|
Obsah
1. Oznámení o celozávodní dovolené během vánočních svátků a systém odstraňování havarijních poruchZ důvodu hospodárného provozu správy družstva bude v době 27., 28., 29., 30. a 31. prosince 2010 (pondělí až pátek) na SBD NH celozávodní dovolená. Z těchto důvodů směrujte laskavě vyřízení vašich záležitostí až na dobu po jejím ukončení. Případné
havarijní závady budou v období od 24. 12. 2010 do 2. 1. 2011 včetně řešeny
následujícím způsobem:
Havárie a závady je možno taktéž hlásit na dispečink SBD NH, telefon se záznamníkem má číslo 596 740 243, nebo na nepřetržitou službu vrátných na tel. číslo 596 763 038 nebo 596 763 039. Děkujeme
za pochopení. 2. Informace o konání a přijatých usneseních Shromáždění delegátů SBD NH18. listopadu tohoto roku se konalo tzv. volební shromáždění delegátů našeho bytového družstva. Shromáždění delegátů kromě volby členů představenstva a kontrolní komise na následující pětileté funkční období také rozhodlo o auditorovi, který bude v letech 2011 až 2013 ověřovat správnost roční účetní závěrky. Auditorem našeho družstva pro uvedené období byla určena společnost OK – AUDIT s.r.o.
Představenstvo
na svém prvním zasedání zvolilo Mgr.
Petra Opletala předsedou představenstva a Ing. Lubomíra Šebestu místopředsedou
představenstva. Kontrolní
komise na svém prvním zasedání zvolila Ing.
Petra Dunkera předsedou kontrolní komise a Miroslava Hunčára místopředsedou
kontrolní komise. 3. Havarijní službaPřestože má SBD NH již od roku 1997 sjednanou nepřetržitou havarijní službu s firmou COME Elektromontáže Ostrava, s.r.o., opakovaně zjišťujeme, že je tato zákroková služba využívána ne vždy efektivně a s rozmyslem ze strany objednatelů. Opakují se také dotazy na způsob úhrady za havarijní výjezdy. Uvedené problémy nás zejména v období, kdy budete v době naší celozávodní dovolené možná na této službě závislí, vedou k zopakování hlavních zásad pro využití havarijní služby. Dispečerská služba je sjednána pro odstranění vad havarijního charakteru, a to :
Dispečerská služba zajistí odstranění bezprostředního havarijního stavu, který by mohl vést k ohrožení osob, svěřeného majetku nebo vést ke škodám rozsáhlého charakteru. To znamená, že havarijní zásah nemusí vždy znamenat úplné odstranění vady, v některých složitějších případech lze pouze zamezit vzniku dalších škod. Veškeré
výjezdy havarijní služby jsou následně fakturovány v souladu s platnými
Stanovami SBD NH, případně dle smluv o převodu jednotky do vlastnictví. Z tohoto
důvodu na Vás apelujeme, abyste si vždy před přivoláním havarijní
služby ověřili nutnost tohoto výjezdu, přístupnost prostor, ve kterých má
být zásah proveden – tzn. dostupnost klíčů od společných prostor, přítomnost
osoby v bytě, v němž k havárii došlo apod. Právě marné výjezdy
jsou vždy předmětem kritiky, zbytečných výdajů
a nepříjemného prokazování oprávněnosti či pochybení ze strany
objednatele. 4. Odklízení sněhu před domem v zimních měsícíchZimní údržba místních
komunikací – tedy přístupových chodníků, které hraničí s nemovitostí,
je opakovaně předmětem dotazů a polemik týkajících se zodpovědnosti za případný
úraz způsobený vlivem neodklizeného sněhu či náledí. Vzhledem k těmto
skutečnostem uvádíme znovu základní informace k této problematice. Stručně
řečeno, přijatá změna zákona o pozemních komunikacích říká, že
vlastník komunikace nebo chodníku, konkrétně v případě sněhu nemusí
sníh odstraňovat, pokud k tomu přijme patřičné rozhodnutí, ale je
zodpovědný za škody, které v souvislosti s nezajištěním sjízdnosti
a schůdnosti na komunikaci nebo chodníku vzniknou. Co
se týká venkovních předložných schodišť, podest a podobně, zde se
situace nemění, je
jen na nájemcích a vlastnících bytů, jakým způsobem bude v jejich
domě nadále prováděno odstraňování sněhu a případně i financována
zimní údržba přístupových komunikací.
5. Pojištění domuS ohledem
na časté dotazy uživatelů bytů i garáží na rozsah pojištění domů,
které jsou ve správě SBD NH, předkládáme následující zjednodušený výčet
rámcového pojištění sjednaného pod záštitou SČMBD u pojišťovny
Kooperativa, a.s.:
Pro vysvětlení pojmů: „franšíza“ - škoda musí být větší než v našem případě 1.500,- Kč, nebo 1.000,- Kč, pak pojišťovna škodu likviduje. Je-li škoda nižší než tato částka, je nelikvidní. „Spoluúčast“ - tato sjednaná částka je z pojistného plnění pojišťovny odečtena a poškozenému ji družstvo uhradí z fondu oprav příslušného bloku. 6. Informace o převodech bytů a garáží do vlastnictvíNa základě požadavků nájemců - členů
družstva na převody bytů a garáží do jejich vlastnictví v roce 2010
zpracovaly a připravily zaměstnankyně družstva v letošním roce přes
2000 smluv na převod příslušné jednotky do vlastnictví člena družstva -
nájemce. Po zaslání výzvy k uzavření smlouvy každému letošnímu žadateli
bylo ke dni 1. 12. 2010 uzavřeno celkem 488 smluv o převodu bytových jednotek
a 61 smluv o převodu garážových jednotek do vlastnictví člena družstva -
nájemce. Zbývající část oslovených žadatelů převod smluvně posunula
na pozdější dobu. V letošním roce rovněž vznikla u
družstva další 3 společenství vlastníků jednotek – právnických osob.
Stalo se tak v případech, kdy původní vlastnictví družstva v domě
kleslo pod 25 %. Družstvo má k 31. 12. 2010 převedeno
do vlastnictví 2743 bytových jednotek (26,2 %) a 601 garážových jednotek (
27,9 %). Zároveň družstvo zajišťuje správu celkem pro 21 společenství
vlastníků jednotek, která vznikla z nájemních jednotek našeho družstva
jako nové právnické osoby.
7. Větrání bytůJak
v zimě větrat? Pořádným průvanem
V bytech
bývá většinou daleko horší kvalita vzduchu než venku. V uzavřených
místnostech se při pobytu několika lidí hromadí kysličník dusíku a kysličník
uhelnatý. V obydlených
prostorách je ve velkém množství produkována také vodní pára. Právě ji
je třeba z místností odvětrávat. Když nevětráte, vybavení i zdi
bytu začnou plesnivět. Intenzivně
a krátce Vzduch
je nutno vyměnit nárazově a kompletně. Pokud nechcete plýtvat teplem, nevětrejte
průběžně, ale nárazově a přibližně 5 minut. Největší chybou je větrání
vyklopeným křídlem okna po celý den. Tím uniká teplo a vzduch se v místnosti
nikdy nevymění. I zařízení bytu, záclony, koberce, stěny, do sebe
absorbují volnou nadbytečnou vlhkost a ničí se. Nový studený vzduch po vyvětrání,
který se v místnosti ohřívá, rizikovou zvýšenou vlhkost pojme. Vlhkost Z lidského
těla se odpaří při běžné aktivitě dýcháním a pocením až tři litry
vody denně. Koupáním, sprchováním, vařením či vytíráním podlahy tradiční
čtyřčlenná rodina tak vytvoří během jediného dne až 8. Upozornění na používání termostatických ventilů na ÚTByt
je určen k trvalému bydlení a ze zákona o užívání bytu plynou
povinnosti, mezi které patří například nutnost řádně temperovat byt tak,
aby nedošlo k ohrožení tepelné stability objektu (minimální teplota vnitřního
prostředí bytu 16- Pokud
se jeden uživatel snaží dosáhnout co nejnižší úhrady za teplo, je to vždy
na úkor ostatních. Teplotní
poměry na vnitřní stěně bytu, ve kterém je zejména nízká povrchová
teplota vnitřního povrchu stěny, mohou být příčinou kondenzace vlhkosti a
výskytu různých druhů plísní. Uživatelé
bytů mohou předcházet nepříznivým vlivům a přispět k tepelným podmínkám
a celkové tepelné pohodě v bytech panelových domů svým chováním a
nastavením termoregulačních ventilů, udržovat teplotu v zimním období
minimálně na U
uživatelů bytů se v posledních letech rozšířil zcela mylný mýtus o úspoře
energie tím, že při větrání vypínají termoregulační ventil, je to
omyl. Větrání má probíhat krátce a intenzivně 2-4 minuty několikrát
denně. Při tak časově krátkém období radiátor nevychladne a ventil není
třeba zavírat. V
některých případech nadměrné větrání a uzavřený ventil za velmi nízkých
venkovních teplot způsobí havárii topného tělesa, kdy velkým rozdílem mínusových
venkovních teplot a povrchu radiátorového tělesa dojde k jeho prasknutí. Dalším
zavedeným omylem je vypnutí radiátoru v některé místnosti, jehož výsledkem
je snížení teploty v okolí odstavené místnosti a zvýšení spotřeby
tepla ostatních radiátorů. Velmi
vážným zasahováním do otopné soustavy je úplné uzavírání
ventilů na radiátorových tělesech, například v ložnicích a kuchyních,
kdy dochází k omezování funkčnosti otopné soustavy a k částečné nebo
úplné degradaci instalované regulační techniky v celém objektu projevující
se zpravidla nežádoucími jevy, jako je hluk a
klepání. Těmto nežádoucím jevům se můžeme vyhnout, když si uživatelé
bytů uvědomí fyzikální zákony a nebudou uzavírat (vyřazovat) termoregulační
ventily na 0, ale pouze utlumením sníží teplotu v bytě nebo místnosti max.
o 2- Je
mylné se domnívat, že při odchodu do práce nebo mimo byt necháme byt
chladnout více než 8 hodin a po příchodu otočíme hlavici a nastane teplo,
tak to nefunguje, je to právě naopak. Vychlazený byt spotřebuje daleko více
energie, než dosáhne přijatelných tepelných hodnot. Byt je ekonomicky úspornější udržovat v tepelném režimu, to znamená nechat termoregulační ventil pracovat tak, aby plnil svou funkci a v zimním chladném období nevypínat. 9. Energeticky úsporné osvětlování v domácnostechV září roku
2009 vstoupilo v platnost nové nařízení Evropské komise, které ukončilo
dodávky některých světelných zdrojů na pulty prodejen, především
klasických žárovek s příkonem 100W. Tento krok vyvolal řadu otázek,
diskusí a reakcí. Díky rostoucímu počtu
světelných bodů v evropských domácnostech a zároveň díky snižující
se energetické náročnosti nových budov roste význam osvětlování jako
specifického typu spotřeby energie. Proto nařízení Evropské komise, které
bylo vydáno pod číslem 244/2009, definuje postupné ukončení používání
technologie klasických žárovek jako cesty k dosažení významných a
ekonomicky velmi rychle návratných úspor energie. Celý proces, který
je součástí legislativy o energii využívajících výrobcích – tzv.
ekodesignu – byl v praxi zahájen na podzim roku 2009, kdy byly ukončeny
dodávky 100W žárovek, přičemž všechny žárovky vyrobené s použitím
klasické technologie přestanou být na trh dodávány nejpozději do roku
2012. Halogenové žárovky
s třídou účinnosti C na základě tohoto nového předpisu zůstanou na
trhu až do roku 2016. Tato třída výrobků je asi o 30% účinnější než
tradiční žárovky, ale zároveň jsou tyto žárovky mnohem méně účinné
ve srovnání s technologií kompaktních zářivek a LED. Je tedy vhodné,
aby spotřebitelé nahrazovali klasické žárovky především právě úspornými
kompaktními zářivkami. Orientační přehled náhrad za
klasickou žárovku
Orientační
přehled typů osvětlení a jejich srovnání na příkladu náhrad pro 40W
klasickou žárovku
Úsporné
kompaktní zářivky Úsporné
kompaktní zářivky se obvykle skládají z trubice plněné rtuťovými
parami a elektronického předřadníku. Pro technologii zářivek je nutné používat
předřadník kvůli omezení proudu v zářivce a stabilizaci. Elektrický
proud teče z předřadníku a prochází trubicí, která je naplněna rtuťovými
parami a inertním plynem (argonem). Rtuťové páry průchodem proudu vyzařují
ultrafialové záření, které excituje luminofor nanesený na vnitřní stranu
trubice. Luminofor potom vyzařuje viditelné světlo. Kompaktní
zářivky mají ve srovnání se standardními klasickými žárovkami o 60-80 %
vyšší energetickou účinnost. Průměrná životnost kompaktních zářivek
je asi 6000 až 20 000 hodin, zatímco u klasických žárovek je to cca
1000 hodin. LED
žárovky Technologie
LED, tedy technologie založená na polovodičové diodě vyzařující světlo,
je známa již z šedesátých let 20. století. Mimo
vysokou účinnost je za hlavní teoretickou výhodu technologie LED považována
dlouhá životnost. V praxi nicméně závisí tento parametr na mnoha
okolnostech a odpovědní výrobci neudávají vyšší číslo než 50 tisíc
hodin, většinou však mnohem méně (např. 25 tisíc hodin). Mezi další výhody
patří rychlý start. LED diody navíc oproti výbojkám a zářivkám
neobsahují rtuť. Nevýhodou
technologie LED je závislost na teplotě, která je zásadní pro návrhy dalšího
využití, a nevýhody podobné technologii zářivek: potřeba luminoforu pro bílé
světlo a postupný úbytek světelného toku během života. Nevýhodou je v současné
době také vysoká cena. Nejčastější
otázky – výhody, nevýhody, fámy, mýty a pravdy o světelných zdrojích v domácnostech Dopady
na životní prostředí Rtuť
se vyskytuje ve světelných zdrojích založených na technologii zářivek a
je přítomna v některých typech výbojek určených pro průmyslové
nebo veřejné osvětlení. Do ceny těchto světelných zdrojů je započítán
i tzv. recyklační poplatek. Jsou-li kompaktní zářivky likvidovány požadovaným
způsobem, nevykazují žádné konkrétní negativní účinky na životní
prostředí. Na kompaktní zářivky se vztahuje směrnice OEEZ a měly by být
proto likvidovány stejně jako elektronický odpad. Nefunkční kompaktní zářivky
by měly být vráceny maloobchodnímu prodejci nebo se musí likvidovat na
konkrétních místech vyhrazených ke sběru elektronického odpadu. V důsledku
řízení nakládání s odpadem na základě této směrnice lze zabránit
znečištění životního prostředí rtutí. Kompaktní zářivky se nesmí
likvidovat s normálním domácím odpadem. Životnost
světelného zdroje Obecný
předpoklad: na životnost světelných zdrojů má velký vliv to, jak často
jsou zapínány a vypínány, a proto je životnost světelného zdroje mnohem
kratší, než se často uvádí. Pro
současné kvalitní světelné zdroje platí, že časté zapínání a vypínání
nemá vliv na jejich životnost. Na základě nejnovějších testů lze kvalitní
světelné zdroje vypínat a zapínat mnohokrát denně po dobu 20-30 let. Špatná
kvalita kompaktních zářivek Obecný
předpoklad: kompaktní zářivky blikají, bručí, obtížně startují, apod. Starší typy kompaktních zářivek s indukčními předřadníky skutečně blikaly (v závislosti na kmitočtu napájecí sítě). Blikání bylo sice na hranici vnímání lidskými smysly, nicméně mohlo působit rušivě. Navíc mohlo docházet k tzv. stroboskopickému efektu, kdy se nám točící se součást při určitých otáčkách jeví, jako by stála apod. Moderní kompaktní zářivky jsou vybavené elektronickými předřadníky, které pracují s frekvencemi o několik řádů vyššími a blikání zářivek tak není postřehnutelné. Elektronické předřadníky v moderních kompaktních zářivkách rovněž zcela minimalizují tzv. bručení. 10. Dotační programy pro "regenerace domů"V měsíci srpnu letošního
roku došlo k přerušení obou dotačních programů „ ZELENÁ ÚSPORÁM“
a „NOVÝ PANEL“ zastavením příjmu nových žádostí. SBD NH pro naše domy oba tyto
programy využívalo. Během roku byly také připravovány další domy k opravám
pro následné stavební období. Bez zajištění výhodného financování však
muselo SBD NH pokračování přípravy před realizací přerušit. Informace o
možnostech obnovení programů očekáváme na jaře příštího roku.
11. Individuální instalace satelitních a jiných antén na obvodový plášť domůS ohledem na rozrůstající
se „nešvar“ – svévolné osazování různých druhů antén
(satelitních, radioamatérských, internetových apod.) na různé části
obvodového pláště domů, provedlo SBD NH k 31. 7. 2010 kontrolu počtu
osazených antén (a to nejen těch osazených na obvodovém plášti, ale i na
okenních rámech, balkónových a lodžiových zábradlích apod.) a návazně
kontrolu povolení těchto instalací. V současné době
byli písemně vyzváni všichni uživatelé, kteří osadili anténu, resp.
její nosič na obvodový plášť bez souhlasu vlastníka, resp. shromáždění
vlastníků jednotek daného domu k demontáži antény, příp.
k legalizaci tohoto stavu. Povinnosti vyplývající ze Stanov SBD NH (a Občanského
zákoníku) se nezměnily, dle čl. 45 Stanov nesmí
člen nájemce družstevního bytu provádět stavební úpravy bez souhlasu
pronajímatele, a to ani na svůj náklad. Co se týká vlastníků bytů, je
taková instalace bez souhlasu ostatních vlastníků bytů daného domu porušením
ustanovení odst. 3) § 13 zákona č. 72/1994 Sb. Níže uvádíme nejdůležitější
důvody, které nás vedly k těmto krokům:
12. Úpravy nájmů a zálohových plateb k 1.1.2011K 1. 1. 2011 dochází k úpravám
nájmů a zálohových plateb, a to na základě předpokládané úpravy cen
jednotlivých služeb a dodaných energií. U jednotlivých středisek je úprava
propočtena zvlášť podle spotřeby a nákladů příslušného střediska. Zálohové
platby pro teplou užitkovou vodu a studenou vodu (tj. vodné a stočné) jsou
upraveny dle individuální spotřeby uživatelů. Zároveň tímto upozorňujeme,
že pro snížení zálohových plateb pro výše
uvedené služby byly zveřejněny podmínky ve Zpravodaji SBD NH – prosinec
2006. U nákladů na opravy a údržbu (na společné
části domu, tak i jednotky) se vycházelo z předpokládaných oprav v roce
2011, které byly projednány na shromáždění vlastníků jednotek a s výborem
samosprávy, popř. na členské schůzi samosprávy, a zároveň z výhledu
pro příští léta (generální opravy rozvodů vody, plynu, elektřiny, oken,
výtahů, zateplení obvodového pláště, fasády, střech, popř.
revitalizace domu apod.), aby příslušná střediska měla na velmi nákladné
opravy finanční prostředky. Zároveň u středisek, kde je prováděna
revitalizace celého objektu, je přidána položka splátka úvěru –
revitalizace, popř. splátka - revitalizace, u některých objektů, kde při převodu
do vlastnictví byla splacena dlužná částka týkající se společných částí,
je přidána pro ostatní uživatele a vlastníky splátka vnitrodružstevní půjčky
a o tyto částky je snížena položka týkající se nákladů na opravy a údržbu
společných částí domu. Dále byl upraven poplatek na správu domu, a to na
115,- Kč u nájemců a na 145,- Kč u vlastníků členů. U vlastníků nečlenů
je tato položka zvýšena o 20% DPH. Tato úprava se týká pouze bytů. Přehled vybraných cen energií a služeb v roce 2011 bude uveden ve Zpravodaji SBD NH v roce 2011 po obdržení všech cenových ujednání od jednotlivých dodavatelů energií a služeb.
13. Zasílání přeplatků z vyúčtování služeb bezhotovostněJiž
v dřívějších vydáních Zpravodaje SBD NH jsme se na vás obraceli s žádostí,
abyste písemně oznámili družstvu své číslo bankovního účtu (a to i v případě,
že nájemné a zálohové platby platíte z účtu jako SIPO nebo ze sporožira),
abychom mohli zasílat přeplatky z vyúčtování služeb bezhotovostně - převodním
příkazem. Vzhledem k tomu, že zatím odezva nebyla příliš velká, obracíme
se opět na vás, a to nejen z důvodu bezpečnostních (krádeže peněžních
poukázek z poštovních schránek), ale i ekonomických - snížení nákladů
na poštovné. Zároveň vás upozorňujeme, že přednostně odesíláme přeplatky
z vyúčtování služeb bezhotovostně a až následně poštovní poukázkou.
V případě, že jste v poslední době měnili účet u banky, nezapomeňte
tuto změnu oznámit níže uvedeným pracovnicím. Podepsaný
výpis z účtu zašlete laskavě na adresu družstva, popř. osobně předejte
pracovnicím referátu vyúčtování služeb (Na Výspě 10, kancelář č.
208)
14. Dluhy nad 8 tisíc Kč k 31.10.2010
15. Jmenný telefonní seznam SBD NH podle odděleníviz. telefonní seznam 16. E-mailové adresyviz. e-mailové adresy
V Ostravě, 12.12.2010
|
Připomínky, komentáře a dotazy k těmto www stránkám směřujte
na: palicova@sbdnh.cz
|