Logo SBD NH        Prosinec 2004

Úvodní stránka
Nahoru

 

Obsah

  1. Oznámení o celozávodní dovolené během vánočních svátků a systém odstraňování havarijních poruch
  2. Havarijní služba
  3. Informace o převádění bytů a garáží SBD NH do vlastnictví členů
  4. Odklízení sněhu před domem v zimních měsících
  5. Nová okna vyžadují nové návyky na větrání
  6. Druhy úkonů družstva a výše jejich úhrady platné k 1.9.2004
  7. Upozornění
  8. Úpravy nájmů a zálohových plateb k 1.1.2005
  9. Zkušenosti s realizací a přípravou programu Panel
  10. Informace o provozování termoregulačních ventilů v bytech

1. Oznámení o celozávodní dovolené během vánočních svátků a systém odstraňování havarijních poruch

Z důvodu hospodárného provozu správy družstva bude v době od 27. do 31. prosince (pondělí až pátek) 2004 na SBD NH celozávodní dovolená. Z těchto důvodů odložte laskavě vyřízení Vašich záležitostí až na dobu po jejím ukončení. 

Případné havarijní závady budou v období od 24.12.2004 do 2.1.2005 včetně řešeny následujícím způsobem:

- opravy výtahů budou prováděny hotovostní službou, kterou je možno sehnat na telefonu se záznamníkem. Číslo tohoto telefonu je 596 740 245,
- služba vyprošťování osob trvá nepřetržitě 24 hodin, a to na čísle 602 718 504,
- havarijní služba v oborech vodař, elektromontér, topenář, plynař, čištění odpadů je zajišťována 24 hodin denně firmou COME Elektromontáže Ostrava s.r.o. na následujících telefonních číslech:
- 596611155 v pracovní dny v době od 6,30 do 15,30 hod.
- 602513156, 602513157 nepřetržitě, včetně sobot, nedělí a svátků

Havárie a závady je možno taktéž hlásit na dispečink SBD NH, telefon se záznamníkem má číslo 596740243 nebo na nepřetržitou službu vrátných na tel. číslo 596763038 nebo 596763039.  

Děkujeme za pochopení.

2. Havarijní služba

Přestože má SBD NH již od roku 1997 sjednanou nepřetržitou havarijní službu s firmou COME Elektromontáže, opakovaně zjišťujeme, že je tato zákroková služba využívána ne vždy efektivně  a s rozmyslem ze strany objednatelů. Opakují se také dotazy na způsob úhrady za havarijní výjezdy. Uvedené problémy nás zejména v období, kdy budete v době naší celozávodní dovolené možná na této službě závislí, vedou k zopakování hlavních zásad pro využití havarijní služby.

Dispečerská služba je sjednána pro odstranění vad havarijního charakteru, a to :

- od 6.00 do 14.00 hod. v pracovních dnech - účtována ve výši hodinové zúčtovací sazby (dále jen HZS) 185,- Kč/hod.
- od 14.00 do 6.00 hod v pracovních dnech + přirážka 25% k HZS
- o sobotách a nedělích + přirážka 50% k HZS
- o svátcích + přirážka 100% k HZS

Dispečerská služba zajistí odstranění bezprostředního havarijního stavu, který by mohl vést k ohrožení osob, svěřeného majetku nebo vést ke škodám rozsáhlého charakteru. Tzn. že havarijní zásah nemusí vždy znamenat úplné odstranění vady, v některých složitějších případech lze pouze zamezit vzniku dalších škod.

Veškeré výjezdy havarijní služby jsou následně fakturovány v souladu s platnými Stanovami SBD NH, případně dle smluv o převodu jednotky do vlastnictví. Z tohoto důvodu na Vás apelujeme, abyste si vždy před přivoláním havarijní služby ověřili nutnost tohoto výjezdu, přístupnost prostor, ve kterých má být zásah proveden – tzn. dostupnost klíčů od společných prostor, přítomnost osoby v bytě, v němž k havárii došlo apod. Právě marné výjezdy jsou vždy předmětem kritiky, zbytečných výdajů  a nepříjemného prokazování oprávněnosti či pochybení ze strany objednatele.

3. Informace o převádění bytů a garáží SBD NH do vlastnictví členů

         Vzhledem k tomu, že záležitosti převodu bytů a garáží do vlastnictví členů jsou stále aktuální i u našeho družstva, předkládáme vám pro vaši informovanost následující údaje:

         V souladu se zákonem č. 72/94 Sb., (zákon o vlastnictví bytů), jsou bytové i garážové jednotky převáděny do vlastnictví těm nájemcům jednotek - členům družstva, kteří si o převod do vlastnictví požádali v zákonem stanoveném termínu.

         Časový harmonogram v jednotlivých letech se řídí dohodami uzavřenými s žadateli na příslušný rok realizace. Dosud nejzazší termín převodu, stanovený představenstvem družstva, je rok 2010. Již uzavřenou dohodu je možné na základě vůle obou stran kdykoli změnit. Tato možnost může mít význam za situace, např. při provádění finančně náročnějších oprav domu a převod je pak výhodnější realizovat až po splacení všech případných finančních závazků. V případě převodu členských práv se právo převedení bytu do vlastnictví převádí na nového nabyvatele.

         SBD NH dosud převedlo do vlastnictví 1144 bytových jednotek a 337 garážových jednotek. V roce 2004 (dle termínu uzavřených dohod) jsme připravili smlouvy pro 1201 žadatelů. Z tohoto počtu oslovených došlo k uzavření celkem 168 smluv. Zbývající žadatelé si přesunuli realizaci převodu na pozdější dobu.

         Družstvo má celkem 246 členských samospráv. Z toho v rámci 195 členských samospráv dosud došlo k převodu min. jedné bytové nebo garážové jednotky. U celkem 8 čl. samospráv došlo k převodům jednotek v rozsahu větším než 75% spoluvlastnických podílů, a proto vzniklo ze zákona společenství vlastníků jednotek a družstvo zde vykonává správu na základě mandátní smlouvy. Samospráv, u nichž dosud není převedena žádná jednotka, je u družstva 43.

4. Odklízení sněhu před domem v zimních měsících

         Zimní údržba místních komunikací – tedy přístupových chodníků, které hraničí s nemovitostí, je opakovaně předmětem dotazů a polemik týkajících se zodpovědnosti za její provádění. Vzhledem k těmto skutečnostem uvádíme základní informace vztahující se k této problematice.

          Povinnost a zodpovědnost za zajištění schůdnosti těchto přístupových komunikací je na území města Ostravy stanovena vyhláškou č. 11/1997 vlastníkům přilehlých nemovitostí. V květnu1995 schválilo představenstvo SBD NH znění Domovního řádu, kdy obsahem článku č. 8 je způsob a rozsah úklidu společných prostor /tím jsou míněny i přístupové komunikace v zimním období/ v pravomoci členské samosprávy, resp. rozhodnutí členské schůze. V tomto smyslu v bytovém fondu SBD NH existují nebo jsou tolerovány následující formy zajištění zimní údržby přístupových chodníků:

1) Pravidelný úklid společných prostor domu je zajišťován jednotlivými uživateli, pak i odklízení sněhu zajišťují tito uživatelé.
2) Úklid je zajišťován formou dohody o pracovní činnosti členem příslušné samosprávy, pak je tato osoba zodpovědná i za odklízení sněhu.
3) V domě je sjednána profesionální úklidová služba, zde je až na několik výjimek zajištěn úklid sněhu, příp. posyp přístupové komunikace pouze v den sjednaného úklidu. Mimo tyto dny se musí o odklízení sněhu postarat jednotliví uživatelé, příp. musí určit zodpovědnou osobu z řad členů samosprávy.

         Vzhledem k nadcházejícímu zimnímu období apelujeme na všechny uživatele, aby dodržovali a respektovali rozhodnutí členské samosprávy a aktivně se podíleli na zimní údržbě přístupových komunikací. V opačném případě bude SBD NH nuceno v rámci svých pravomocí přistoupit k zajištění těchto služeb za úplatu.

5. Nová okna vyžadují nové návyky na větrání

         I v bytovém fondu SBD NH přibývají domy případně i jednotlivé byty s provedenou výměnou oken za nová plastová nebo dřevěná s podstatně lepšími tepelně izolačními vlastnostmi než měla okna původní. Chceme proto upozornit nájemníky i vlastníky bytů na skutečnosti související s touto změnou.

          Výměnou oken dojde k významným úsporám energie na vytápění. Část této energie se však musí využívat na správné větrání.

          S množstvím vyměněného vzduchu souvisí úzce tepelná pohoda a především optimální parametry vnitřního vzduchu pro průměrně oblečeného člověka při dlouhodobém pobytu v místnosti.

          Z hygienického hlediska se považuje za minimální výměna vzduchu v místnosti udávaná hodnotou n = 0,3/h až 0,6/h, tzn. v místnosti se má vyměnit cca 1/3 až 1/2 vzduchu za hodinu. Výměna probíhala u původních oken infiltrací i při zavřených oknech, kdy se počítalo se spárovou průvzdušností (větrání probíhalo neovlivnitelně netěsnostmi oken). Není-li tato výměna vzduchu v místnosti zajištěna, např. po utěsnění starých oken nebo výměně oken, musí se zajistit jiným způsobem. U nových plastových oken se tato výměna vzduchu nabízí užíváním sklápěcích poloh oken a tzv. mikroventilací.

          Při výpočtu měrné spotřeby tepla u bytových domů se počítá s n = 0,5/h. Tato hodnota je dána ČSN 73 0540-2, čl. 7.2.2. i vyhláškou 291/2001 MPO ČR, kterou se stanoví podrobnosti účinnosti užití energie při spotřebě tepla v budovách. Znamená to, že hodnoty úspor tepla a měrných spotřeb tepla v energetickém hodnocení domu jsou počítány s předpokladem výměny poloviny množství vzduchu v místnostech bytů během jedné hodiny.

Režim větrání (vlhkost a teplota vzduchu), realizovaný způsob vytápění, množství tepla dodané z topných těles do prostoru bytu, tepelně technické vlastnosti objektu a provoz v bytě celkově ovlivní způsob užívání bytu. Souběhem několika negativních vlivů a špatných návyků může dojít ke vzniku plísní v bytech.

Doporučujeme proto po výměně oken dbát na optimální teplotu a vlhkost v místnostech bytu, kterou můžete nelépe ovlivnit správným způsobem větrání místností.

6. Druhy úkonů družstva a výše jejich úhrady platné od 1.9.2004

         Na základě toho, že se družstvo k 1.9.2004 stalo plátcem DPH a veškeré poplatky jsou zdanitelným plněním, byly k tomuto datu provedeny úpravy poplatků za úkony s tím, že v této výši je již zahrnuta DPH.

  Jednotlivé druhy úkonů:
- podání žádosti o souhlas družstva s výměnou družstevního bytu nebo garáže 3 000,-
- převod členských práv a povinností nebo části členských práv
- a) pro rodinné příslušníky - přímá linie 600,-
- ostatní 1 200,-
b) na cizí osobu - obch. zákoník §§ 229, 230 (hradí nabyvatel) 7 000,-
- podání žádosti o souhlas k přenechání části družstevního bytu k užívání jiné osobě a při přenechání družstevního bytu nebo jeho části k dočasnému užívání jiné osobě 1 800,-
- zápisné 200,-
- příspěvek nebydlících (úhrada nákladů spojených s činností pro nebydlící včetně bydlících členů, kteří žádají o řešení bytové situace) ročně 1000,-
- za sepsání dohody po rozvodu manželství na základě pravomocného rozsudku 600,-
- žádost o převod dědictví na základě pravomocného rozsudku 600,-
- podání žádosti o udělení souhlasu k provedení stavebních úprav menšího rozsahu v bytě, ke kterým není třeba projektová dokumentace 300,-
- podání žádosti o udělení souhlasu k provedení stavebních úprav souvisejících se změnou dispozice a kde je nutné doložit projektovou dokumentaci 700,-
- poplatek v případě provedení nepovolené  stavební úpravy 6 000,-
- dodatečné schválení nepovoleného pronájmu 6 000,-
- vyhotovení duplikátu členského průkazu, rozhodnutí o přidělení bytu, příp. jiných dokladů vydávaných uživatelům bytů, které budou sloužit pro soukromé účely 100,-
- upomínací výlohy  100,-

7. Upozornění

         Upozorňujeme vás tímto na závažnou skutečnost, že v několika případech, kdy družstvo zasílalo přeplatky z vyúčtování služeb prostřednictvím České pošty, došlo v tomto roce ke krádežím peněžních poukázek z poštovních schránek a následně pak k vyzvednutí finančního obnosu na padělaný doklad totožnosti.

          Abychom zamezili takto páchaným trestným činům, obracíme se na vás s žádosti o nahlášení čísla vašeho bankovního účtu, abychom vám mohli případné přeplatky zasílat převodním příkazem - bezhotovostně.

          Požadované sdělení zašlete laskavě písemně na adresu družstva, popř. osobně předejte pracovnicím referátu vyúčtování služeb (Na Výspě 10, kancelář č. 208).

8. Úpravy nájmů a zálohových plateb k 1.1.2005

         K 1.1.2005 dochází k úpravám nájmů a zálohových plateb, a to na základě úpravy cen jednotlivých služeb a dodávaných energií. U každého hospodářského střediska je úprava propočtena zvlášť podle spotřeby a nákladů příslušného střediska. U nákladů na opravy a údržbu (na společné části domu i na jednotky) se vycházelo z plánovaných oprav v roce 2005 a následujících letech, a proto u dvou třetin středisek dochází k úpravám tvorby dlouhodobé zálohy na opravy a údržbu. Zálohové platby pro teplou užitkovou vodu a studenou vodu jsou upraveny dle individuální spotřeby uživatelů. Zároveň jsou upraveny platby na pojištění dle současné smlouvy o pojištění.

      Dále tímto opět připomínáme, že pro individuální snížení zálohových plateb pro výše jmenované služby byly zveřejněny podmínky ve Zpravodaji SBD NH z června 2001.

9. Zkušenosti s realizací a přípravou programu Panel

         V minulém Zpravodaji jsme vás informovali o programu PANEL, kterým stát prostřednictvím Fondu rozvoje bydlení podporuje regeneraci (komplexní opravy) domů postavených panelovou technologií. K dnešnímu datu se zkušenosti vedení družstva s realizací tohoto programu dále prohloubily, programu pro komplexní opravu domu využily v rámci bytového fondu SBD NH další tři bloky. Financování oprav proběhlo, resp. probíhá prostřednictvím investičního úvěru ČSOB, a.s., přičemž splátky úvěru na jednotlivý byt se v průměru pohybují mezi 1350,- až 1550,- Kč měsíčně v závislosti na velikosti bytu. Doba splácení činí 10 až 11 let. Výše splátek je samozřejmě závislá na rozsahu a finanční náročnosti oprav, které vyžaduje stav panelového domu na základě posudku vypracovaného auditorem a dále na případných modernizacích požadovaných uživateli konkrétního domu. Všechny dosud realizované objekty obsahovaly výměnu všech oken v domě, provedení zateplení celého obvodového pláště s vyřešením návaznosti na balkóny či lodžie, položení nové krytiny střechy se zateplením, úpravu podhledů bytů nad nevytápěnými prostorami, úpravu vstupních stěn a následnou regulaci topného systému. V bloku Čujkovova 50a bylo navíc provedeno zasklení lodžií systémem OPTIMI a v bloku Svojsíkova 4 byla realizována výměna obou výtahů.

         Podpora státu, jak již bylo uvedeno, spočívá v dotaci dříve 5%, nyní 4% výše úrokové sazby. Výsledná úroková míra se tak pohybuje od 0,4 do 1,2%.

          Ze zkušeností z dosud 4 provedených komplexních oprav objektů vyplývá, že přípravná doba počítaná od rozhodnutí členské samosprávy po uzavření úvěrové smlouvy a zahájení vlastních stavebních prací činí v ideálním případě nejméně šest měsíců, přičemž všechny tyto záměry jsou vždy v souladu s ustanovením vlastních stanov podmíněny kladným rozhodnutím Shromáždění delegátů ve věci zástavy jednotek vlastněných družstvem (za podmínky souhlasu většiny nájemníků příslušného domu). Pokud jsou v budově již bytové jednotky převedené do vlastnictví, je podmínkou také souhlas vlastníků s realizací a se zástavou jednotek v jejich vlastnictví. Zástava byt. jednotek domu společně s poskytovaným ručením státu tvoří záruku bance proti čerpání úvěru.

          Protože již dnes je pro rok 2005 k regeneraci navrženo osm bloků, což je z hlediska kapacitních možností s ohledem na nutnost zajištění ostatních plánovaných oprav v objemu cca 100 mil. Kč pro družstvo maximum, sestavujeme už dnes pořadník pro regeneraci v následujících letech.

         Pro přehled uvádíme jednotlivé kroky, jejichž splnění je základním předpokladem pro zařazení bloku do tohoto programu:

1) písemné rozhodnutí většiny členů členské samosprávy o regeneraci panelového objektu
2) písemné prohlášení většiny členů členské samosprávy o souhlasu se zástavou nemovitosti
3) písemný souhlas všech vlastníků jednotek se zřízením zástavního práva k byt. jednotce v jejich vlastnictví (k vlastnímu uzavření smlouvy o zástavním právu je nutné doložit notářsky ověřený souhlas, resp. plnou moc pro SBD NH )

     Na základě požadavku výboru samosprávy nebo členské schůze samosprávy jsou pracovníci SBD NH schopni připravit předběžný odhad nákladů regenerace včetně odhadu měsíčních splátek pro jednotlivé byty. Sjednat výši úvěru a stanovit konkrétní výši splátek lze však až po zpracování projektové dokumentace, ukončení výběrového řízení na dodavatele a uzavření smluv o dílo.

10. Informace o provozování termoregulačních ventilů v bytech

         Družstvo dokončilo v letošním roce montáž termoregulačních ventilů na topná tělesa v bytech ve všech našich domech. Regulace domů a jednotlivých bytů byly prováděny již od roku 1997, ponejvíce v letech 2000 – 2002. Většina nájemníků i vlastníků bytů se již naučila s teplem hospodařit, když poznali, jak se má efektivně manipulovat s termoventily. Pro ty ostatní připomínáme, že nejoptimálnější je nastavit termoventily na stupeň teploty, kterou chceme v jednotlivých místnostech dosáhnout a toto nastavení ponechat. Nevhodné je manipulovat s termoventily tak, že je střídavě nastavujeme na nejnižší stupeň, případně uzavíráme, a následně nastavujeme na stupeň nejvyšší. Střídavým ochlazováním a přehříváním vzduchu se porušuje vlhkostní režim v místnostech. Vzduch v místnosti se při nárazovém zvýšení teploty radiátoru rychleji zahřívá než stavební konstrukce, a tím může docházet k vlhnutí stěn případně i rosení oken.

          Nevhodné je také dlouhodobé uzavření hlavic termoventilů v bytech, které nejsou průběžně obývány, kdy dochází k ochlazování i vedlejších bytů. Tyto prostory jsou nepřímo vytápěny svými sousedy. Takovéto počínání má kromě negativních vlivů na mezilidské vztahy v domě také nevhodný účinek na stavební konstrukci, vlhkostní režim v bytech, tvorbu plísní a bujení zdraví škodlivých mikroorganismů.

          Dále je třeba zdůraznit, že pro letní období, kdy se již netopí, je nutno ponechat termoventily otevřené na maximální hodnotu. V žádném případě není vhodné nastavovat termoregulační ventily do polohy 0 (nula) v době mimo topnou sezónu. Při této poloze je hřídelka ventilu extrémně namáhána a ovlivňována okolním prostředím, následně pak může dojít k tzv. „zaseknutí hřídelky" jejíž odstranění si vyžaduje zásah pracovníků údržby SBD NH. Při ukončení topné sezóny je nutné uvolnit ventily na maximum, tj. na číslo 5, z důvodu zachování volného průtoku kapaliny v rozvodech ústředního topení. Kapalina, i když v letním období neslouží k vytápění, v rozvodech topení stále protéká a je pod určitým tlakem a zajišťuje těsnost armatur. Poloha nastavená na maximum taktéž zamezí případnému zavzdušnění celého systému ústředního topení v případě odstávek nebo odstraňování závad na systému ústředního topení v rámci domu nebo výměníkové stanice. Během případné opravy nebo odstávky topných systémů, o kterých býváte informováni prostřednictvím vývěsky ve společných prostorách vás žádáme, abyste v takovém případě v co nejkratším možném termínu otočili termoventily na maximální hodnotu 5 a ponechali je v takto otevřeném stavu minimálně po dobu odstávky. Tím nejefektivněji zabráníte zavzdušnění topného systému.

Jménem představenstva družstva, kontrolní komise, jménem svým i jménem všech zaměstnanců družstva přeji všem našim členům klidné, spokojené a pohodové prožití vánočních svátků.

Do roku 2005 přeji mnoho štěstí , zdraví a úspěchů v životě.

Ing. Radomír Prešer, ředitel družstva

Ostrava, 2.12.2004

 

 

 

Úvodní stránka ] Nahoru ]

Připomínky, komentáře a dotazy k těmto www stránkám směřujte na: palicova@sbdnh.cz
Copyright © 1999-2017 Stavební bytové družstvo Nová huť
Poslední aktualizace: 26.06.2017