Logo SBD NH        Prosinec 2005

Úvodní stránka
Nahoru

 

Obsah

  1. Zpráva o výsledku volebního shromáždění delegátů
  2. Oznámení o celozávodní dovolené
  3. Havarijní služba
  4. Odklízení sněhu před domem v zimních měsících
  5. Informace o provozování termoregulačních ventilů v bytech
  6. Využívání společných prostor domu
  7. Nová okna vyžadují nové návyky
  8. Úpravy nájmů a zálohových plateb k 1.1.2006
  9. E-mailové adresy
  10. Telefonní seznam SBD NH podle oddělení

 

1. Zpráva o výsledku volebního shromáždění delegátů

Dne 22. 11. 2005 se v sále Domu kultury AKORD, Ostrava - Zábřeh konalo Shromáždění delegátů Stavebního bytového družstva Nová huť, které mělo na programu volbu členů představenstva a kontrolní komise družstva.

Po volbě volební a mandátové komise seznámil předseda kontrolní komise, pan Eduard Osuchowski, přítomné delegáty se zprávou kontrolní komise a předseda představenstva,  Ing. Rudolf Budín, s krátkou hodnotící zprávou představenstva. Poté se řízení voleb v souladu s jednacím řádem družstva ujal zvolený předseda volební komise, Ing. Jaromír Dřízgevič, který s ostatními členy zvolené volební komise rovněž dohlížel na řádný průběh voleb.

Na základě volebních výsledků byli shromážděním delegátů do funkce členů představenstva zvoleni:

JUDr. Jiří Adamec
Petr Buček
Zdeněk Dostál
Bc. Lenka Fajkusová
Ing. Rudolf Navrátil
Mgr. Petr Opletal
Ing. Radomír Prešer
Slávek Růžička
Ing. Lubomír Šebesta

Do funkce členů kontrolní komise byli zvoleni:

Magdaléna Daňková
Ing. Petr Dunker
Miroslav Hunčár
Ing. Vít Macháček
Ing. Rostislav Podešva

Na prvním jednání těchto nově zvolených orgánů byli zvoleni do uvedených funkcí:

Mgr. Petr Opletal - předsedou představenstva
Ing. Lubomír Šebesta - místopředsedou představenstva
Ing. Vít Macháček - předsedou kontrolní komise
Ing. Petr Dunker - místopředsedou kontrolní komise

2. Oznámení o celozávodní dovolené

Z důvodu hospodárného provozu správy družstva bude v době 27., 28., 29. a 30. prosince (úterý až pátek) 2005 na SBD NH celozávodní dovolená. Z těchto důvodů směrujte laskavě vyřízení vašich záležitostí až na dobu po jejím ukončení.

Případné havarijní závady budou v období od 24. 12. 2005 do 2. 1. 2006 řešeny následujícím způsobem:

- opravy výtahů budou prováděny formou hotovostní služby, kterou je možno objednat na telefonu se záznamníkem. Číslo tohoto telefonu je  596 740 245,
- služba vyprošťování osob trvá nepřetržitě 24 hodin, a to na čísle 602 718 504,
- havarijní služba v oborech vodař, elektromontér, topenář, plynař, čištění odpadů je zajišťována 24 hodin denně firmou COME Elektromontáže Ostrava s.r.o. na následujících telefonních číslech:
596 611 155 v pracovní dny v době od 6,30 do 15,30 hod.
602 513 156, 602 513 157      nepřetržitě, včetně sobot, nedělí a svátků

Havárie a závady je možno taktéž hlásit na dispečink SBD NH, telefon se záznamníkem má číslo 596 740 243 nebo na nepřetržitou službu vrátných na tel. číslo 596 763 038 nebo 596 763 039.

Děkujeme za pochopení.

3. Havarijní služba

Přestože má SBD NH již od roku 1997 sjednanou nepřetržitou havarijní službu s firmou COME Elektromontáže, opakovaně zjišťujeme, že je tato zákroková služba využívána ne vždy efektivně  a s rozmyslem ze strany objednatelů. Opakují se také dotazy na způsob úhrady za havarijní výjezdy. Uvedené problémy nás zejména v období, kdy budete v době naší celozávodní dovolené možná na této službě závislí, vedou k zopakování hlavních zásad pro využití havarijní služby.

Dispečerská služba je sjednána pro odstranění vad havarijního charakteru a to :

- Od 6.00 do 14.00 hod. v pracovních dnech - účtována ve výši hodinové zúčtovací sazby (dále jen HZS) 185,- Kč/hod.
- Od 14.00 do 6.00 hod v pracovních dnech + přirážka 25% k HZS
- O sobotách a nedělích + přirážka 50% k HZS
- O svátcích + přirážka 100% k HZS

Dispečerská služba zajistí odstranění bezprostředního havarijního stavu, který by mohl vést k ohrožení osob, svěřeného majetku nebo vést ke škodám rozsáhlého charakteru. To znamená,  že havarijní zásah nemusí vždy znamenat úplné odstranění vady, v některých složitějších případech lze pouze zamezit vzniku dalších škod.

Veškeré výjezdy havarijní služby jsou následně fakturovány v souladu s platnými Stanovami SBD NH, případně dle smluv o převodu jednotky do vlastnictví. Z tohoto důvodu na Vás apelujeme, abyste si vždy před přivoláním havarijní služby ověřili nutnost tohoto výjezdu, přístupnost prostor, ve kterých má být zásah proveden – tzn. dostupnost klíčů od společných prostor, přítomnost osoby v bytě, v němž k havárii došlo apod. Právě marné výjezdy jsou vždy předmětem kritiky, zbytečných výdajů  a nepříjemného prokazování oprávněnosti či pochybení ze strany objednatele.

4. Odklízení sněhu před domem v zimních měsících

Zimní údržba místních komunikací – tedy přístupových chodníků, které hraničí s nemovitostí, je opakovaně předmětem dotazů a polemik, týkajících se zodpovědnosti. Vzhledem k těmto skutečnostem uvádíme základní informace k této problematice.

Povinnost zajišťovat schůdnost  těchto přístupových komunikací mají na území města Ostravy dle vyhlášky č. 11/1997, vlastníci  nemovitostí. V květnu1995 schválilo představenstvo SBD NH znění Domovního řádu, kdy článkem č. 8 je způsob a rozsah úklidu společných prostor /tím jsou míněny i přístupové komunikace v zimním období/ v pravomoci členské samosprávy, resp. rozhodnutí členské schůze. V tomto smyslu v bytovém fondu SBD NH existují, nebo jsou tolerovány následující formy zajištění zimní údržby přístupových chodníků:

1/ Pravidelný úklid společných prostor domu je zajišťován jednotlivými uživateli, pak i odklízení sněhu zajišťují tito uživatelé.
2/ Úklid je zajišťován formou dohody o pracovní činnosti členem příslušné samosprávy, pak je tato osoba zodpovědná i za odklízení sněhu.
3/ V domě je sjednána profesionální úklidová služba, zde je až na několik výjimek zajištěn úklid sněhu, příp. posyp přístupové komunikace pouze v den sjednaného úklidu. Mimo tyto dny se musí o odklízení sněhu postarat jednotliví uživatelé, příp. musí určit zodpovědnou osobu z řad členů samosprávy.

Vzhledem k aktuálnosti této problematiky apelujeme na všechny uživatele, aby dodržovali a respektovali rozhodnutí členské samosprávy a aktivně se podíleli na zimní údržbě přístupových komunikací. V opačném případě bude SBD NH nuceno v rámci svých pravomocí přistoupit k zajištění těchto služeb za úplatu.

5. Informace o provozování termoregulačních ventilů v bytech

Přestože jsou termoregulační ventily na topných tělesech namontovány již ve všech bytech našeho bytového fondu a většina uživatelů se již naučila s teplem hospodařit, když poznali, jak se má efektivně manipulovat s termoventily, s příchodem každého zimního období  opakovaně řešíme situace nedostatečného vytápění, podchlazování, výskytu plísní apod..

Proto znovu připomínáme, že optimální je nastavit termoventily na stupeň teploty, kterou chceme v jednotlivých místnostech dosáhnout a toto nastavení ponechat. Nevhodné je manipulovat s termoventily tak, že je střídavě nastavujeme na nejnižší stupeň, případně uzavíráme, a následně nastavujeme na stupeň nejvyšší. Střídavým ochlazováním a přehříváním vzduchu se porušuje vlhkostní režim v místnostech. Vzduch v místnosti se při nárazovém zvýšení teploty radiátoru rychleji zahřívá než stavební konstrukce, a tím může docházet k vlhnutí stěn případně i rosení oken.

Nevhodné je také dlouhodobé uzavření hlavic termoventilů v bytech, které nejsou průběžně obývány, kdy dochází k ochlazování i vedlejších bytů. Tyto prostory jsou nepřímo vytápěny svými sousedy. Takovéto počínání má kromě negativních vlivů na mezilidské vztahy v domě také nevhodný účinek na stavební konstrukci, vlhkostní režim v bytech, tvorbu plísní a bujení zdraví škodlivých mikroorganismů.

Z uvedeného vyplývá, že nynější požadavky na hygienické bydlení v panelových domech se plně dotýkají všech zúčastněných nájemníků i vlastníků bytových jednotek. Je mylné se domnívat, že neuváženým šetřením, případně vypínáním ústředního topení dochází k šetření, opak bývá pravdou. Je zřejmé, že značné úspory, které obtěžují ostatní uživatele okolních bytů, nemohou být ve výsledku finančně výhodné, jelikož se takové nedotápěné byty zařadí do spotřebního průměru.

Dále je třeba zdůraznit, že pro letní období, kdy se již netopí, je nutno ponechat termoventily otevřené na maximální hodnotu. V žádném případě není vhodné nastavovat termoregulační ventily do polohy 0 (nula) v době mimo topnou sezónu. Při této poloze je hřídelka ventilu extrémně namáhána a ovlivňována okolním prostředím, následně pak může dojít k tzv. „zaseknutí hřídelky", jejíž odstranění si vyžaduje zásah pracovníků údržby SBD NH. Při ukončení topné sezóny je nutné uvolnit ventily na maximum, tj. na číslo 5, z důvodu zachování volného průtoku kapaliny v rozvodech ústředního topení. Kapalina, i když v letním období neslouží k vytápění, v rozvodech topení stále protéká a je pod určitým tlakem a zajišťuje těsnost armatur. Poloha nastavená na maximum taktéž zamezí případnému zavzdušnění celého systému ústředního topení v případě odstávek nebo odstraňování závad na systému ústředního topení v rámci domu nebo výměníkové stanice. Během případné opravy nebo odstávky topných systémů, o kterých býváte informováni prostřednictvím vývěsky ve společných prostorách, vás žádáme, abyste v takovém případě v co nejkratším možném termínu otočili termoventily na maximální hodnotu 5 a ponechali je v takto otevřeném stavu minimálně po dobu odstávky. Tím nejefektivněji zabráníte zavzdušnění topného systému.

6. Využívání společných prostor domu

Při preventivních kontrolách společných prostor jednotlivých domů nacházíme stále častěji na podestách, na chodbách ale i v kolárnách, kočárkárnách a dokonce i v napojovacích uzlech odložené věci – nábytek, zařizovací předměty, pneumatiky, příp. odpadky apod.. Tato situace je nepřípustná jak z hlediska požárního rizika, tak samozřejmě z pohledu neoprávněného využívání prostor úzkou skupinou nájemců, tak i z hlediska dodržování hygienických předpisů, kdy ostatním je v podstatě bráněno využívat výkonu svých práv a užívat všechny společné prostory v souladu s kolaudačním rozhodnutím.

Apelujeme tedy na váš zodpovědný přístup a ohleduplnost. Společné prostory slouží v určených místnostech k sušení prádla, mandlování, praní, odkládání kol a kočárků, nikoliv jako skladiště odložených věcí. V případech takového zjištění jsme nuceni přistoupit k vyklizení a náklady s tím spojené jsou pak účtovány k tíži všem členům příslušné samosprávy.

Dále připomínáme, že dle zákona o PO č.133/1985 Sb.,  zákona č.237/2000 Sb. §17 a dále  vyhlášky MV ČNR o PO č.246/2001 Sb.  je uživatel povinen udržovat pořádek v nebytových prostorách, v nichž může dojít ke vzniku požáru a ke ztížení zásahu  jednotky požární ochrany. Nesmí skladovat různý materiál a předměty tak, aby znemožnil přístup k rozvodným zařízením el. energie, plynu, vody a ÚT, nebo ztížil záchranné práce. Dále musí udržovat volné chodby, schodiště a další únikové cesty.

7. Nová okna vyžadují nové návyky

V roce 2005 byla v domech SBD NH vyměněna okna za nová, většinou plastová, v 850 bytových jednotkách.

Změna návyků spojených s užíváním oken se tedy týká stále většího počtu uživatelů. Proto připomínáme, že při montáži oken s celoobvodovým kováním jsou pohyblivé spáry téměř dokonale těsné a obdobně je tomu při současné technologii úpravy ostění u spár pevných. To je sice výborné z hlediska snížení tepelných ztrát, ale nevhodné z hlediska hygienického. Jestliže dojde k výměně oken s vysokou infiltrací za okna nová a obyvatelé bytu si zachovají stejné  návyky, kdy dříve téměř nemuseli větrat vůbec, začne se zvyšovat relativní vlhkost v bytě. To vede ke vzniku tepelně technických a hygienických problémů, jejichž důsledkem je kromě kondenzace vlhkosti na oknech i vznik alergogenních plísní.

Po výměně oken je tedy vždy nutné zajistit vhodným způsobem odvod vlhkosti z interiéru, aby se těmto problémům předešlo.

8. Úpravy nájmů a zálohových plateb k 1.1.2006

K 1. 1. 2006 dochází k úpravám nájmů a zálohových plateb, a to na základě předpokládané úpravy cen jednotlivých služeb a dodávaných energií. U jednotlivých středisek je úprava propočtena zvlášť podle spotřeby a nákladů příslušného střediska. Zálohové platby pro teplou užitkovou vodu a studenou vodu (tj. vodné a stočné) jsou upraveny dle individuální spotřeby uživatelů. Zároveň tímto upozorňujeme, že podmínky pro snížení zálohových plateb týkající se uvedených služeb byly zveřejněny  ve Zpravodaji SBD NH – červen 2001. U nákladů na opravy a údržbu (společných částí domu i jednotek) se vycházelo z plánů předpokládaných oprav pro rok 2006, které byly projednány na shromážděních vlastníků jednotek a také s výborem příslušné samosprávy, případně na členské schůzi samosprávy. V některých dohodnutých případech  se vycházelo také z výhledových  potřeb pro příští léta (generální opravy rozvodů vody, plynu, elektřiny, výměny oken, popř. revitalizace domu apod.), aby příslušná střediska měla v budoucnosti na velmi nákladné opravy finanční prostředky.

Vlivem inflačního vývoje a v souvislosti  se zvýšením cen energií dochází v případě bytů k úpravě správního poplatku.

Přehled vybraných cen energií a služeb v roce 2006 bude uveden ve Zpravodaji SBD NH v roce 2006 po obdržení všech cenových ujednání od jednotlivých dodavatelů energií a služeb.

9. E-mailové adresy

viz. e-mailové adresy

10. Telefonní seznam SBD NH podle oddělení

viz. telefonní seznam

 

V Ostravě, prosinec 2005

 

 

 

Úvodní stránka ] Nahoru ]

Připomínky, komentáře a dotazy k těmto www stránkám směřujte na: palicova@sbdnh.cz
Copyright © 1999-2017 Stavební bytové družstvo Nová huť
Poslední aktualizace: 26.06.2017