Logo SBD NH        Prosinec 2006

Úvodní stránka
Nahoru

 

Obsah

  1. Oznámení o celozávodní dovolené během vánočních svátků a systém odstraňování havarijních poruch
  2. Havarijní služba
  3. Využívání společných prostor domu
  4. Odklízení sněhu před domem v zimních měsících
  5. Správní poplatky - vlastníci, družstva, společenství vlastníků
  6. Zpráva o převodech jednotek do vlastnictví
  7. Podmínky pro povolování stavebních úprav v bytech SBD NH
  8. Statistický přehled žalob podaných na dlužníky
  9. Úpravy nájmů a zálohových plateb k 1.1.2007
  10. Telefonní seznam SBD NH
  11. E-mailové adresy

 

1. Oznámení o celozávodní dovolené

Z důvodu hospodárného provozu správy družstva bude v době 27., 28. a 29. prosince (středa až pátek) 2006 na SBD NH celozávodní dovolená. Z těchto důvodů směrujte laskavě vyřízení vašich záležitostí až na dobu po jejím ukončení.

Případné havarijní závady budou v období od 24. 12. 2006 do 1. 1. 2007 včetně řešeny následujícím způsobem:

- opravy výtahů budou prováděny formou hotovostní služby, kterou je možno objednat na telefonu se záznamníkem. Číslo tohoto telefonu je  596 740 245,
- služba vyprošťování osob trvá nepřetržitě 24 hodin, a to na čísle 602 718 504,
- havarijní služba v oborech vodař, elektromontér, topenář, plynař, čištění odpadů je zajišťována 24 hodin denně firmou COME Elektromontáže Ostrava s.r.o. na následujících telefonních číslech 596 611 155, 602 513 156, 602 513 157

Havárie a závady je možno taktéž hlásit na dispečink SBD NH, telefon se záznamníkem má číslo 596 740 243 nebo na nepřetržitou službu vrátných na tel. číslo 596 763 038 nebo 596 763 039.

Děkujeme za pochopení.

2. Havarijní služba

Přestože má SBD NH již od roku 1997 sjednanou nepřetržitou havarijní službu s firmou COME Elektromontáže Ostrava, s.r.o., opakovaně zjišťujeme, že je tato zákroková služba využívána ne vždy efektivně  a s rozmyslem ze strany objednatelů. Opakují se také dotazy na způsob úhrady za havarijní výjezdy. Uvedené problémy nás zejména v období, kdy budete v době naší celozávodní dovolené možná na této službě závislí, vedou k zopakování hlavních zásad pro využití havarijní služby.

Dispečerská služba je sjednána pro odstranění vad havarijního charakteru a to :

- Od 6.00 do 14.00 hod. v pracovních dnech - účtována ve výši hodinové zúčtovací sazby (dále jen HZS) 200,- Kč/hod.
- Od 14.00 do 6.00 hod v pracovních dnech + přirážka 25% k HZS
- O sobotách a nedělích + přirážka 50% k HZS
- O svátcích + přirážka 100% k HZS

Dispečerská služba zajistí odstranění bezprostředního havarijního stavu, který by mohl vést k ohrožení osob, svěřeného majetku nebo vést ke škodám rozsáhlého charakteru. To znamená,  že havarijní zásah nemusí vždy znamenat úplné odstranění vady, v některých složitějších případech lze pouze zamezit vzniku dalších škod.

Veškeré výjezdy havarijní služby jsou následně fakturovány v souladu s platnými Stanovami SBD NH, případně dle smluv o převodu jednotky do vlastnictví. Z tohoto důvodu na Vás apelujeme, abyste si vždy před přivoláním havarijní služby ověřili nutnost tohoto výjezdu, přístupnost prostor, ve kterých má být zásah proveden – tzn. dostupnost klíčů od společných prostor, přítomnost osoby v bytě, v němž k havárii došlo apod. Právě marné výjezdy jsou vždy předmětem kritiky, zbytečných výdajů  a nepříjemného prokazování oprávněnosti či pochybení ze strany objednatele.

3. Využívání společných prostor domu

Při preventivních kontrolách společných prostor jednotlivých domů nacházíme stále častěji na podestách, na chodbách ale i v kolárnách, kočárkárnách a dokonce i v napojovacích uzlech odložené věci – nábytek, zařizovací předměty, pneumatiky, příp. odpadky apod.. Tato situace je nepřípustná jak z hlediska požárního rizika, tak samozřejmě z pohledu neoprávněného využívání prostor úzkou skupinou nájemců a v další řadě i z hlediska dodržování hygienických předpisů, kdy ostatním je v podstatě bráněno využívat výkonu svých práv a užívat všechny společné prostory v souladu s kolaudačním rozhodnutím.

Apelujeme tedy na váš zodpovědný přístup a ohleduplnost. Společné prostory slouží v určených místnostech k sušení prádla, mandlování, praní, odkládání kol a kočárků, nikoliv jako skladiště odložených věcí. V případech takového zjištění jsme nuceni přistoupit k vyklizení a náklady s tím spojené jsou pak účtovány k tíži všem členům příslušné samosprávy.

Dále připomínáme, že dle zákona o PO č.133/1985 Sb. vč. novely č. 67/2001 Sb.,  zákona č.237/2000 Sb. §17 a dále  vyhlášky MV ČNR o PO č.246/2001 Sb.  je uživatel povinen udržovat pořádek v nebytových prostorách, v nichž může dojít ke vzniku požáru a ke ztížení zásahu  jednotky požární ochrany. Nesmí skladovat různý materiál a předměty tak, aby znemožnil přístup k rozvodným zařízením el. energie, plynu, vody a ÚT, nebo ztížil záchranné práce. Dále musí udržovat volné chodby, schodiště a další únikové cesty.

V neposlední řadě upozorňujeme uživatele na nešvar, který se opakovaně projevuje. Velkoobjemový odpad a často i nebezpečný odpad (zářivky, ledničky, pneumatiky, apod.) uživatelé ukládají vedle kontejnerů, čímž zakládají tzv. „černé skládky“.  Tento odpad není odvážen pravidelnou svozovou službou, je velmi problematické prokázat původce, často tedy i tyto černé skládky musí být zlikvidovány na náklady příslušného domu.

Důrazně vyzýváme  všechny uživatele, aby k odkládání takového odpadu zásadně využívali velkoobjemové kontejnery přistavované min. 2 x ročně MO Ostrava-Jih, nebo jej individuálně odvezli na místa k tomuto účelu zřízená.

V případě potřeby může SBD NH zajistit přistavení velkoobjemového kontejneru pro konkrétní dům a to po dohodě s členskou samosprávou. Náklady s tím spojené nese v tomto případě příslušná členská samospráva.

4. Odklízení sněhu před domem v zimních měsících

Zimní údržba místních komunikací – tedy přístupových chodníků, které hraničí s nemovitostí, je opakovaně předmětem dotazů a polemik, týkajících se zodpovědnosti. Vzhledem k těmto skutečnostem uvádíme základní informace k této problematice.

Povinnost a zodpovědnost za odstraňování a zmírňování závad ve schůdnosti vychází ze zákona 13/1997 Sb.

Pro lepší orientaci uvádíme souhrnný popis údržby místních komunikací (materiál převzat z Jižních listů ÚMOb Ostrava-Jih):

1/ Udržovány budou pouze hlavní místní komunikace, chodníky, vozovky, nikoliv odbočky z těchto komunikací k jednotlivým domům, objektům, prodejnám atd..
2/ V případě parkovišť bude zajištěn pouze průjezd parkovištěm, nikoliv jednotlivá stání.
3/ Neošetřuje se sjezd ke garážím v domech.
4/ Neošetřuje se průjezd, vjezd k řadovým garážím.
5/ U zpevněných ploch je zajištěn pouze průjezdní šíře mechanismu cca 1,8 m v nejfrekventovanějším místě.
6/ Není zajišťována zimní údržba chodníků, které sousedí se soukromým pozemkem (zahrady, domy apod.).
7/ Není zajišťována zimní údržba dvorových chodníků za domy, chodníků podél zadních (vedlejších) vchodů do domů apod..
8/ Údržba spojovacích chodníků od hlavních (souběžných, podélných) chodníků, komunikace ke vchodům do domů přísluší vlastníkům přilehlých nemovitostí.

V květnu1995 schválilo představenstvo SBD NH znění Domovního řádu, kdy článkem č. 8 je způsob a rozsah úklidu společných prostor /tím jsou míněny i přístupové komunikace v zimním období/ v pravomoci členské samosprávy, resp. rozhodnutí členské schůze. V tomto smyslu v bytovém fondu SBD NH existují, nebo jsou tolerovány následující formy zajištění zimní údržby přístupových chodníků:

1) Pravidelný úklid společných prostor domu je zajišťován jednotlivými uživateli, pak i odklízení sněhu zajišťují tito uživatelé.
2) Úklid je zajišťován formou dohody o pracovní činnosti členem příslušné samosprávy, pak je tato osoba zodpovědná i za odklízení sněhu.
3) V domě je sjednána profesionální úklidová služba, zde je až na několik výjimek zajištěn úklid sněhu, příp. posyp přístupové komunikace pouze v den sjednaného úklidu. Mimo tyto dny se musí o odklízení sněhu postarat jednotliví uživatelé, příp. musí určit zodpovědnou osobu z řad členů samosprávy.

Vzhledem k nadcházejícímu zimnímu období apelujeme na všechny uživatele, aby dodržovali a respektovali rozhodnutí členské samosprávy a aktivně se podíleli na zimní údržbě přístupových komunikací. V opačném případě bude SBD NH nuceno v rámci svých pravomocí přistoupit k zajištění těchto služeb za úplatu.

5. Správní poplatky - vlastníci, družstva, společenství vlastníků

Na základě rozhodnutí představenstva družstva uvádíme přehledně výši příspěvku za výkony správy družstva a další služby související s prováděním účetnictví pro jiná  družstva nebo SVJ, které byly představenstvem družstva schváleny pro rok 2007.

právní subjekt byty (v Kč) garáže (v Kč)
výkon správy pro SVJ na základě mandátní smlouvy 120 + DPH 40 + DPH
výkon správy pro jiná družstva na základě mandátní smlouvy 120 + DPH 40 + DPH
vedení účetnictví pro práv. osobu (podvojné) 30/b.j. + DPH 10/g.j. + DPH
příspěvek družstvu na správu domu - vlastník, člen družstva

120
+ 30*

40 
+
8*

příspěvek na správu družstva a domu - nájemník, člen družstva

92
+
30*
25
+ 8*
příspěvek družstvu na správu domu - vlastník, nečlen družstva 120 + DPH 40 + DPH
příspěvek družstvu na správu domu u SVJ tam, kde družstvo plní funkci pověřeného vlastníka 120 + DPH
+ 30** + DPH
40 + DPH
+ 10** + DPH
* tato částka je použita na odměnu výboru čl. samosprávy
** odměna za vedení účetnictví
SVJ - společenství vlastníků jednotek, právnická osoba

Vyšší příspěvek na správu, který hradí vlastník,je oproti příspěvku hrazenému členem družstva, který není vlastníkem bytu nebo garáže,  dán zvýšenými náklady družstva v souvislosti se svoláváním a jednáním shromáždění vlastníků jednotek (zasílání veškeré korespondence každému vlastníkovi „doporučeně“, zajišťování vystavení výpisů z katastru nemovitostí před každým shromážděním vlastníků, sestavování samostatných zpráv o činnosti správce a návrhů na plán oprav, jiný systém projednávání plánu oprav včetně respektování dalších vlastnických vztahů při realizaci stavebních oprav v souvislosti s ustanovením stavebního zákona apod.).

6. Zpráva o převodech jednotek do vlastnictví

Stejně jako v minulých letech probíhají i v současné době převody bytových a garážových jednotek do vlastnictví podle podaných žádostí a v termínech vzájemně uzavřených dohod. Konečný termín pro uskutečnění převodu jednotky do vlastnictví člena družstva je na základě rozhodnutí představenstva družstva rok 2010. Vzhledem k tomu, že trend, kdy většina oslovených žadatelů, kterým podle uzavřené dohody příslušné smlouvy o převodu jednotky připravujeme, realizaci předmětu své žádosti opětovně odkládá na pozdější dobu, bude se představenstvo družstva na některém z příštích jednání zabývat opětovným posunutím tohoto konečného termínu. Z pozvaných 537 žadatelů uzavřelo smlouvu o převodu jednotky v roce 2006 172 nájemníků bytových jednotek a 27 nájemců garáží (37 %). Ke konci tohoto roku bude do vlastnictví nájemců , členů družstva, převedeno celkem 1395 bytových jednotek a 416 garáží.

7. Podmínky pro povolování stavebních úprav v bytech SBD NH

Z důvodu častých žádostí o povolení stavební úpravy v bytě uvádíme přehled podmínek, po jejichž splnění bude žádost posuzována:

- o povolení úprav v bytě musí písemně požádat pouze uživatel bytu, který má s družstvem uzavřenou nájemní smlouvu
- SBD NH nepovoluje stavební úpravy v bytech uživatelů, kteří jsou vůči družstvu dlužníky a dále rozsáhlé stavební úpravy, případně takové, které nevhodně zasahují do nosných konstrukcí budovy

Písemná žádost podaná na družstvo musí obsahovat:

- adresu, č. bytu, podpis uživatele a pokud možno telefonní spojení
- popis všech zamýšlených stavebních úprav v bytě, při dispozičních změnách a zásazích do stěn je nutný i nákres bytu s vyznačením změn

Podle rozsahu povolovaných stavebních úprav SBD NH:

- může požadovat dodání projektové dokumentace, případně se statickým posouzením, zpracované oprávněným projektantem
- stanoví konkrétní podmínky pro povolení provedení úprav v bytě
- zmocní žadatele k projednávání na ÚMOb pro vydání příslušného rozhodnutí

Obecné podmínky:

- veškeré požadované stavební úpravy v bytě provádí žadatel na svůj náklad
- o prováděných úpravách v bytě musí žadatel informovat členskou samosprávu, v případě zvýšené hlučnosti i nejbližší sousedy v domě
- odborné práce musí provádět odborná firma, případně pracovníci s oprávněním pro tuto činnost
- případný vybouraný materiál musí žadatel odvést na příslušnou skládku
- ukončení prací žadatel oznámí SBD NH a při zásazích do vyhrazených zařízení předá originál revizní zprávy, případně tlakové zkoušky v rozsahu provedených úprav a prohlášení prováděcí firmy o kvalitě provedených prací

Poplatky dle rozhodnutí představenstva SBD NH:

- při povolení stavební úpravy v bytě zaplatí žadatel správní poplatek 300,- Kč (stavební úpravy menšího rozsahu) nebo 700,- Kč (stavební úpravy související se změnou dispozice)
- v případě dodatečného povolení stavební úpravy v bytě bude po uživateli požadována částka 6.000,- Kč
- v případě, že uživatel provede stavební úpravy bez povolení SBD NH, je porušen čl. 45 Stanov SBD NH a zároveň se uživatel může dopustit přestupku proti Stavebnímu zákonu č. 50/1976 Sb., podléhajícímu sankcím dle § 105 tohoto zákona.

Upozornění:

Pokud nebudou dodrženy podmínky stanovené SBD NH pro povolení stavebních úprav v bytě, družstvo může požadovat dle čl. 45 Stanov SBD NH, aby uživatel bytu provedené nepovolené úpravy a změny bez odkladu odstranil.

Zvláště zdůrazňujeme, že celá stěna instalační šachty ve WC (někde i v koupelně) musí být na celou výšku demontovatelná – nesmí být vyzděná z důvodu výměny nebo opravy stoupacího potrubí. Dále musí být do instalační šachty umožněn přístup dvířky velikosti min. 600 x 500 mm pro výměnu příp. opravu vodoměrů, plynoměru, uzavíracích armatur. Dvířka musí být umístěna tak, aby po jejich otevření, příp. demontáži, byly v pohledu viděny uzavírací ventily, vodoměry i plynoměr navíc minimální vzdálenost mezi okrajem otvoru dvířek a okrajem vodoměru musí být 10 cm.

8. Statistický přehled žalob podaných na dlužníky

Kromě samozřejmého vůči dlužníkům uplatňovaného poplatku z prodlení, který promíjíme pouze pro první případ porušení povinnosti nájemce-člena družstva, uvádíme zde rovněž statistický přehled žalob podaných na dlužníky k Okresnímu soudu, a to za období posledních 12 měsíců:

35 žalob pro neplacení nájemného - návrhy na vydání platebního rozkazu,

12 návrhů exekucí na movité věci, mzdu, sociální dávky,

6 návrhů exekucí na členský podíl,

7 návrhů na vyklizení bytu,

22 výpovědí z nájmu bytu.

9. Úpravy nájmů a zálohových plateb k 1.1.2006

K 1. 1. 2007 dochází k úpravám nájmů a zálohových plateb, a to na základě předpokládané úpravy cen jednotlivých služeb a dodaných energií. U jednotlivých středisek je úprava propočtena zvlášť podle spotřeby a nákladů příslušného střediska. Zálohové platby pro teplou užitkovou vodu a studenou vodu (tj. vodné a stočné) jsou upraveny dle individuální spotřeby uživatelů. Zároveň tímto upozorňujeme, že pro změny zálohových plateb pro výše uvedené služby platí následující podmínky:

a) v případě žádosti o snížení zálohových plateb
- je nutná písemná žádost jednotlivých uživatelů
- termín podání žádosti na snížení zálohy je do 31. 10. příslušného kalendářního roku
- zavedení změny se provede k 1. 1. následujícího kalendářního roku
- po obdržení žádosti provede družstvo posouzení oprávněnosti na základě spotřeby z posledních tří známých odečtů, cenových změn a při kalkulaci přiměřené rezervy (15%)
a) v případě zvýšení zálohových plateb
- provede družstvo automaticky (bez žádosti), pokud jsou nedoplatky v předchozím období.

U nákladů na opravy a údržbu (jak na společné části domu, tak i jednotky) se vycházelo z předpokládaných oprav v roce 2007, které byly projednány na shromáždění vlastníků jednotek a s výborem samosprávy a zároveň z výhledu pro příští léta (generální opravy rozvodů vody, plynu, elektřiny, popř. revitalizace domu apod.), aby příslušná střediska měla na velmi nákladné opravy finanční prostředky. Zároveň u středisek, kde je prováděna revitalizace celého objektu, je přidána položka splátka úvěru – revitalizace a o tuto částku je snížena položka týkající se nákladů na opravy a údržbu společných částí domu.

Dále je promítnuta úprava příspěvku na odměny pro funkcionáře samospráv dle schválení shromáždění delegátů v květnu letošního roku (viz Zpravodaj SBD NH - červen 2006).

Přehled vybraných cen energií a služeb v roce 2007 bude uveden ve Zpravodaji SBD NH v roce 2007 po obdržení všech cenových ujednání od jednotlivých dodavatelů energií a služeb. 

10. E-mailové adresy

viz. e-mailové adresy

11. Telefonní seznam SBD NH podle oddělení

viz. telefonní seznam

 

Jménem představenstva družstva,
kontrolní komise, jménem svým
i jménem všech zaměstnanců družstva
přeji všem našim členům
klidné, spokojené a pohodové
prožití vánočních svátků.
Do roku 2007 přeji mnoho štěstí,
zdraví a úspěchů v životě.
Ing. Radomír Prešer
ředitel družstva

 

V Ostravě, prosinec 2006

 

 

 

 

Úvodní stránka ] Nahoru ]

Připomínky, komentáře a dotazy k těmto www stránkám směřujte na: palicova@sbdnh.cz
Copyright © 1999-2017 Stavební bytové družstvo Nová huť
Poslední aktualizace: 26.06.2017