Logo SBD NH        Prosinec 2008

Úvodní stránka
Nahoru

 

Obsah

  1. Oznámení o celozávodní dovolené během vánočních svátků a systém odstraňování havarijních poruch
  2. Havarijní služba
  3. Odklízení sněhu před domem v zimních měsících
  4. Stavební úpravy prováděné v bytech ve vlastnictví SBD NH
  5. Poplatky za jednotlivé druhy úkonů platné od 1.12.2008
  6. Příspěvek na správu domu a družstva
  7. Informace o převodech bytů a garáží do vlastnictví nájemců - členů družstva
  8. Úhrada nájemného a zálohových plateb
  9. Úpravy nájmů a zálohových plateb k 1.1.2009
  10. Úspora nákladů za spotřebu elektrického produ

 

1. Oznámení o celozávodní dovolené během vánočních svátků a systém odstraňování havarijních poruch

Z důvodu hospodárného provozu správy družstva bude v době 29., 30. a 31. prosince (pondělí až středa) 2008 a 2.1.2009 (pátek) na SBD NH celozávodní dovolená. Z těchto důvodů směrujte laskavě vyřízení vašich záležitostí až na dobu po jejím ukončení.

Případné havarijní závady budou v období od 24. 12. 2008 do 5. 1. 2009 včetně řešeny následujícím způsobem:

- opravy výtahů budou prováděny formou hotovostní služby, kterou je možno objednat na telefonu se záznamníkem. Číslo tohoto telefonu je  596 740 245
- služba vyprošťování osob trvá nepřetržitě 24 hodin, a to na čísle 602 718 504
- havarijní služba v oborech vodař, elektromontér, topenář, plynař, čištění odpadů je zajišťována nepřetržitě 24 hodin denně firmou COME Elektromontáže Ostrava s.r.o. na následujících telefonních číslech 596 611 155, 602 513 156, 602 513 157

Havárie a závady je možno taktéž hlásit na dispečink SBD NH, telefon se záznamníkem má číslo 596 740 243, nebo na nepřetržitou službu vrátných na tel. číslo 596 763 038 nebo 596 763 039.

Děkujeme za pochopení.

2. Havarijní služba

Přestože má SBD NH již od roku 1997 sjednanou nepřetržitou havarijní službu s firmou COME Elektromontáže Ostrava, s.r.o., opakovaně zjišťujeme, že je tato zákroková služba využívána ne vždy efektivně  a s rozmyslem ze strany objednatelů. Opakují se také dotazy na způsob úhrady za havarijní výjezdy. Uvedené problémy nás zejména v období, kdy budete v době naší celozávodní dovolené možná na této službě závislí, vedou k zopakování hlavních zásad pro využití havarijní služby.

Dispečerská služba je sjednána pro odstranění vad havarijního charakteru, a to :

- Od 6.00 do 14.00 hod. v pracovních dnech - účtována ve výši hodinové zúčtovací sazby (dále jen HZS) 200,- Kč/hod.
- Od 14.00 do 6.00 hod v pracovních dnech + přirážka 25% k HZS
- O sobotách a nedělích + přirážka 50% k HZS
- O svátcích + přirážka 100% k HZS

Dispečerská služba zajistí odstranění bezprostředního havarijního stavu, který by mohl vést k ohrožení osob, svěřeného majetku nebo vést ke škodám rozsáhlého charakteru. To znamená,  že havarijní zásah nemusí vždy znamenat úplné odstranění vady, v některých složitějších případech lze pouze zamezit vzniku dalších škod.

Veškeré výjezdy havarijní služby jsou následně fakturovány v souladu s platnými Stanovami SBD NH, případně dle smluv o převodu jednotky do vlastnictví. Z tohoto důvodu na Vás apelujeme, abyste si vždy před přivoláním havarijní služby ověřili nutnost tohoto výjezdu, přístupnost prostor, ve kterých má být zásah proveden – tzn. dostupnost klíčů od společných prostor, přítomnost osoby v bytě, v němž k havárii došlo apod. Právě marné výjezdy jsou vždy předmětem kritiky, zbytečných výdajů  a nepříjemného prokazování oprávněnosti či pochybení ze strany objednatele.

3. Odklízení sněhu před domem v zimních měsících

Zimní údržba místních komunikací – tedy přístupových chodníků, které hraničí s nemovitostí, je opakovaně předmětem dotazů a polemik, týkajících se zodpovědnosti. Vzhledem k těmto skutečnostem uvádíme základní informace k této problematice.

Povinnost a zodpovědnost za odstraňování a zmírňování závad ve schůdnosti vychází ze zákona 13/1997 Sb. a vyhlášky 104/1997 Sb.

Pro lepší orientaci uvádíme souhrnný popis údržby místních komunikací (výňatek z Plánu zimní údržby místních komunikací a chodníků na období 2008/2009 - dále jen Plán ZÚK platný od 1.11.2008 do 31.3.2009 ÚMOb Ostrava-Jih):

1/ Udržovány budou pouze hlavní místní komunikace, chodníky, vozovky, nikoliv odbočky z těchto komunikací k jednotlivým domům, objektům, prodejnám atd..
2/ V případě parkovišť bude zajištěn pouze průjezd parkovištěm, nikoliv jednotlivá stání.
3/ Neošetřuje se sjezd ke garážím v domech.
4/ Neošetřuje se průjezd, vjezd k řadovým garážím.
5/ U zpevněných ploch je zajištěna pouze průjezdní šíře mechanismu cca 1,8 m v nejfrekventovanějším místě.
6/ Není zajišťována zimní údržba chodníků, které sousedí se soukromým pozemkem (zahrady, domy apod.).
7/ Není zajišťována zimní údržba dvorových chodníků za domy, chodníků podél zadních (vedlejších) vchodů do domů apod..
8/ Údržba spojovacích chodníků od hlavních (souběžných, podélných) chodníků, komunikace ke vchodům do domů přísluší vlastníkům přilehlých nemovitostí.

V květnu1995 schválilo představenstvo SBD NH znění Domovního řádu, kdy článkem č. 8 je způsob a rozsah úklidu společných prostor /tím jsou míněny i přístupové komunikace v zimním období/ v pravomoci členské samosprávy, resp. rozhodnutí členské schůze. V tomto smyslu v bytovém fondu SBD NH existují, nebo jsou tolerovány následující formy zajištění zimní údržby přístupových chodníků:

1) Pravidelný úklid společných prostor domu je zajišťován jednotlivými uživateli, pak i odklízení sněhu zajišťují tito uživatelé.
2) Úklid je zajišťován formou dohody o pracovní činnosti členem příslušné samosprávy, pak je tato osoba zodpovědná i za odklízení sněhu.
3) V domě je sjednána profesionální úklidová služba, zde je až na několik výjimek zajištěn úklid sněhu, příp. posyp přístupové komunikace pouze v den sjednaného úklidu. Mimo tyto dny se musí o odklízení sněhu postarat jednotliví uživatelé, příp. musí určit zodpovědnou osobu z řad členů samosprávy.

Do jednotlivých domů byl podle požadavků výboru samospráv dodán posypový materiál.

Vzhledem k nadcházejícímu zimnímu období apelujeme na všechny uživatele, aby dodržovali a respektovali rozhodnutí členské samosprávy a aktivně se podíleli na zimní údržbě přístupových komunikací. V opačném případě bude SBD NH nuceno v rámci svých pravomocí přistoupit k zajištění těchto služeb za úplatu.

4. Stavební úpravy prováděné v bytech ve vlastnictví SBD NH

Zvyšující se požadavky uživatelů bytů na vyšší komfort bydlení má za následek neustále narůstající počet žádostí o povolení provedení stavebních úprav v jednotlivých bytech.
Přestože v loňském roce došlo ke změně v legislativě (změna Stavebního zákona č. 183/2006 Sb.), v důsledku které není v některých případech nutné stavební řízení či ohlašovací povinnost vůči Stavebnímu úřadu, povinnosti vyplývající se Stanov SBD NH se nezměnily. Dle čl. 45 Stanov nesmí člen nájemce družstevního bytu provádět stavební úpravy bez souhlasu pronajímatele, a to ani na svůj náklad.

Představenstvo SBD NH se na své schůzi konané dne 8.10.2008 problematikou stavebních úprav zabývalo a rozhodlo o výši poplatků a klasifikaci stavebních úprav, ke kterým je nezbytný souhlas pronajímatele

Stavební úpravy, při kterých je vybírán poplatek ve výši 1.000,- Kč:

- přestavba bytového jádra
- otvory v nosných konstrukcích

Stavební úpravy, při kterých je vybírán poplatek ve výši 400,- Kč:

- položení plovoucí podlahy, parket nebo keramické dlažby (pokud tyto v bytě již nebyly)
- výměna bytových oken
- zasklení balkónu nebo lodžie 
- instalace satelitní či jiné antény 
- zabudování stabilní klimatizace 
- přemístění plynového sporáku o více než 3 m nebo výměna za elektrický 
- výměna či posunutí radiátoru

Stavební úpravy, které s ohledem na Prohlášení vlastníka budovy vložené do Katastru nemovitostí nelze schvalovat:

- rozdělení dvojgaráže
- sloučení místností
- sloučení bytů

U ostatních úprav (tzv. udržovacích prací) družstvo nevydává formální souhlas, pouze doporučí žadatelům dodržení určitých pravidel. Přesto i v těchto případech trvá povinnost o záměru před zahájením prací požádat.

Vlastníci bytů, resp. garáží nesou plnou odpovědnost za dodržení obecně platných zákonů, vyhlášek či pravidel. V případech, kdy jejich záměr provedení stavební úpravy zasáhne do společných částí domu (např. zásah do statiky domu, vzhledu domu, do instalačních šachet, vzduchotechniky, společných rozvodů apod.), je SBD NH jako správce a spoluvlastník domu připraveno spolupracovat se stavebníkem a být nápomocno při sestavení zejména technických doporučení.

5. Poplatky za jednotlivé druhy úkonů platné od 1.12.2008

Družstvo provádí v zájmu svých členů úkony, za které stanovuje jednorázové poplatky tak, aby byly uhrazeny náklady s touto činností spojené. Poplatky jsou uvedeny včetně DPH.

  Druh úkonu Výše poplatku (v Kč)
- podání žádosti o souhlas družstva s výměnou družstevního bytu nebo garáže 4.000,-
- administrativa spojená s převodem členských práv a povinností nebo i části členských práv a povinností:
- a) pro rodinné příslušníky - přímá linie 600,-
b) pro rodinné příslušníky - ostatní 1.200,-
c) na cizí osobu - obch. zákoník §§ 229, 230 7.000,-
- podání žádosti o souhlas k přenechání části družstevního bytu k užívání jiné osobě a při přenechání družstevního bytu nebo jeho části k dočasnému užívání jiné osobě  2.500,-
- zápisné 200,-
- příspěvek nebydlících (úhrada nákladů spojených s činností pro nebydlící včetně činnosti pro bydlící členy, kteří žádají o nové řešení bytové situace) ročně 2.000,-
- administrativa, která se vztahuje k družstvu po rozvodu manželství na základě pravomocného rozsudku o majetkovém vypořádání 300,-
- sepsání dohody, která se vztahuje k členským právům po rozvodu manželství na základě pravomocného rozsudku včetně administrativy 800,-
- administrativa spojená s převodem dědictví na základě pravomocného rozsudku:
- a) v rámci společného členství 100,-
b) ostatní 600,-
- podání žádosti o stavební úpravu bytu, při které je požadována:
- a) zjednodušená dokumentace 400,-
b) projektová dokumentace 1.000,-
- poplatek v případě dodatečného schválení nepovolené  stavební úpravy 6 000,-
- dodatečné schválení nepovoleného pronájmu 6 000,-
- vyhotovení duplikátu členského průkazu, rozhodnutí o přidělení bytu, příp. jiných dokladů vydávaných uživatelům bytů, které budou sloužit pro soukromé účely a ostatní potvrzení 100,-
- administrativa spojená s vystavením upomínky  200,-
- vystavení potvrzení pro živnostenský úřad dokládající místo podnikání  200,-

6. Příspěvek na správu domu a družstva

Představenstvo SBD NH schválilo s účinností od 1.1.2009 následující úpravu výše příspěvku na správu domu a družstva:

Byt (v Kč) Garáž (v Kč)
1. Člen družstva - nájemce hradí:
- příspěvek na správu družstva a domu 137,-* 38,-*
2. Člen družstva – vlastník hradí:
- příspěvek na správu domu 135,- 45,-
- příspěvek na správu družstva 30,-** 8,-**
3. Vlastník, který není členem družstva hradí:
- příspěvek na správu domu 135,- + DPH 40,- + DPH
Poznámky:
* - z této částky je částka 30,- Kč u bytu a částka 8,- Kč u garáže určena na odměny pro členy výboru dané samosprávy; v případě, kdy v domě nepůsobí výbor samosprávy, je tato částka příjmem družstva,
** - tato částka je určena na odměny pro členy výboru samosprávy; v případě, kdy v domě nepůsobí výbor samosprávy a u SVJ, které je právnickou osobou, je tato částka příjmem družstva

7. Informace o převodech bytů a garáží do vlastnictví nájemců - členů družstva

Změna stanov našeho družstva, na základě které je naše družstvo povinno převést členům družstva - nájemcům bytů a garáží tyto do jejich vlastnictví, a to bez ohledu na termín, kdy o převod požádají, znamenala nárůst zájemců o tyto převody. Jen v tomto roce požádalo více než 1 100 členů družstva o převod bytu a 130 členů o převod garáže. Z uvedeného počtu zájemců se sice řada z nich rozhodla s ohledem na výši závazků vztahujících se zejména k bytům v domech, kde byly provedeny rozsáhlé opravy, změnit termín převodu na pozdější období, ale přesto bylo k datu 24.11.2008 od počátku tohoto roku převedeno 334 bytů a 34 garáží do vlastnictví našich členů.

K dnešnímu dni naše družstvo již převedlo celkem 2 362 bytů a garáží do vlastnictví našich členů - nájemců. Tímto se počet bytů a garáží vlastněných naším družstvem snížil na 8 616 bytů a 1 652 garáží. V roce 2009 bychom měli podle dosud podaných žádostí převést dalších 578 bytů a garáží. Aby družstvo dostálo v tomto směru všem svým závazkům, zvýšilo počet zaměstnanců, kteří dané smlouvy připravují. Samozřejmě bez nárůstu počtu zaměstnanců družstva. Rádi bychom v této souvislosti požádali všechny naše členy, mající o uvedené převody zájem, aby s ohledem na probíhající opravy našich domů, které se promítají do výše závazků, které musí zájemce o převod při podpisu smlouvy uhradit, znovu zvážili termín vlastního převodu a případnou změnu svého dřívějšího rozhodnutí včas sdělili právnímu oddělení. Aktuální vyši závazků vztahujících se k danému bytu sdělí zájemcům pracovníci právního oddělení. Včasnou změnou svého dřívějšího rozhodnutí tak zájemci pomohou ke klidnějšímu a bezproblémovému vyřizování převodů.

Změna poměru vlastnictví se odráží i v počtu vzniklých společenství vlastníků jednotek, která jsou právnickými osobami. V souvislosti s uvedenými převody bytů a garáží, vlastněných dříve naším družstvem, které byly převedeny do vlastnictví našich členů, vzniklo již celkem 24 takovýchto společenství. Tato společenství vznikají automaticky v domech, které jsou vlastněny naším družstvem, a ve kterých naše družstvo plní povinnosti správce, prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po měsíci, v němž jsou našemu družstvu doručeny listiny dokládající, že spoluvlastnický podíl na společných částech domu, vlastněný naším družstvem,se snížil na méně než jednu čtvrtinu. Znamená to, že pro vznik nové právnické osoby musí být splněny obě podmínky současně - naše družstvo je správcem a vlastní méně než čtvrtinový podíl na společnýc částech. Z uvedeného počtu 24 společenství vykonává naše družstvo u 13 společenství funkci správce na základě uzavřené mandátní smlouvy a u dalších 6 společenství funkci statutárního orgánu - funkci pověřeného vlastníka.

V souvislosti se vznikem nových právnických osob - společenství vlastníků jednotek, která jsou zapisována do příslušného rejstříku společenství, vyvstává otázka dalšího členství v našem družstvu u našich členů, kteří se stali vlastníky a jsou současně i členy uvedeného společenství vlastníků. Důvodem je skutečnost, že v souladu s obsahem zákona č. 72/1994 Sb. o vlastnictví bytů ve znění pozdějších změn a doplňků přechází se vznikem společenství současně na toto společenství i povinnost spravovat společné části daného domu. Pouze společenství je oprávněno činit právní úkony, týkající se daného domu; především uzavírat smlouvy pro zajištěníé dodávky služeb spojených s užíváním jednotek, uzavírat pojistné smlouvy vztahující se k domu i případné smlouvy o nájmu společných částí domu. Pouze společenství je také oprávněno rozhodovat o rozúčtování cen služeb na jednotlivé vlastníky jednotek a vymáhat plnění povinností uložených vlastníkům jednotek. Z uvedeného vyplývá, že se vznikem společenství zanikají práva a povinnosti vztahující se k domu, která do té doby plnilo naše družstvo, a tím se snižují i členská práva a povinnosti jednotlivých členů jak ve vztahu k danému domu, tak i k družstvu. Je tedy na zvážení každého vlastníka bytu nebo garáže, který se stal členem společenství vlastníků jednotek mající právní subjektivitu, zda je pro něj jeho další členství v družstvu přínosem či nikoli a zda pro něj v tomto případě nebude řešením z družstva vystoupit. Nebude poté muset přispívat na správu družstva a naopak družstvo mu vyplatí vypořádací podíl, rovnající se základnímu členskému vkladu.

8. Úhrada nájemného a zálohových plateb

Přechodem na nový informační systém, o kterém jste byli informováni ve Zpravodaji - červen 2008, vás budeme od příštího roku informovat o dlužnících jinou formou. V současné době je doplněna evidence dluhů a během měsíce budou rozesílány upomínky.

Na základě těchto skutečností vás žádáme, abyste dodržovali splatnost nájemného a zálohových plateb. Termín plateb je 15. den příslušného měsíce s tím, že platba musí být na účtu družstva nebo v pokladně nejpozději do 20. dne příslušného měsíce. Pokud družstvo obdrží platbu 21. den daného měsíce, je již počítán poplatek z prodlení, resp. úrok z prodlení. Tato skutečnost platí i pro uživatele a vlastníky, kteří platí formou SIPA, neboť z České pošty, s.p. u jednotlivých plateb družstvo získá datum, kdy platba byla skutečně provedena. Při platbě, kterou družstvo obdrží po 20. dnu příslušného měsíce, bude rovněž počítán poplatek z prodlení, resp. úrok z prodlení.

9. Úpravy nájmů a zálohových plateb k 1.1.2009

K 1.1.2009 dochází k úpravám nájmů a zálohových plateb, a to na základě předpokládané úpravy cen jednotlivých služeb a dodaných energií. U jednotlivých středisek je úprava propočtena zvlášť podle spotřeby a nákladů příslušného střediska. Zálohové platby pro teplou užitkovou vodu a studenou vodu (tj. vodné a stočné) jsou upraveny dle individuální spotřeby uživatelů. Zároveň tímto upozorňujeme, že pro snížení zálohových plateb pro výše uvedené služby byly zveřejněny podmínky ve Zpravodaji SBD NH - prosinec 2006.

U nákladů na opravy a údržbu (na společné části domu, tak i jednotky) se vycházelo z předpokládaných oprav v roce 2009, které byly projednány na shromáždění vlastníků jednotek a s výborem samosprávy, a zároveň z výhledu pro příští léta (generální opravy rozvodů vody, plynu, elektřiny, výměny oken, zateplení obvodového pláště, fasády, střech, výtahů, digitalizace, popř. revitalizace domu apod.), aby příslušná střediska měla na velmi nákladné opravy finanční prostředky. Zároveň u středisek, kde je prováděna revitalizace celého objektu, je přidána položka splátka úvěru - revitalizace, u některých objektů, kde při převodu do vlastnictví byla splacena dlužná částka týkající se společných částí, je přidána pro ostatní uživatele a vlastníky splátka vnitrodružstevní půjčky a o tyto částky je snížena položka týkající se nákladů na opravy a údržbu společných částí domu.

Dále dochází k úpravě poplatku na správu domu z důvodu zvýšení cen energií, materiálu, služeb, růstu inflace od roku 2006, resp. 2002 - viz článek "Příspěvek na správu domu a družstva" v tomto Zpravodaji SBD NH.

Přehled vybraných cen energií a služeb v roce 2009 bude uveden ve Zpravodaji SBD NH v roce 2009 po obdržení všech cenových ujednání od jednotlivých dodavatelů energií a služeb.

10. Úspora nákladů za spotřebu elektrického proudu

Na základě nabídky nového dodavatele elektrické energie uzavřelo družstvo v termínu od 1.1.2009 novou smlouvu o dodávce elektrické energie se společností Bicorn s.r.o. Vzhledem k tomu, že k základní snaze firmy patří dodávat elektrickou energii levněji než ČEZ, a.s., měli bychom oproti roku 2008 za družstvo v příštím roce ušetřit celkově asi 10% nákladů za elektrickou energii. Smlouva o dodávkách se týká společných prostor všech domů v majetku družstva a také tam, kde družstvo vykonává správu. Bicorn s.r.o. bude dodávat el. energii rovněž do všech objektů, které družstvo provozuje.

Nic se nemění na hlášení případných poruch elektrických zařízení, protože tato i nadále zůstávají v majetku ČEZ, a.s.

Společnost Bicorn s.r.o. je rovněž připravena k levnějším dodávkám el. energie pro domácnosti. Pro případné zájemce a po předložení stávající spotřeby sdělí možnou výši úspory. V případě zájmu pak vše potřebné zajistí sama. Informace jsou k dispozici u energetika družstva.

Kontakt na společnost Bicorn s. r. o., Ostrava:
Na obvodu 1098/41
703 00 Ostrava - Vítkovice
tel.: +420 555 120 300, fax: +420 222 357 031
e-mail: bicorn@bicorn.cz
INFOLINKA: 844 44 55 66

11. Jmenný telefonní seznam SBD NH podle oddělení

viz. telefonní seznam

12. E-mailové adresy

viz. e-mailové adresy

 

Jménem představenstva družstva,
kontrolní komise, jménem svým
i jménem všech zaměstnanců družstva
přeji všem našim členům
klidné, spokojené a pohodové
prožití vánočních svátků.
Do roku 2009 přeji mnoho štěstí,
zdraví a úspěchů v životě.
Ing. Radomír Prešer
ředitel družstva

 

V Ostravě, prosinec 2008

 

 

 

 

Úvodní stránka ] Nahoru ]

Připomínky, komentáře a dotazy k těmto www stránkám směřujte na: palicova@sbdnh.cz
Copyright © 1999-2017 Stavební bytové družstvo Nová huť
Poslední aktualizace: 26.06.2017