|
Zpráva představenstva na Shromáždění delegátů SBD NH 27.5.2010Vážené delegátky, vážení
delegáti, Dovolte
mi, abych vás v rámci dnešního jednání delegátů Stavebního bytového
družstva Nová huť seznámil se zprávou, kterou vám předkládá představenstvo
družstva a jeho vedení. Zpráva si klade za cíl seznámit vás s tím
nejdůležitějším, co se za období od minulého konání shromáždění
delegátů přihodilo. Kromě
běžného a rutinního výkonu správy patří k naší nejobsažnější
a nejviditelnější činnosti zajišťování a realizace oprav bytového fondu
družstva. Vzhledem k tomu, že již není družstvo výlučným vlastníkem
domů a všech bytových jednotek (počet převedených bytů vyplývá z výroční
zprávy), je realizace regenerací domů stále komplikovanější s ohledem
právě na jednotlivé postoje vlastníků v domech.
Domnívám se, že je již zbytečné tuto problematiku více rozvádět,
téměř ve všech našich domech s postoji vlastníků máte své zkušenosti.
Protože podpora ze strany státu do oprav panelových domů se opětovně zvýšila
díky programu Zelená úsporám, kde je v současné době dostatek finančních
prostředků, zájem o provádění revitalizací jednotlivých domů neklesá.
Problémem je financování oprav a to nikoli z pohledu otevření úvěru,
ale z hlediska jeho zaručení. Družstvo samozřejmě bance za úvěr
poskytnutý na opravu svého majetku ručí svým majetkem, a totéž vyžaduje
po spoluvlastnících jednotek v domě. Pokud by představenstvo družstva
na této zásadě netrvalo, hrozilo by družstvu do budoucna riziko nevymahatelných
dluhů, které svým následovníkům předat nehodláme. Právě v jednání
zaměstnanců družstva s jednotlivými vlastníky o způsobu financování
svého dílu na otevřeném úvěru spatřujeme jeden z významných podílů
naší práce, protože je bohužel skutečností, že téměř v žádném
domě se sami, bez vlivu družstva dohodnout neumějí. O to větší rozčarování
po úspěšně provedeném díle s minimem reklamací vnímáme tam, kde se
našel předseda samosprávy, který již více než rok maří výsledek díla
nekončícími vykonstruovanými stížnostmi na kontrolní komisi družstva, udáním
na Policii, Českou komoru stavebních inženýrů a výhrůžkami projektantovi
i zástupcům dodavatele. Kromě značného a zmarněného času stráveného na
těchto institucích, je potřeba říci, že nenávistné úsilí nejmenovaného
předsedy nepřineslo nositeli podání žádné výsledky a veškerá podání
nebyla shledána důvodnými. Díky takovému postoji nám nemůžete mít za zlé,
že vždy trváme na dodržování všech stanovených pravidel, i když se vám
někdy zdá, že to dobu realizace a přípravy prodlužuje. Od roku 2003, kdy
jsme realizovali s podporou programu Panel první panelový dům na ul. Šeříkové,
bylo takto opraveno dalších 62 domů a naše družstvo patří v čerpání
dotací na opravy panelových domů mezi nejúspěšnější v republice. V činnostech
souvisejících s revitalizacemi získali zaměstnanci družstva slušné
zkušenosti a dnes, kdy do oprav vstupuje další podpora financována fondem
Ministerstva životního prostředí s názvem Zelená úsporám, jsou to
oni, kteří dokonce poskytují rady některým poradenským střediskům.
V současné době je v běhu a přípravě 11 akcí, z nichž
u šesti je podána kombinovaná žádost na dotaci z titulu Zelená úsporám
a na zbývající část, kde nejde o úsporu energií je podána žádost z programu
Nový panel. Z těchto 6 jsme již ve třech případech získali tzv. unikátní
číslo, což znamená, že je možné zahájit stavbu. Ve dvou případech máme
smluvní příslib dotace jak projektu, tak stavebních prací s průměrnou
výši dotace na jeden dům ve výši 3,5 mil Kč. Splníme-li předpoklad plánu
velkých oprav pro tento rok, očekáváme pro naše domy celkovou dotaci ze
„Zelené úsporám“ ve výši 40 mil. Kč. V tomto čísle nejsou obsaženy
příspěvky na dotaci úroků z titulu Nového panelu.
Vlivem
dotační politiky byly rovněž z více než poloviny přehodnoceny plány
na realizaci výměny oken. Po prověření podmínek možnosti čerpání dotací
byl původní plán po dohodě na členské schůzi domu a po projednání na
schůzkách společenství vlastníků jednotek rozšířen a doplněn o
zateplení domu, jehož náklad bude z velké části uhrazen z titulu
„Zelené úsporám“. Vliv
programu „Zelená úsporám“ není bohužel pouze pozitivní. Fond životního
prostředí, který dotace posuzuje a schvaluje, vytváří celou metodiku
jakoby za pochodu, což má za následek změny v požadovaných
dokumentech, případně nejasnosti při jejich vyžadování. Hlavní
nedostatek spatřujeme ve zdlouhavém vyřizování, což vadí zvláště nyní
v průběhu stavební sezony, kdy musíme odkládat zahájení stavby do
obdržení vydaného unikátního čísla. V
souvislosti s regenerací objektů trvale sledujeme a vyhodnocujeme
vliv provedených stavebních, případně regulačních prací na spotřebu
tepelné energie budov. Podrobná
data, která vedeme od roku 2003, tedy od provedení první komplexní
revitalizace domů, říkají, že se celková spotřeba tepelné energie u družstevních
domů snížila o 32 %. Nejlepší výsledky v úspoře dosahuje v tomto
smyslu dům na Šeříkové 15, 17, a to plných 49 %.
Ostatní domy vykazují úspory mezi 35 až 40%. Výsledky energetické
úspory všech revitalizovaných domů jsou k dispozici na energetickém
referátu výrobního náměstka družstva. V době,
kdy naši členové kteří měli záměr stát se v budoucnosti vlastníkem
bytové, případně garážové jednotky a tehdejší znění zákona dostatečně
dlouhý termín na nepromlčení žádosti nenabízelo, představenstvo družstva
stanovilo svým rozhodnutím nejzazším právě letošní rok. V minulosti
již byl původní termín prodloužen na rok 2020, ale jak je vám známo, změnou
stanov přijatou v roce 2007, se povinnost převádět byty a garáže do
vlastnictví nájemců stala trvalou a nepromlčitelnou. Přes tento vývoj bylo
na převod jednotek do vlastnictví na rok 2010 uzavřeno téměř 2500 dohod, a
proto jsme se museli na případný zvýšený zájem připravit. Bylo posíleno
právní oddělení a příslušné organizační zabezpečení nyní provádějí
3 zaměstnankyně družstva. Všichni zájemci, kteří mají na rok 2010 uzavřenou
dohodu o převodu, případně takoví, kteří o převod nově požádají,
budou v letošním roce vyzvání k převzetí smlouvy. Je pochopitelně
možné uzavření smlouvy znovu odložit a uzavřít dohodu s novým termínem.
Podle dosavadního průběhu dochází k uzavření smlouvy z deseti
vyzvaných ve třech případech. Příprava smluv je prováděna po blocích
tak, aby byly pro letošní zájemce spočítány a připraveny najednou, takže
nový zájemce, který svou žádost načasuje na období, kdy již byly v domě
letošní zájemci uspokojeni, bude vyřízen až v roce příštím.
Během minulého roku již byl v plné míře využíván nový
automatizovaný informační systém Integri. Tento systém pracuje s daty
automaticky podle nastavených pravidel. Jedním z nich je stanovami družstva
daný termín splatnosti nájemného a služeb poskytovaných s bydlením,
kterým je 15. den v měsíci. Systém eviduje datum každé platby včetně
těch hrazených prostřednictvím SIPA. Pokud dojde k prodlení většímu
než je 5 dní, systém automaticky vypočítává poplatky z prodlení. Chápeme,
že vzhledem k různým a nenavazujícím termínům výplat důchodů či
jiných výplat může být problém s plněním této povinnosti. Proto
jsme celý rok 2009 malá zpoždění do 10 dnů tolerovali a věříme, že každý
přijal příslušné opatření, aby termín vyplývající ze stanov družstva
dodržoval.
Za loňský rok jsme rovněž vyhodnocovali význam změny dodavatele
elektrické energie, kterým se stala na základě uzavřené smlouvy firma
Bicorn. Tato firma dodává elektrickou energii do společných prostor domů za
cenu smluvně garantovanou o 15% menší než původní dodavatel ČEZ. Celková
úspora ve srovnání s původním dodavatelem činí za celé družstvo
450 000 Kč. Spolupráci hodnotíme jako úspěšnou, případné rezervy
jsou pouze administrativní povahy a nemají vliv na konečné spotřebitele. Rovněž
od minulého roku vstoupil do pojištění našich objektů proti odpovědnosti
za způsobenou škodu, proti živlům a vandalizmu do naší smlouvy s pojišťovnou
Kooperativa a.s. pojišťovací makléř, a to jeden z největších, firma
Renomia a.s. Působením makléře bylo celkové pojištění zlevněno za dodržení
stejných podmínek a přidány další produkty jako je pojištění domů
proti graffiti. Renomia zpracovala a bude vás oslovovat s produktem pojištění
domácnosti, který je navázán na pojištění domu a má být pro členy družstev
levnější oproti standardu o 50%.
Přejděme nyní k dalšímu tématu, na který se často ptáte, a
které vás zajímá, a to je právní vztah k pozemkům zastavěných domy
či garážemi ve vlastnictví či spoluvlastnictví družstva. Velká většina
pozemků patří do vlastnictví města Ostravy se správou přenesenou na městské
obvody. Pokud se týká Úřadu Městského Obvodu Ostrava-Jih, zdejší rada a
zastupitelstvo rozhodly v případě domů o zřízení věcného břemene
na dobu životnosti budovy za jednorázovou úplatu ve výši 300 Kč za místnost
příslušného bytu. To znamená, že příkladně byt 2+1 uhradí 900 Kč.
Pokud se jedná o pozemky pod garážemi, obec sjednává nájem v ceně 45
Kč za m2 zastavěné plochy. V případě dohody všech uživatelů je možné
vyjednat prodej celého pozemku. V souladu s ustanovením §107 Občanského
zákoníku má vlastník pozemku právo požadovat vydání plnění z bezdůvodného
obohacení, a to zpětně za dva roky. Za takovéto bezdůvodné obohacení je
považován fakt, kdy byl pozemek užíván bez právního důvodu. To je případ
našich garáží, které jsou postaveny na pozemcích vlastněných městem
Ostravou, kdy se Úřad městského obvodu Ostrava – Jih rozhodl řešit tuto
situaci uzavřením nájemní smlouvy s tím, že nájemné bude hrazeno i
za dva uplynulé kalendářní roky a tím bude vydáno plnění z bezdůvodného
obohacení tak, jak to umožňuje občanský zákoník. K tomu je nutné uvést,
že pokud bychom s úřadem tyto nájemní smlouvy neuzavřeli, domohl by
se práva na úhradu soudní cestou a družstvo by dále muselo nést veškeré
náklady, které by v rámci řízení vznikly. Od zrušení tzv. práva
trvalého užívání a zápisu města Ostravy jako vlastníka uvedených pozemků,
což se stalo počátkem devadesátých let, tedy téměř před 20 lety, užívalo
naše družstvo tyto pozemky bez toho, aniž by za jejich nájem platilo, bez nájemní
smlouvy a tedy bez právního důvodu. Proto je požadavek obce na dvouroční
zpětný nájem skutečně legitimní. Zastavěné
pozemky ve vlastnictví státu, kterých je pod domy SBD NH asi 20%, jsou v režimu
pro naše uživatele bytů nejvýhodnější. V souladu s rozhodnutím
„státu“ jsou tyto pozemky do vlastnictví družstva převáděny bezúplatně.
Totéž platí v případě jednotek již převedených do vlastnictví. Po
letech nečinnosti začal Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových
pozemky družstvu opět převádět s cílem ukončit vyřízení v tomto
roce. Uvedeným režimům se vymyká pouze jeden v minulosti nevypořádaný
pozemek, který je v majetku soukromé právnické osoby, dnes Vítkovice
a.s., a ta požaduje za prodej cenu dle cenové mapy, alternativně nájem. V České
republice probíhá již druhým rokem digitalizace televizního vysílání a
postupně se blíží termín, kdy ukončení analogového vysílání zasáhne
i náš region. Proces přechodu z analogového na digitální
televizní vysílání probíhá podle nařízení vlády č.161/2008 Sb., o
technickém plánu přechodu zemského analogového televizního vysílání na
zemské digitální televizní vysílání z května 2008, který uvádí nejzazší
termín spuštění digitálního vysílání a zároveň vypnutí analogového
vysílání, a tím je pro Ostravu listopad 2011. Jiné potvrzené termíny zatím
nebyly zveřejněny, i když souběh digitálního a analogového vysílání u
nás již překročil požadovanou dobu 6-ti měsíců a k vypnutí
analogového vysílání by tedy mohlo dojít i dříve. Platné právní předpisy
neukládají vlastníkovi objektu modernizovat Společnou Televizní Anténu.
Pouze mu ukládají v místech, kde je signál přiměřené kvality, povinnost
umožnit obyvatelům instalaci zařízení umožňujícího příjem. Povinnost
vlastníka objektu je ale splněna již v případech, kdy v bytech jsou např.
přípojky kabelové televize či satelitního vysílání a ty jsou zbudovány
ve všech domech, které spravuje SBD NH. V mnoha domech je přesto souběžně
instalována a provozována společná televizní anténa, kterou je tedy nutné
připravit na příjem digitálního vysílání. Společnou
televizní anténu lze pro příjem digitálního vysílání upravit
v zásadě dvěma způsoby. Buď doplníme přijímače, které digitální
vysílání převedou na analogové, nebo budeme rozvádět přímo signál
digitální. V prvním případě nebudou muset uživatelé bytů dělat vůbec
nic, snad jedině znovu naladit svůj televizor, ale toto řešení je poměrně
nákladné a další nevýhodou je, že uživatelé nemohou využít všech předností
digitální televize např. elektronického programového průvodce (EPG). Druhá
varianta je bezesporu ekonomičtější a také technicky vhodnější. Prostřednictvím
Společné Televizní Antény budou rozváděny přímo digitální signály. V takovém
případě si ovšem uživatelé ke každému televizoru budou muset koupit
vlastní set top box úplně stejně, jako kdyby měli individuální anténu, a
budou moci využít všech předností digitální televize. Oba
přístupy lze kombinovat a konkrétní řešení závisí na technickém stavu
Společné Televizní Antény a kvalitě jejích jednotlivých komponent. Konkrétní
způsob digitalizace Společné Televizní Antény je nutné svěřit
specializované firmě, která dokáže posoudit možnosti anténního rozvodu přímo
na místě. SBD
NH z titulu správce již v loňském roce provedlo společně s jednotlivými
servisními firmami průzkum stavu společných televizních antén v domech,
které má ve své správě, a postupně zařadilo do plánu oprav na rok
Jak jsme vás již informovali prostřednictvím Zpravodaje družstva,
usnesením představenstva družstva ze dne 26.8.2009 bylo rozhodnuto o prodeji
garáží družstva, které v minulosti sloužily ke garážování služebních
vozidel. Na financování výstavby se členové družstva v domech, kde se
tyto garáže vyskytují nepodíleli, a proto mohly být garáže prodány v režimu
vyhlášených podmínek těm zájemcům, kteří podají nejvyšší nabídku.
V současné době je již z celkového počtu 9 prodáno 7 garáží
za celkovou cenu 1 mil 869 tis Kč. Zbývající garáže budou prodány průběžně
po uzavření kupních smluv s dalšími zájemci v souladu s nabídnutým
pořadím. Na základě rozhodnutí představenstva družstva bude výnos získaný
prodejem věnován do snížení energetické náročnosti budov užívaných
družstvem, konkrétně do výměny oken v budově na Výspě 10, případně
budovy údržby družstva. Vážené
delegátky, vážení delegáti, po
uplynutí naší padesátileté historie, kterou jsme si připomenuli v minulém
roce, tímto letošním rokem zahajujeme novou padesátku. Není od věci zmínit
rovněž i uplynutí dvaceti let novodobé historie družstva, kdy vývoj družstevnictví
se již ubírá jiným směrem. Není to již o nadšení a družstevní soudržnosti,
ale o pohodovém bydlení za ekonomicky přiměřenou cenu, kdy většina domů
se nachází uprostřed své plánované životnosti a snahou je, dnes s významnou
podporou státu, tuto životnost opět o dalších, nejméně 50 let prodloužit. Tak
jak je padesátka v lidském životě stav plné síly a praktické vyspělosti,
můžeme si dovolit totéž říci o našem družstvu. Jsme družstvo metodicky
vyspělé a hospodářsky dostatečně silné.
Vzhledem k tomu, že nás čekají na podzim volby do statutárních
orgánů družstva, věříme ve vaší šťastnou ruku, aby úspěšná léta
družstva pokračovala i nadále.
|
Připomínky, komentáře a dotazy k těmto www stránkám směřujte
na: palicova@sbdnh.cz
|