|
Obsah
1. Oznámení o celozávodní dovolené během vánočních svátků a systém odstraňování havarijních poruchZ důvodu hospodárného provozu správy družstva bude v době 27., 28. a 31. prosince (čtvrtek až pondělí) 2007 na SBD NH celozávodní dovolená. Z těchto důvodů směrujte laskavě vyřízení vašich záležitostí až na dobu po jejím ukončení. Případné
havarijní závady budou v období od 24. 12. 2007 do 1. 1. 2008 včetně řešeny
následujícím způsobem:
Havárie a závady je možno taktéž hlásit na dispečink SBD NH, telefon se záznamníkem má číslo 596 740 243 nebo na nepřetržitou službu vrátných na tel. číslo 596 763 038 nebo 596 763 039, kteří předají objednávku příslušné havarijní službě. Děkujeme
za pochopení. 2. Havarijní službaPřestože má SBD NH již od roku 1997 sjednanou nepřetržitou havarijní službu s firmou COME Elektromontáže Ostrava, s.r.o., opakovaně zjišťujeme, že je tato zákroková služba využívána ne vždy efektivně a s rozmyslem ze strany objednatelů. Opakují se také dotazy na způsob úhrady za havarijní výjezdy. Uvedené problémy nás zejména v období, kdy budete v době naší celozávodní dovolené možná na této službě závislí, vedou k zopakování hlavních zásad pro využití havarijní služby. Dispečerská služba je sjednána pro odstranění vad havarijního charakteru, a to :
Dispečerská služba zajistí odstranění bezprostředního havarijního stavu, který by mohl vést k ohrožení osob, svěřeného majetku nebo vést ke škodám rozsáhlého charakteru. To znamená, že havarijní zásah nemusí vždy znamenat úplné odstranění vady, v některých složitějších případech lze pouze zamezit vzniku dalších škod. Veškeré
výjezdy havarijní služby jsou následně fakturovány v souladu s platnými
Stanovami SBD NH, případně dle smluv o převodu jednotky do vlastnictví. Z tohoto
důvodu na Vás apelujeme, abyste si vždy před přivoláním havarijní
služby ověřili nutnost tohoto výjezdu, přístupnost prostor, ve kterých má
být zásah proveden – tzn. dostupnost klíčů od společných prostor, přítomnost
osoby v bytě, v němž k havárii došlo apod. Právě marné výjezdy
jsou vždy předmětem kritiky, zbytečných výdajů
a nepříjemného prokazování oprávněnosti či pochybení ze strany
objednatele. 3. Odklízení sněhu před domem v zimních měsícíchZimní údržba místních komunikací – tedy přístupových chodníků, které hraničí s nemovitostí, je opakovaně předmětem dotazů a polemik, týkajících se zodpovědnosti. Vzhledem k těmto skutečnostem uvádíme základní informace k této problematice. Povinnost
a zodpovědnost za odstraňování a zmírňování závad ve schůdnosti vychází
ze zákona 13/1997 Sb. Pro
lepší orientaci uvádíme souhrnný popis údržby místních komunikací
(materiál převzat z Jižních listů ÚMOb Ostrava-Jih):
V květnu1995 schválilo představenstvo SBD NH znění Domovního řádu, kdy článkem č. 8 je způsob a rozsah úklidu společných prostor /tím jsou míněny i přístupové komunikace v zimním období/ v pravomoci členské samosprávy, resp. rozhodnutí členské schůze. V tomto smyslu v bytovém fondu SBD NH existují, nebo jsou tolerovány následující formy zajištění zimní údržby přístupových chodníků:
Vzhledem
k nadcházejícímu zimnímu období apelujeme na všechny uživatele, aby
dodržovali a respektovali rozhodnutí členské samosprávy a aktivně se podíleli
na zimní údržbě přístupových komunikací. V opačném případě
bude SBD NH nuceno v rámci svých pravomocí přistoupit k zajištění
těchto služeb za úplatu.
4. Upozornění na dodržování domovního, požárního a provozního řáduJiž v minulém
Zpravodaji jsme Vás upozorňovali na nutnost dodržování provozního řádu v objektech
hromadných garážových stání. Vzhledem k přetrvávajícím problémům,
krádežím, vandalismu apod. znovu opakujeme hlavní zásady pro uživatele:
Zároveň upozorňujeme
uživatele, aby v garážových stáních neprováděli opravy a údržbu
automobilů a nevyužívali je ke skladování
věcí. Garážová stání jsou určena výhradně pro parkování vozidel. Obdobná problematika se týká bytových domů. Lhostejnost a nevšímavost uživatelů k dění v domě má často za následek škody, kterým je možné předejít. Volně přístupné společné prostory, nezabezpečené vstupy do domů, otevírání vstupu do domu el. vrátným bez ověření návštěvníka atd. nahrává nevítaným návštěvníkům, vandalům, bezdomovcům i zlodějům. Dodržováním
provozního, domovního a požárního řádu chráníte nejen svůj, ale také
družstevní majetek. Nedovolme zlodějům, aby nás okrádali a poškozovali
družstevní majetek – opravy jsou finančně náročné, jsou hrazeny z fondu
oprav, do kterého přispívají všichni uživatelé daného objektu. 5. Program Panel pozastavenV
listopadovém čísle časopisu „Byt magazín" byl uveřejněn článek
JUDr. Bohuslava Švamberka z České společnosti pro rozvoj bydlení, který se
zabývá současným stavem státem podporovaného programu Panel, který je určen
na podporu oprav panelových domů. Vzhledem k jeho aktuálnosti uvádíme článek
v plném znění. Českomoravská
záruční a rozvojová banka (ČMZRB) v pátek 5.10.2007 úderem 12 hod. přestala
přebírat žádosti o dotaci dle nařízení vlády č. 299/2001 Sb. Od konce
roku 2000, kdy byl program spuštěn, se jedná o první případ jeho přerušení..
Za dobu existence tohoto bezesporu úspěšného programu posloužil desítkám
tisíc domácností a s jeho pomocí se podařilo opravit už tisíce bytových
domů. Program
ve své historii prošel celou řadou změn. Vždy však bylo možné, a to je u
našich programů rarita, žádosti podávat kontinuálně. Nyní není možné
žádost o dotaci podat. Je to velký problém a pro spoustu družstev, společenství
a obcí či jiných vlastníků bytových domů i velké dilema. Určitě
si všichni vzpomeneme na příslib, že program bude i nadále pokračovat. Ovšem
teď vlastníci bytových domů musí zvážit, zda budou čekat na nové spuštění
programu, nebo se vzdají vize dotace a budou opravovat. Před podáním žádosti
o dotaci totiž nesmí být zahájeny stavební práce. V tuto chvíli máte možná
právě vy nasmlouvány stavební firmy, máte podepsány smlouvy o dílo s termíny
realizace, avšak nemáte ještě podanou žádost o dotaci. Co teď? Univerzální
rada není Pro někoho je vhodnější začít opravovat a
vzdát se dotace, pro někoho je vhodnější počkat, ale …. Důsledky jsou různé.
Dotace v budoucnu určitě nebude ve stejné výši jako nyní. Ovšem od
1.1.2008 se zvyšuje spodní sazba DPH z 5% na 9%. Rovněž se může stát, že
pokud nyní zrušíte smlouvu o dílo, budete mít v příštím roce problém
dodavatelskou firmu vůbec sehnat. Stejně tak, předpokládám, poroste cena
stavebního materiálu ( mimo jiné i vzhledem k ekologickým daním, růstu cen
energií apod.). Cena stavebních prací také nebude stagnovat. Pokud vše dobře
dopadne, a tomu věřím, přijde do ČR v následujících šesti letech cca
730 miliard korun v různých evropských dotačních programech. Významná část
těchto prostředků půjde do stavebnictví - oprav železnic, silni, škol … Důležité je, že dojde k odčerpání dalších kapacit stavební firem, kterých se nám již nyní nedostává. Dojde k další poptávce po stavebním materiálu, který již teď chybí. a je důležité, že toto všechno se bude dít v celé Evropě. Také jsem přesvědčen o tom, že dojde k výraznému nárůstu cen stavebních prací a materiálů. To všechno se promítne do potřeby peněz na financování. je tedy těžké teď někomu poradit, zda má práce na domě pozdržet a počkat na uvolnění dalších dotací, či práce okamžitě spustit a dotací se vzdát. Opravovat
se musí V každém případě doporučuji pokračovat v
dalších přípravách u domů, které se ještě nerozhodly. Opravy ale budete
muset udělat, vyhnou se jim nelze. Můžete je pouze odložit. V tomto případě
již s čistým svědomím mohu prohlásit: "Dobře už bylo!" Ceny oprav jsou vyšší a vyšší, rozsah oprav
se postupně rozšiřuje, úroky v bankách jdou již nahoru, dotace klesají,
cena energií roste. …Co k tomu
dodat? Věřím, že program Panel ve své podobě udělal
mnoho dobrého. Je dobře nastavený, požaduje jednoznačně komplexnost a
energetické úspory. Je dobře zajištěn po organizační stránce. jsou na něj
odkazy při návrhu evropských programů (IOP), kde se hovoří o tom, že doplňuje
jednotlivé "evropské programy". Jisté ovšem je, že z evropských peněz toho
do bydlení mnoho nepůjde. Právě proto by tento program měl zůstat jednou z
priorit jakékoliv naší vlády. Doufám, že tomu tak bude i nadále a že
jeho přerušení je pouze dočasné, a vláda najde pro Státní fond rozvije
bydlení a tento program dostatek finančních prostředků. Program
zvyšuje komfort bydlení Z mého pohledu je to program, který se významnou
měrou podílí na zvýšení komfortu bydlení, na odstranění vad panelové výstavby
a má i významný podíl na snižování energetické náročnosti budov. Dochází
tak k nezanedbatelným energetickým úsporám, ke snižování emisí apod. Může
na něj být navázána celková koncepce energetiky jednotlivých měst a obcí,
mimo jiné významné snížení energetické náročnosti celých sídlišť,
jednotlivých ulic, může se stát základem pro přebudování jednotlivých
kotelen na kotelny úspornější a samozřejmě ekologičtější. Vytváří
sníženou poptávkou po teple i dost prostoru pro připojování nových odběratelů,
a tím také snižování či alespoň fixaci nákladů na výrobu tepla. Tolik
pozitiv, jako má tento program, se jen těžko hledá. je to již téměř
sedmi lety ověřený způsob, jak dotovat potřebné. Přeji šťastnou ruku při rozhodování o opravách,
o jejich rozsahu, způsobu provedení, o tom, jak celou akci zaplatit a případně
i zadotovat. Jsou přesvědčen, že "bydlet v paneláku" není žádná
ostuda, a věřím, že se z nich nestanou žádné skanzeny, jak se kdysi někteří
politici mysleli. Stavební bytové družstvo Nová huť dosud využilo
program Panel k provedení oprav v 32 případech. V současné době máme na
ČMZRB podáno a převzato 9 žádostí,
k jejichž realizaci bude docházet s ohledem na klimatické podmínky. Výše
sjednaných úvěrů přesáhla 500 milionů korun. 6. Zasílání přeplatků z vyúčtování služeb bezhotovostněJiž v dřívějším vydání
Zpravodaje SBD NH jsme se na vás obraceli s žádostí, abyste písemně oznámili
družstvu své číslo bankovního účtu (a to i v případě, že nájemné a
zálohové platby platíte z účtu jako SIPO nebo ze sporožira), abychom mohli
zasílat přeplatky z vyúčtování služeb bezhotovostně - převodním příkazem.
Důvodem jsou vysoké a stále rostoucí náklady na poštovné. Vzhledem k
tomu, že prozatímní odezva ze strany nájemníků i vlastníků bytů není příliš
velká, obracíme se vás s tímto požadavkem znovu, a to nejen z důvodu bezpečnostních
(krádeže peněžních poukázek z poštovních schránek), ale i ekonomických
- snížení nákladů na poštovné. Zároveň vás upozorňujeme, že od příštího
roku budeme přednostně odesílat přeplatky z vyúčtování služeb
bezhotovostně a až následně poštovní
poukázkou. 7. Nová okna - nové návykyV mnoha bytových domech SBD NH dochází
postupně k výměně oken za nová, většinou plastová.
Změna návyků spojených s užíváním
oken se týká stále většího počtu uživatelů. Proto znovu připomínáme,
že po montáži oken s celoobvodovým kováním jsou spáry mezi rámem a
křídly téměř dokonale těsné. To je sice výborné z hlediska úspor
tepla, ale nevhodné z hygienického hlediska. Jestliže dojde k výměně
oken za okna těsná a obyvatelé si zachovají stejné návyky užívání
bytu, kdy dříve nemuseli větrat v podstatě
vůbec, zvýší se relativní vlhkost v bytě nad doporučenou mez.
To vede ke vzniku tepelně technických a hygienických problémů. Důsledkem
je pak zavlhání ostění, rosení oken a vznik alergenních plísní. 8. Převody bytů a garáží do vlastnictví nájemců - členů SBD NHV rámci našeho bytového družstva bylo k 31.10.2007
převedeno celkem 1 513 bytů a 425 garáží do vlastnictví
členů našeho družstva (z celkového počtu 4 362 výzev k převodu
bytu a 661 výzev k převodu garáže). Všechny tyto uvedené převody
byly realizovány na základě výzvy, podané v souladu s ustanovením
§ 23 zákona č. 72/1994 Sb., kterým se upravují některé spoluvlastnické
vztahy k budovám a některé vlastnické vztahy k bytům a nebytovým
prostorům a doplňují některé zákony (zákon o vlastnictví bytů), ve znění
pozdějších změn a doplňků. Shromáždění delegátů našeho družstva,
konané dne 24. května 2007, schválilo změnu stanov našeho družstva, spočívající
v povinnosti družstva převést byt do vlastnictví každého člena, který
si o převod bytu do vlastnictví požádá, a to bez ohledu na termín, kdy o převedení
bytu požádal. Na základě uvedeného ustanovení obdrželo družstvo do
30.11.2007 celkem 230 žádostí o převod bytu do vlastnictví člena družstva.
Jen v průběhu roku 2008 by mělo být převedeno
do vlastnictví členů družstva dalších 1 084 bytů a 130 garáží. Příprava
podkladů nutných pro uzavření smlouvy pro převod jednotky vyžaduje zpracování
účetní závěrky každého domu, vyčíslení nesplacených úvěrů s příslušenstvím
poskytnutých družstvem, připadajících na převáděný byt nebo garáž, vyčíslení
výše zůstatku zálohy na opravy a údržbu bytu a společných částí domu,
aby tyto mohly být v rámci převodu vypořádány.
Členové družstva, mající zájem o
převod bytu do svého vlastnictví, bydlící v domech, kde byly v posledních
letech realizovány rozsáhlé opravy, nebo provedena tzv. revitalizace domu, by
měli pečlivě zvážit, zda uzavření smlouvy o převodu bytu neodloží na
pozdější období. Důvodem je skutečnost, že vlastníky daného bytu se
mohou stát až po úhradě všech výše uvedených závazků, které u těchto
domů mnohdy představují poměrně vysoké částky.
Dříve stanovený termín, který umožňoval převod bytu nejpozději
do konce roku 2010, byl představenstvem družstva změněn na rok 2020. Nic
tedy přijetí rozhodnutí o posunutí termínu převodu bytu do vlastnictví člena
družstva nebrání. Doporučujeme proto všem
zájemcům o převod bytu do svého vlastnictví v roce 2008, aby si nejdříve
ověřili výši svých závazků vůči družstvu, a poté družstvu sdělili
své rozhodnutí týkající se data převodu. Usnadní tím hladký průběh
ostatních převodů. 9. Příspěvek na správu domu a družstvaPředstavenstvo SBD NH schválilo s účinností od 1.1.2008 následující úpravu výše příspěvku na správu domu a družstva:
Vlastníci bytů a garáží,
kteří jsou i nadále členy SBD NH, hradí jak je uvedeno výše současně příspěvek
na správu domu (ten hradí i vlastníci, kteří členy SBD NH nejsou) zároveň
i příspěvek na správu družstva. Příspěvek na správu družstva hradí členové
družstva, kteří jsou zároveň členy společenství vlastníků jednotek, které
je právnickou osobou na daný kalendářní rok :
Ostatní vlastníci, hradí
příspěvek na správu družstva v rámci úhrady měsíční platby na náklady
spojené se správou domu a pozemku, dané rozpisem těchto plateb, který SBD
NH jako správce domu každému vlastníkovi zasílá. Pokud uvedení vlastníci příspěvek
na správu družstva již hradit nechtějí, sdělí písemnou formou, že z družstva
vystupují nebo že chtějí uzavřít dohodu o zániku svého členství. Družstvo
jim poté vyplatí základní členský vklad ve výši 500,- Kč. 10. Rozdíly v novelizaci Stavebního zákona č.183/2006 Sb. s původní verzí - ve vztahu k činnosti SBD NH z hlediska zajištění správy vlastního i společného majetku1. ledna 2007 vstoupila v platnost novela Stavebního zákona. Změny SZ přenesly velkou část odpovědnosti na vlastníka domu (stavby). SZ specifikuje dosti obecně situace, kdy není nutné žádat o stavební povolení, nebo ohlašovat záměr a tím se stavební úřady k těmto úpravám, resp.udržovacím pracím ani vyjadřovat nehodlají. Je tedy pouze na vlastníkovi (správci), aby interně nastolil takové podmínky, aby předmětné udržovací práce a stavební úpravy byly prováděny v souladu s potřebami domu, v požadované technické kvalitě a s ohledem na následnou údržbu ap. V tomto
směru vzniká často rozpor mezi zájmy jedince a zájmy domu jako celku. V následující
tabulce jsou uvedeny rozdíly mezi ustanoveními Stavebního zákona platného
do 31. 12. Udržovací práce a stavební úpravy prováděné komplexně - pro
celý dům financované z fondu oprav.
…i v těchto případech je ovšem vždy rozhodné stanovisko příslušného Stavebního úřadu (SÚ), resp. jeho referenta. Takže se stává, že SÚ Ostrava Poruba vyžaduje jiný postup než SÚ Ostrava-Jih nebo Mor.Ostrava a Přívoz. Udržovací práce a stavební úpravy prováděné individuálně -
financované nájemci resp. vlastníky byt. jednotek.
** Za udržovací práce je považována i příp. změna barevnosti, členění, umístění apod. Není z pohledu SÚ považována za změnu vzhledu stavby. Současně
upozorňujeme na vazbu výše uvedených ustanovení na obsah zákona o
vlastnictví bytů. K modernizaci, rekonstrukci, stavebním úpravám a
opravám společných částí domu jimiž se nemění vnitřní uspořádání
domu a zároveň velikost spoluvlastnických podílů na společných částech
domu, je nutný souhlas tříčtvrtinové většiny hlasů všech vlastníků
jednotek v daném domě. 11. Dlužné nájemné k 31.10.2007Dlužné nájemné k 31.10.2007 činí celkem 1.120.239,- Kč. Družstvo má i v případě, kdy se člen
družstva – nájemce dostal z jakýchkoli důvodů do tíživé finanční
situace, zájem vyřešit situaci týkající se dlužného nájemného a úhrady
za plnění poskytovaná s užíváním bytu, dohodou s dlužníkem.
Dlužník však musí počítat se skutečností, že kromě dluhu musí
družstvu uhradit i poplatek z prodlení. Ten v současné době činí
za každý den prodlení 2,5 promile dlužné částky, nejméně však 25 Kč
za každý i započatý měsíc prodlení. Pokud však dlužník na zaslanou výzvu
nereaguje, neprojeví zájem dohodnout se na splacení dluhu, postupuje družstvo
v souladu s příslušnými ustanoveními občanského zákoníku. Ten
dává družstvu možnost z důvodů neplacení nájemného vypovědět nájem
příslušného bytu. K této výpovědi družstvo nepotřebuje, tak jak tomu
bylo dříve, souhlas soudu. Samozřejmě,
že ani platnou výpovědí nájmu záležitost pro dlužníka nekončí a dluh
je dále vymáhán soudní cestou včetně vymáhání dluhu exekucí proti dlužníkovi. 12. Jmenný telefonní seznam SBD NH podle odděleníviz. telefonní seznam 13. E-mailové adresyviz. e-mailové adresy
V Ostravě, prosinec 2007
|
Připomínky, komentáře a dotazy k těmto www stránkám směřujte
na: palicova@sbdnh.cz
|