|
Obsah
1. Oznámení o celozávodní dovolené během vánočních svátků a systém odstraňování havarijních poruchZ
důvodu hospodárného provozu správy družstva bude v době od 27. do 31.
prosince (pondělí až pátek) 2004 na SBD NH
celozávodní dovolená. Z těchto důvodů odložte laskavě vyřízení Vašich
záležitostí až na dobu po jejím ukončení. Případné havarijní závady budou v období od 24.12.2004 do 2.1.2005 včetně řešeny následujícím způsobem:
Havárie a závady je možno
taktéž hlásit na dispečink SBD NH, telefon se záznamníkem má číslo 596740243 nebo na nepřetržitou službu vrátných na tel. číslo 596763038 nebo 596763039. Děkujeme za pochopení. 2. Havarijní službaPřestože má SBD NH již od roku 1997 sjednanou nepřetržitou havarijní službu s firmou COME Elektromontáže, opakovaně zjišťujeme, že je tato zákroková služba využívána ne vždy efektivně a s rozmyslem ze strany objednatelů. Opakují se také dotazy na způsob úhrady za havarijní výjezdy. Uvedené problémy nás zejména v období, kdy budete v době naší celozávodní dovolené možná na této službě závislí, vedou k zopakování hlavních zásad pro využití havarijní služby. Dispečerská služba je sjednána pro odstranění vad havarijního charakteru, a to : - od 6.00 do 14.00 hod. v pracovních dnech
- účtována ve výši hodinové zúčtovací sazby (dále jen HZS)
185,- Kč/hod. Dispečerská služba zajistí odstranění bezprostředního havarijního stavu, který by mohl vést k ohrožení osob, svěřeného majetku nebo vést ke škodám rozsáhlého charakteru. Tzn. že havarijní zásah nemusí vždy znamenat úplné odstranění vady, v některých složitějších případech lze pouze zamezit vzniku dalších škod. Veškeré výjezdy havarijní služby jsou následně
fakturovány v souladu s platnými Stanovami SBD NH, případně dle
smluv o převodu jednotky do vlastnictví. Z tohoto důvodu na Vás
apelujeme, abyste si vždy před přivoláním havarijní služby ověřili
nutnost tohoto výjezdu, přístupnost prostor, ve kterých má být zásah
proveden – tzn. dostupnost klíčů od společných prostor, přítomnost
osoby v bytě, v němž k havárii došlo apod. Právě marné výjezdy
jsou vždy předmětem kritiky, zbytečných výdajů
a nepříjemného prokazování oprávněnosti či pochybení ze strany
objednatele. 3. Informace o převádění bytů a garáží SBD NH do vlastnictví členů
Vzhledem k tomu, že záležitosti převodu bytů a garáží do
vlastnictví členů jsou stále aktuální i u našeho družstva, předkládáme
vám pro vaši informovanost následující údaje:
V souladu se zákonem č. 72/94 Sb., (zákon o vlastnictví bytů), jsou
bytové i garážové jednotky převáděny do vlastnictví těm nájemcům
jednotek - členům družstva, kteří si o převod do vlastnictví požádali v
zákonem stanoveném termínu.
Časový harmonogram v jednotlivých letech se řídí dohodami uzavřenými
s žadateli na příslušný rok realizace. Dosud nejzazší termín převodu,
stanovený představenstvem družstva, je rok 2010. Již uzavřenou dohodu je možné
na základě vůle obou stran kdykoli změnit. Tato možnost může mít význam
za situace, např. při provádění finančně náročnějších oprav domu a převod
je pak výhodnější realizovat až po splacení všech případných finančních
závazků. V případě převodu členských práv se právo převedení bytu do
vlastnictví převádí na nového nabyvatele. SBD NH dosud převedlo do vlastnictví 1144 bytových jednotek a 337 garážových jednotek. V roce 2004 (dle termínu uzavřených dohod) jsme připravili smlouvy pro 1201 žadatelů. Z tohoto počtu oslovených došlo k uzavření celkem 168 smluv. Zbývající žadatelé si přesunuli realizaci převodu na pozdější dobu. Družstvo má celkem 246 členských samospráv. Z toho v rámci 195 členských samospráv dosud došlo k převodu min. jedné bytové nebo garážové jednotky. U celkem 8 čl. samospráv došlo k převodům jednotek v rozsahu větším než 75% spoluvlastnických podílů, a proto vzniklo ze zákona společenství vlastníků jednotek a družstvo zde vykonává správu na základě mandátní smlouvy. Samospráv, u nichž dosud není převedena žádná jednotka, je u družstva 43. 4. Odklízení sněhu před domem v zimních měsících
Zimní údržba místních komunikací – tedy přístupových chodníků,
které hraničí s nemovitostí, je opakovaně předmětem dotazů a
polemik týkajících se zodpovědnosti za její provádění. Vzhledem k těmto
skutečnostem uvádíme základní informace vztahující se k této
problematice. Povinnost a zodpovědnost za zajištění schůdnosti těchto přístupových komunikací je na území města Ostravy stanovena vyhláškou č. 11/1997 vlastníkům přilehlých nemovitostí. V květnu1995 schválilo představenstvo SBD NH znění Domovního řádu, kdy obsahem článku č. 8 je způsob a rozsah úklidu společných prostor /tím jsou míněny i přístupové komunikace v zimním období/ v pravomoci členské samosprávy, resp. rozhodnutí členské schůze. V tomto smyslu v bytovém fondu SBD NH existují nebo jsou tolerovány následující formy zajištění zimní údržby přístupových chodníků:
5. Nová okna vyžadují nové návyky na větrání
I v bytovém fondu SBD NH přibývají domy případně i jednotlivé
byty s provedenou výměnou oken za nová plastová nebo dřevěná s podstatně
lepšími tepelně izolačními vlastnostmi než měla okna původní. Chceme
proto upozornit nájemníky i vlastníky bytů na skutečnosti související s touto
změnou.
Výměnou oken dojde k významným úsporám energie na vytápění.
Část této energie se však musí využívat na správné větrání.
S množstvím vyměněného vzduchu souvisí úzce tepelná pohoda a
především optimální parametry vnitřního vzduchu pro průměrně oblečeného
člověka při dlouhodobém pobytu v místnosti.
Z hygienického hlediska se považuje za minimální výměna
vzduchu v místnosti udávaná hodnotou n = 0,3/h až 0,6/h, tzn. v místnosti
se má vyměnit cca 1/3 až 1/2 vzduchu za hodinu. Výměna probíhala u původních
oken infiltrací i při zavřených oknech, kdy se počítalo se spárovou průvzdušností
(větrání probíhalo neovlivnitelně netěsnostmi oken). Není-li tato výměna
vzduchu v místnosti zajištěna, např. po utěsnění starých oken nebo výměně
oken, musí se zajistit jiným způsobem. U nových plastových oken se tato výměna
vzduchu nabízí užíváním sklápěcích poloh oken a tzv. mikroventilací.
Při výpočtu měrné spotřeby tepla u bytových domů se počítá s n
= 0,5/h. Tato hodnota je dána ČSN 73 0540-2, čl. 7.2.2. i vyhláškou
291/2001 MPO ČR, kterou se stanoví podrobnosti účinnosti užití energie při
spotřebě tepla v budovách. Znamená to, že hodnoty úspor tepla a měrných
spotřeb tepla v energetickém hodnocení domu jsou počítány s předpokladem
výměny poloviny množství vzduchu v místnostech bytů během jedné hodiny. Režim větrání (vlhkost a teplota
vzduchu), realizovaný způsob vytápění, množství tepla dodané z topných
těles do prostoru bytu, tepelně technické vlastnosti objektu a provoz v bytě
celkově ovlivní způsob užívání bytu. Souběhem několika negativních
vlivů a špatných návyků může dojít ke vzniku plísní v bytech. Doporučujeme proto po výměně oken dbát na optimální teplotu a vlhkost v místnostech bytu, kterou můžete nelépe ovlivnit správným způsobem větrání místností. 6. Druhy úkonů družstva a výše jejich úhrady platné od 1.9.2004
Na základě toho, že se družstvo k 1.9.2004 stalo plátcem DPH a veškeré
poplatky jsou zdanitelným plněním, byly k tomuto datu provedeny úpravy
poplatků za úkony s tím, že v této výši je již zahrnuta DPH.
7. Upozornění
Upozorňujeme vás tímto na závažnou skutečnost, že v několika případech,
kdy družstvo zasílalo přeplatky z vyúčtování služeb prostřednictvím České
pošty, došlo v tomto roce ke krádežím peněžních poukázek z poštovních
schránek a následně pak k vyzvednutí finančního obnosu na padělaný
doklad totožnosti.
Abychom zamezili takto páchaným trestným činům, obracíme se na vás
s žádosti o nahlášení čísla vašeho bankovního účtu, abychom vám
mohli případné přeplatky zasílat převodním příkazem - bezhotovostně.
Požadované sdělení zašlete laskavě písemně na adresu družstva,
popř. osobně předejte pracovnicím referátu vyúčtování služeb (Na Výspě
10, kancelář č. 208). 8. Úpravy nájmů a zálohových plateb k 1.1.2005
K 1.1.2005 dochází k úpravám nájmů a zálohových plateb, a to na základě
úpravy cen jednotlivých služeb a dodávaných energií. U každého hospodářského
střediska je úprava propočtena zvlášť podle spotřeby a nákladů příslušného
střediska. U nákladů na opravy a údržbu (na společné části domu i na
jednotky) se vycházelo z plánovaných oprav v roce 2005 a následujících
letech, a proto u dvou třetin středisek dochází k úpravám tvorby dlouhodobé
zálohy na opravy a údržbu. Zálohové platby pro teplou užitkovou vodu a
studenou vodu jsou upraveny dle individuální spotřeby uživatelů. Zároveň
jsou upraveny platby na pojištění dle současné smlouvy o pojištění.
Dále tímto opět připomínáme, že pro individuální snížení zálohových
plateb pro výše jmenované služby byly zveřejněny podmínky ve Zpravodaji
SBD NH z června 2001. 9. Zkušenosti s realizací a přípravou programu Panel
V minulém Zpravodaji jsme vás informovali o programu PANEL,
kterým stát prostřednictvím Fondu rozvoje bydlení podporuje regeneraci
(komplexní opravy) domů postavených panelovou technologií. K dnešnímu
datu se zkušenosti vedení družstva s realizací tohoto programu dále
prohloubily, programu pro komplexní opravu domu využily v rámci
bytového fondu SBD NH další tři bloky. Financování oprav proběhlo, resp.
probíhá prostřednictvím investičního úvěru ČSOB, a.s., přičemž
splátky úvěru na jednotlivý byt se v průměru pohybují mezi 1350,- až
1550,- Kč měsíčně v závislosti na velikosti bytu. Doba splácení činí
10 až 11 let. Výše splátek je samozřejmě závislá na rozsahu a finanční
náročnosti oprav, které vyžaduje stav panelového domu na základě posudku
vypracovaného auditorem a dále na případných modernizacích požadovaných
uživateli konkrétního domu. Všechny dosud realizované objekty obsahovaly
výměnu všech oken v domě, provedení zateplení celého obvodového pláště
s vyřešením návaznosti na balkóny či lodžie, položení nové krytiny střechy
se zateplením, úpravu podhledů bytů nad nevytápěnými prostorami, úpravu
vstupních stěn a následnou regulaci topného systému. V bloku Čujkovova 50a
bylo navíc provedeno zasklení lodžií systémem OPTIMI a v bloku Svojsíkova
4 byla realizována výměna obou výtahů.
Podpora státu, jak již bylo uvedeno, spočívá v dotaci dříve 5%,
nyní 4% výše úrokové sazby. Výsledná úroková míra se tak pohybuje od
0,4 do 1,2%.
Ze zkušeností z dosud 4 provedených komplexních oprav objektů
vyplývá, že přípravná doba počítaná od rozhodnutí členské
samosprávy po uzavření úvěrové smlouvy a zahájení vlastních stavebních
prací činí v ideálním případě nejméně šest měsíců, přičemž
všechny tyto záměry jsou vždy v souladu s ustanovením vlastních stanov
podmíněny kladným rozhodnutím Shromáždění delegátů ve věci zástavy
jednotek vlastněných družstvem (za podmínky souhlasu většiny nájemníků
příslušného domu). Pokud jsou v budově již bytové jednotky převedené do
vlastnictví, je podmínkou také souhlas vlastníků s realizací a se
zástavou jednotek v jejich vlastnictví. Zástava byt. jednotek domu společně
s poskytovaným ručením státu tvoří záruku bance proti čerpání úvěru.
Protože již dnes je pro rok 2005 k regeneraci navrženo osm bloků,
což je z hlediska kapacitních možností s ohledem na nutnost zajištění
ostatních plánovaných oprav v objemu cca 100 mil. Kč pro družstvo
maximum, sestavujeme už dnes pořadník pro regeneraci v následujících
letech.
Pro přehled uvádíme jednotlivé kroky, jejichž splnění je
základním předpokladem pro zařazení bloku do tohoto programu:
Na základě požadavku výboru samosprávy nebo členské schůze samosprávy jsou pracovníci SBD NH schopni připravit předběžný odhad nákladů regenerace včetně odhadu měsíčních splátek pro jednotlivé byty. Sjednat výši úvěru a stanovit konkrétní výši splátek lze však až po zpracování projektové dokumentace, ukončení výběrového řízení na dodavatele a uzavření smluv o dílo. 10. Informace o provozování termoregulačních ventilů v bytech
Družstvo dokončilo v letošním roce montáž termoregulačních
ventilů na topná tělesa v bytech ve všech našich domech. Regulace domů
a jednotlivých bytů byly prováděny již od roku 1997, ponejvíce
v letech 2000 – 2002. Většina nájemníků i vlastníků bytů se již
naučila s teplem hospodařit, když poznali, jak se má efektivně
manipulovat s termoventily. Pro ty ostatní připomínáme, že
nejoptimálnější je nastavit termoventily na stupeň teploty, kterou chceme
v jednotlivých místnostech dosáhnout a toto nastavení ponechat.
Nevhodné je manipulovat s termoventily tak, že je střídavě nastavujeme na
nejnižší stupeň, případně uzavíráme, a následně nastavujeme na stupeň
nejvyšší. Střídavým ochlazováním a přehříváním vzduchu se porušuje
vlhkostní režim v místnostech. Vzduch v místnosti se při
nárazovém zvýšení teploty radiátoru rychleji zahřívá než stavební
konstrukce, a tím může docházet k vlhnutí stěn případně i rosení
oken.
Nevhodné je také dlouhodobé uzavření hlavic termoventilů
v bytech, které nejsou průběžně obývány, kdy dochází
k ochlazování i vedlejších bytů. Tyto prostory jsou nepřímo vytápěny
svými sousedy. Takovéto počínání má kromě negativních vlivů na
mezilidské vztahy v domě také nevhodný účinek na stavební
konstrukci, vlhkostní režim v bytech, tvorbu plísní a bujení zdraví
škodlivých mikroorganismů.
Dále je třeba zdůraznit, že pro letní období, kdy se již netopí,
je nutno ponechat termoventily otevřené na maximální hodnotu. V žádném
případě není vhodné nastavovat termoregulační ventily do polohy 0 (nula)
v době mimo topnou sezónu. Při této poloze je hřídelka ventilu
extrémně namáhána a ovlivňována okolním prostředím, následně pak může
dojít k tzv. „zaseknutí hřídelky" jejíž odstranění si vyžaduje
zásah pracovníků údržby SBD NH. Při ukončení topné sezóny je nutné
uvolnit ventily na maximum, tj. na číslo 5, z důvodu zachování
volného průtoku kapaliny v rozvodech ústředního topení. Kapalina, i
když v letním období neslouží k vytápění, v rozvodech
topení stále protéká a je pod určitým tlakem a zajišťuje těsnost
armatur. Poloha nastavená na maximum taktéž zamezí případnému zavzdušnění
celého systému ústředního topení v případě odstávek nebo odstraňování
závad na systému ústředního topení v rámci domu nebo výměníkové
stanice. Během případné opravy nebo odstávky topných systémů, o kterých
býváte informováni prostřednictvím vývěsky ve společných prostorách
vás žádáme, abyste v takovém případě v co nejkratším možném
termínu otočili termoventily na maximální hodnotu 5 a ponechali je
v takto otevřeném stavu minimálně po dobu odstávky. Tím nejefektivněji
zabráníte zavzdušnění topného systému. Jménem představenstva družstva, kontrolní komise, jménem svým i jménem všech zaměstnanců družstva přeji všem našim členům klidné, spokojené a pohodové prožití vánočních svátků. Do roku 2005 přeji mnoho štěstí , zdraví a úspěchů v životě. Ing. Radomír Prešer, ředitel družstva Ostrava, 2.12.2004
|
Připomínky, komentáře a dotazy k těmto www stránkám směřujte
na: palicova@sbdnh.cz
|