstvu registrujeme také více či méně nelegální aktivity různých realitních kanceláří nebo jednotlivců, kteří se jako realitní kancelář jen tváří. Tito lidé nabízejí dlužníkům pomoc s řešením jejich dluhu včetně případného zabezpečení jiného bydlení. Na tom by nebylo nic špatného, kdyby ovšem někteří z nich netvrdili, že zastupují naše družstvo, nebo že jsou naším družstvem k této činnosti zmocněni či se dokonce přímo vydávají za zaměstnance SBD NH. Od těchto a podobných praktik se SBD NH důrazně distancuje! Naše družstvo s žádnou realitní kanceláří nespolupracuje a spolupracovat ani nehodlá. Nikoho také k podobné činnosti nezplnomocnilo. Pokud bude kdokoliv tvrdit opak, je to podvodník. Zaměstnanci SBD NH nikdy záležitosti týkající se dluhu, členské záležitosti apod. neřeší „v terénu“. Družstvo postupuje při vymáhání dluhu vždy zákonným způsobem a v souladu s platnou legislativou. V případě dotazů nebo nejasností kontaktujte pracovníky našeho družstva. Nejlepším způsobem jak se podobným nekalým praktikám vyhnout, je řádně platit nájem i zálohy na služby, a pokud nějaký dluh vznikne, snažit se jej co nejdříve řešit.
10. Nové www stránky družstva přinesou i širší elektronickou komunikaciSBD NH připravuje novou podobu webových stránek družstva, které budou lépe odpovídat současným trendům. Bude usnadněno jejich prohlížení a ovládání na mobilních zařízeních, jako jsou mobilní telefony a tablety.
Zároveň bude postupně dána do provozu internetová verze družstevního informačního systému, která zájemcům z řad nájemníků i vlastníků umožní průběžné sledování jejich předpisů, plateb, vyúčtování služeb a dalších údajů o užívaných bytech a garážích. Výborům samospráv a statutárním orgánům SVJ budou zpřístupněny i ekonomické údaje o hospodaření domů. Všem uživatelům pak nová internetová verze usnadní obousměrnou elektronickou komunikaci s vedením i zaměstnanci družstva.
O zprovoznění internetové aplikace družstevního informačního systému budeme písemně informovat výbory samospráv i statutární orgány SVJ. Zájemci o přístup do informačního systému obdrží po zpracování jejich žádosti údaje pro přihlášení, které jim uvedené funkce zpřístupní.
Podrobněji se tomuto tématu budeme věnovat v prosincovém zpravodaji.
11. Zkušenosti z rozúčtování nákladů na vytápění a společnou přípravu teplé vody pro dům podle nové vyhláškyLetos v dubnu obdrželi všichni uživatelé bytů vyúčtování služeb, které bylo v položkách rozúčtování nákladů na vytápění, provedeno podle nové vyhlášky 269/2015 Sb. Připomeneme tedy zásadní změny:
Pro ukázku dopadu nové vyhlášky na finance uvádíme srovnání bytů stejných velikostí jednoho domu s 48 byty v režimu staré a nové vyhlášky:
V daném domě bylo dle vyhlášky 372/2001 Sb. korigováno směrem dolů na +40 % nákladů celkem 10 bytů, směrem nahoru na -40 % nákladů pak 5 bytů.
Dle vyhlášky 269/2015 Sb. to byl jeden byt dolů na +100 % nákladů a celkem 23 bytů na -20 % nákladů.
Z uvedené statistiky vyplývá, že je nejvýhodnější vytápět byt na projektovanou teplotu bytu, což je 21°C.
Pro všechny uživatele bytů, kteří se pohybují kolem průměru spotřeby domu na 1 m² (ti, kdo regulují vytápění s rozumem a správně využívají termostatických hlavic na regulačních ventilech otopných těles), znamená vyúčtování snížení nákladů. Tito uživatelé už nebudou doplácet na ty, kteří mají nadměrnou spotřebu (obvykle kuřáci či chovatelé zvířat se stále otevřenými okny), ale ani na ty, kteří se nechávají vytápět od sousedů.
12. Informace k servisu výtahů a vyprošťování osob mimo pracovní dobu a v době pracovního volnaJiž od 1. 6. 2016 je vyprošťování osob uvízlých ve výtahu řešeno Hasičským záchranným sborem Moravskoslezského kraje přes volací číslo 150, jak je uvedeno na štítcích vylepených na šachetních dveřích a ve výtazích.
Poruchy výtahů lze hlásit na telefonní číslo 596 740 245, které je rovněž uvedeno na vylepených štítcích.
V současné době probíhají opravy poruch nahlášených mimo pracovní dobu SBD NH následovně:
Vzhledem k tomu, že navržený způsob postupu oprav se nesetkal u všech uživatelů s pochopením, je snahou SBD NH zkrátit dobu nástupu na opravu v mimopracovní době a ve dnech pracovního volna. V tomto smyslu, nejen s ohledem na potřeby osob s omezenou hybností apod., ale také v zájmu zkvalitnění poskytovaných služeb nyní probíhají závěrečná jednání ve věci zajištění oprav a zprovoznění výtahu i v průběhu dnů pracovního volna a svátků. Konkrétní informace budou předány jednotlivým výborům samospráv domů a statutárním orgánům SVJ, v nichž je provozován výtah.
13. Udržování pořádku ve společných prostorách, zákaz skladování odložených věcíSkladování a odkládání nepoužívaného materiálu ve společných prostorách, jako jsou např. únikové cesty od jednotlivých sklepních boxů a místností ze suterénu směrem do prvního nadzemního podlaží, chodby, podesty, mezipatra apod., ale i místnosti sloužící jako kočárkárny, sušárny, prádelny aj., je nejen v rozporu s kolaudačním rozhodnutím pro daný typ domu, ale i v přímém rozporu se zákonem o Požární ochraně č.133/1985 Sb., kde je např. v §5, odst.1 b), mj. uvedeno: „Právnické osoby a podnikající fyzické osoby jsou povinny vytvářet podmínky pro hašení požárů a pro záchranné práce.“ Jedná se zejména o volné únikové cesty a volný přístup k nouzovým východům, k uzávěrům vody, plynu, topení, k věcným prostředkům požární ochrany. Prakticky to znamená neukládat ani neskladovat nic ve společných komunikačních prostorách domu, nezužovat průchozí šířku chodeb ani schodišť žádnými ani nehořlavými předměty, neukládat na chodbách a schodištích žádné hořlavé předměty. K zúžení těchto cest dochází zejména v důsledku umístění různého nábytku (např. botníků u dveří), květináčů umístěných u bytů či na podestách v mezipatrech apod. Je důležité si uvědomit, že tyto překážky mohou snížit rychlost a efektivitu zásahu složek Integrovaného záchranného systému. Zcela nepřípustné je umístění materiálu či květin v prostoru u žebříku v nejvyšším patře, v manipulačním prostoru poklopu výlezu do strojovny výtahu příp. na střechu a u požárních hydrantů. Pokud jsou při preventivních požárních prohlídkách domů zjištěny nedostatky, stanoví se termín opakované kontroly do 30 dnů a opětovně se zjišťuje stav. V případě, že nedojde k vyklizení odloženého materiálu, družstvo zajistí vyklizení a odvoz na náklady osoby, která tento materiál ani po výzvě neodstranila. Pokud jméno dotyčné osoby není známo, je odvoz naúčtován do ostatních nákladů příslušného vchodu, což znamená, že se na těchto nákladech podílí všichni obyvatelé tohoto vchodu. Upozorňujeme, že nájemní smlouva na bytovou jednotku ani vlastnictví bytu neopravňuje nájemníka či vlastníka odkládat soukromý materiál mimo svůj byt příp. sklepní box, který k bytu náleží, s výjimkou kočárků, bicyklů, dětských saní apod. do prostor k tomu určených, jako je kočárkárna příp. kolárna. Stejně tak není žádný společný prostor, jako sušárna, prádelna, mandlovna, evakuační balkón, terasa, prostor před bytem, podesta v mezipatře apod. určen k soukromému užívání jednoho případně několika uživatelů.
14. Jmenný telefonní seznam SBD NH podle odděleníAutomatická
spojovatelka: 596 763 001, 724 285 254,
602 531 139 15. E-mailové adresyviz. e-mailové adresy
V Ostravě, červen 2017 |
Připomínky, komentáře a dotazy k těmto www stránkám směřujte
na: palicova@sbdnh.cz
|