| |
Obsah
- Oznámení o celozávodní
dovolené během vánočních svátků a systém odstraňování havarijních
poruch
- Havarijní služba
- Odklízení sněhu před domem v
zimních měsících
- Informace o převodech bytů a
garáží do vlastnictví
- Nové nároky na větrání bytů
po výměně oken a zateplení fasád
- Úpravy nájmů a zálohových
plateb k 1.1.2012
- Zasílání přeplatků z vyúčtování
služeb bezhotovostně
- Dluhy nad 8 tisíc Kč k
31.10.2011
- Směrnice S - 215
- Jmenný telefonní seznam SBD NH
podle oddělení
- E-mailové adresy
1. Oznámení o celozávodní dovolené během
vánočních svátků a systém odstraňování havarijních poruch
Z
důvodu hospodárného provozu správy družstva bude v době 27., 28., 29. a 30.
prosince 2011 (úterý až pátek) na SBD NH celozávodní dovolená. Z těchto
důvodů směrujte laskavě vyřízení vašich záležitostí až na dobu po
jejím ukončení.
Případné
havarijní závady budou v období od 24. 12. 2011 do 1. 1. 2012 včetně řešeny
následujícím způsobem:
- |
opravy výtahů
budou prováděny formou hotovostní služby, kterou je možno objednat na
telefonu se záznamníkem. Číslo tohoto telefonu je
596 740 245, |
- |
služba
vyprošťování osob trvá nepřetržitě 24 hodin,
a to na čísle 602 718 504, |
- |
havarijní
služba v oborech vodař, elektromontér, topenář, plynař, čištění
odpadů je zajišťována
nepřetržitě 24 hodin denně firmou COME Elektromontáže Ostrava s.r.o.
na následujících telefonních číslech 596
611 155, 602 513 156, 602 513 157
|
Havárie
a závady je možno taktéž hlásit na dispečink SBD NH, telefon se záznamníkem
má číslo 596 740 243, nebo na nepřetržitou službu vrátných na tel.
číslo 596 763 038 nebo 596 763 039.
Děkujeme
za pochopení.
2. Havarijní služba
Přestože
má SBD NH již od roku 1997 sjednanou nepřetržitou havarijní službu s firmou
COME Elektromontáže Ostrava, s.r.o., opakovaně zjišťujeme, že je tato zákroková
služba využívána ne vždy efektivně a s rozmyslem ze strany objednatelů. Opakují se také
dotazy na způsob úhrady za havarijní výjezdy. Uvedené problémy nás zejména
v období, kdy budete v době naší celozávodní dovolené možná
na této službě závislí, vedou k zopakování hlavních zásad pro využití
havarijní služby.
Dispečerská
služba je sjednána pro odstranění vad havarijního charakteru, a to :
- |
Od 6.00 do 14.00 hod. v pracovních
dnech - účtována ve výši
hodinové zúčtovací sazby (dále jen HZS) 200,- Kč/hod.
|
- |
Od 14.00 do 6.00 hod v pracovních
dnech + přirážka 25% k HZS
|
- |
O sobotách a nedělích + přirážka
50% k HZS
|
- |
O svátcích + přirážka 100%
k HZS |
Dispečerská
služba zajistí odstranění bezprostředního havarijního stavu, který by
mohl vést k ohrožení osob, svěřeného majetku nebo vést ke škodám
rozsáhlého charakteru. To znamená, že
havarijní zásah nemusí vždy znamenat úplné odstranění vady, v některých
složitějších případech lze pouze zamezit vzniku dalších škod.
Veškeré
výjezdy havarijní služby jsou následně fakturovány v souladu s platnými
Stanovami SBD NH, případně dle smluv o převodu jednotky do vlastnictví. Z tohoto
důvodu na Vás apelujeme, abyste si vždy před přivoláním havarijní
služby ověřili nutnost tohoto výjezdu, přístupnost prostor, ve kterých má
být zásah proveden – tzn. dostupnost klíčů od společných prostor, přítomnost
osoby v bytě, v němž k havárii došlo apod. Právě marné výjezdy
jsou vždy předmětem kritiky, zbytečných výdajů
a nepříjemného prokazování oprávněnosti či pochybení ze strany
objednatele.
3. Odklízení sněhu před domem v zimních
měsících
Zimní údržba místních
komunikací – tedy přístupových chodníků, které hraničí s nemovitostí,
je opakovaně předmětem dotazů a polemik týkajících se zodpovědnosti za případný
úraz způsobený vlivem neodklizeného sněhu či náledí. Vzhledem k těmto
skutečnostem uvádíme znovu základní informace k této problematice.
Povinnost
a zodpovědnost za odstraňování a zmírňování závad ve schůdnosti vychází
ze zákona 13/1997 Sb. o
pozemních komunikacích. Novela zákona o pozemních komunikacích v odst.
3
a
5 umožňuje
vlastníkovi komunikace nebo chodníku přijmout rozhodnutí, že některé, jím
určené komunikace a chodníky, nemusí uklízet.
Stručně
řečeno, přijatá změna zákona o pozemních komunikacích říká, že
vlastník komunikace nebo chodníku, konkrétně v případě sněhu nemusí
sníh odstraňovat, pokud k tomu přijme patřičné rozhodnutí, ale je
zodpovědný za škody, které v souvislosti s nezajištěním sjízdnosti
a schůdnosti na komunikaci nebo chodníku vzniknou.
Co
se týká venkovních předložných schodišť, podest a podobně, zde se
situace nemění, je
jen na nájemcích a vlastnících bytů, jakým způsobem bude v jejich
domě nadále prováděno odstraňování sněhu a případně i financována
zimní údržba přístupových komunikací.
Závěrem
upozorňujeme, že do jednotlivých domů byl dle požadavků výborů samospráv
dodán posypový materiál.
4. Informace o převodech bytů a garáží
do vlastnictví
Tak
jako v minulých letech, i v letošním roce jsme v souladu s požadavky
našich členů – nájemců bytů, popř. garáží, realizovali převody těchto
jednotek do vlastnictví. Oproti loňskému
roku, který byl původně konečným rokem převodu a většina žadatelů si
jej v podané žádosti jako rok převodu vybrala, zařadil se letošní
rok co do počtu žádostí opět do průměru. Naše stanovy garantují žádat
o převody jednotek do vlastnictví nájemce – člena družstva bez jakéhokoli
omezení, pouze v souladu se zákonnými požadavky, takže konečné číslo
uzavřených smluv o převod jednotek do vlastnictví za rok 2011 je 138.
Znamená to tedy, že počet uzavřených smluv o převodu jednotky do
vlastnictví je ke konci tohoto roku u našeho družstva celkem 3482, což činí
zaokrouhlených 28%. Z celkového uvedeného počtu se jedná o 2877 bytových
jednotek a 605 garážových jednotek.
V letošním
roce došlo k poklesu vlastnictví družstva pod 25% spoluvlastnických podílů
v celkem 8 domech, v těchto již proběhlo nebo právě probíhá
založení společenství vlastníků se samostatnou právní identitou.
5. Nové nároky na větrání bytů po výměně
oken a zateplení fasád
Bytový
fond SBD NH má stále více domů s provedenou výměnou oken a zateplenou
fasádou. Domy dosahují více tepelných úspor, ale jsou podstatně méně přirozeně
větrány. Když nová okna profukují špatně seřízenou spárou kování, je
okno hlášeno k seřízení jako závada. Po provedení seřízení to však
neznamená, že místnosti nebudou větrány vůbec. Nelze mít dům bez zajištění
výměny vzduch v něm. V bytech bývá většinou daleko horší
kvalita vzduchu než venku. V uzavřených místnostech se při pobytu několika
lidí hromadí kysličník dusíku a kysličník uhelnatý.
V obydlených prostorách je ve velkém množství produkována také
vodní pára. Stále bohužel převládá starý zvyk okna v chladném počasí
v podzimním a zimním období neotevírat v podstatě vůbec. Vzduch
v místnostech je pak přesycen vlhkostí a zplodinami dýchání, vaření
atd. Vysrážená voda se usazuje na chladnějších místech stěn, v rozích
u oken, u parapetů a projevuje se formou vlhkých map a na sklech stékajícími
kapkami vody. Jedná se o vhodné podmínky pro vznik plísní.
Pokud
nechcete plýtvat teplem, nevětrejte průběžně, ale nárazově a přibližně
po dobu 5 minut. Vzduch je nutné vyměnit kompletně. Největší chybou je větrání
vyklopeným křídlem nebo otevřenou mikroventilací po celý den. Tím na jedné
straně uniká teplo, ale vzduch se nikdy nevymění. I zařízení bytu – záclony,
koberce, omítky, malby atd. do sebe absorbují volnou nadbytečnou vlhkost a
postupně degradují. Nový studený vzduch po vyvětrání, který se v místnosti
ohřívá, má dobrou schopnost takovou vlhkost pojmout.
Sledujte
proto teplotu a vlhkost v bytě a nastavte si režim tak, aby vzduch v místnostech
byl vhodný nejen pro vaše zdraví, ale i pro kvalitu stavebních konstrukcí.
6. Úpravy nájmů a zálohových plateb
k 1.1.2012
K 1.
1. 2012 dochází k úpravám nájmů a zálohových plateb, a to na základě
předpokládané úpravy cen jednotlivých služeb a dodaných energií. U
jednotlivých středisek je úprava propočtena zvlášť podle spotřeby a nákladů
příslušného střediska. Zálohové platby pro teplou užitkovou vodu a
studenou vodu (tj. vodné a stočné) jsou upraveny dle individuální spotřeby
uživatelů. Rovněž je bráno v úvahu zvýšení snížené sazby DPH z 10%
na 14%. Zároveň tímto upozorňujeme, že pro snížení zálohových plateb
pro výše uvedené služby byly zveřejněny podmínky ve Zpravodaji SBD NH –
prosinec 2006.
U
nákladů na opravy a údržbu (na společné části domu, tak i jednotky) se
vycházelo z předpokládaných oprav v roce 2012, které byly projednány
na shromáždění vlastníků jednotek a s výborem samosprávy, popř. na
členské schůzi samosprávy, a zároveň z výhledu pro příští léta
(generální opravy rozvodů vody, plynu, elektřiny, oken, výtahu, zateplení
obvodového pláště, fasády, střech, popř. revitalizace domu apod.), aby příslušná
střediska měla na velmi nákladné opravy finanční prostředky. U středisek,
kde je prováděna revitalizace celého objektu, je přidána položka splátka
úvěru – revitalizace, popř. splátka - revitalizace, u některých objektů,
kde při převodu do vlastnictví byla splacena dlužná částka týkající se
společných částí, je přidána pro ostatní uživatele a vlastníky splátka
vnitrodružstevní půjčky a o tyto částky je snížena položka týkající
se nákladů na opravy a údržbu společných částí domu. Dále byl upraven
poplatek na správu domu, a to na 125,- Kč
u nájemců a na 158,- Kč u vlastníků
členů. U vlastníků nečlenů je tato položka zvýšena o 20% DPH. Tato úprava
se týká pouze bytů. Na základě schválení shromáždění delegátů dne
26. 5. 2011 byl upraven poplatek na správu družstva, a to 45,- Kč u bytů a
12,- Kč u garáží.
Přehled
vybraných cen energií a služeb v roce 2012 bude uveden ve Zpravodaji SBD
NH v roce 2012 po obdržení všech cenových ujednání od jednotlivých
dodavatelů energií a služeb.
7. Zasílání přeplatků z vyúčtování
služeb bezhotovostně
Již
v dřívějších vydáních Zpravodaje SBD NH jsme se na vás obraceli s žádostí,
abyste písemně oznámili družstvu své číslo bankovního účtu (a to i v případě,
že nájemné a zálohové platby platíte z účtu jako SIPO nebo ze sporožira),
abychom mohli zasílat přeplatky z vyúčtování služeb bezhotovostně - převodním
příkazem. Vzhledem k tomu, že zatím odezva nebyla příliš velká, obracíme
se opět na vás, a to nejen z důvodu bezpečnostních (krádeže peněžních
poukázek z poštovních schránek), ale i ekonomických - snížení nákladů
na poštovné. Zároveň vás upozorňujeme, že přednostně odesíláme přeplatky
z vyúčtování služeb bezhotovostně a až následně poštovní poukázkou.
V případě, že jste v poslední době měnili účet u banky, nezapomeňte
tuto změnu oznámit níže uvedeným pracovnicím.
Podepsaný
výpis z účtu zašlete laskavě na adresu družstva, popř. osobně předejte
pracovnicím referátu vyúčtování služeb (Na Výspě 10, kancelář č.
208)
8. Dluhy nad 8 tisíc Kč k 31.10.2011
Aktuálně
uvádíme přehled počtu dluhů na nájemném a zálohových platbách v
jednotlivých objektech k 31. 10. 2011 nad 8 000,- Kč:
HS |
|
adresa |
počet dlužníků |
|
částka |
101 |
|
Volgogradská
15/2532, 17/2533, 19/2534 |
1 |
|
90 093,- Kč |
104 |
|
Volgogradská
118/2401, 120/2400, 122/2399 |
1 |
|
15
426,-
Kč |
134 |
|
Volgogradská
100/2418, 102/2419 |
1 |
|
16
512,- Kč |
182 |
|
Pavlovova
23/2630 |
1 |
|
8
788,- Kč |
210 |
|
Maďarská
1/1458,3/1459,5/1460,7/1461,9/1462,11/1463 |
1 |
|
12
460,- Kč |
211 |
|
Mongolská
28/1464, 30/1465, 32/1466 |
1 |
|
9
614,- Kč |
227 |
|
Francouzská
3/6023 |
1 |
|
9
042,- Kč |
233 |
|
Bajkalská
2,4/1253, 6,8/1255 |
1 |
|
76
797,- Kč |
274 |
|
O.
Synka 37/1854 |
1 |
|
27
347,- Kč |
306 |
|
A.
Kučery 8/1199 |
1 |
|
10
356,- Kč |
308 |
|
A.
Kučery 16/1197 |
1 |
|
56
832,- Kč |
502 |
|
B.
Četyny 4/931 |
1 |
|
9
961,- Kč |
503 |
|
B.
Četyny 6/932 |
1 |
|
18
152,- Kč |
504 |
|
B.
Četyny 8/933 |
2 |
|
20
674,- Kč |
509 |
|
V.
Vlasákové 8/941,10/942,12/943,14/944 |
3 |
|
34
272,- Kč |
510 |
|
V.
Vlasákové 16/945, 18/946 |
2 |
|
65
224,- Kč |
515 |
|
V.
Vlasákové 7/937, 9/938, 11/939, 13/940 |
1 |
|
78
767,- Kč |
522 |
|
B.
Václavka 7/980,9/981,11/982,13/983 |
1 |
|
18
164,- Kč |
539 |
|
L.
Hosáka 13/1001, 15/1002, 17/1003, 19/1004 |
1 |
|
8
910,- Kč |
552 |
|
Markova
17/2928, 19/2927, 21/2926, 23/2925 |
2 |
|
29
687,- Kč |
568 |
|
F.
Lýska 2/1597, 4/1598, 6/1599 |
1 |
|
25
364,- Kč |
591 |
|
Markova
18/2935 |
1 |
|
12
528,- Kč |
625 |
|
29.
dubna 11/248, 13/249 |
1 |
|
15
221,- Kč |
630 |
|
29.
dubna 29/257, 31/258 |
1 |
|
64
881,- Kč |
634 |
|
Srbská
17/268, 19/269 |
1 |
|
45
446,- Kč |
643 |
|
Na
Výspě 6/645, 8/646 |
1 |
|
10
112,- Kč |
649 |
|
Výškovická
155/448 |
1 |
|
206
839,- Kč |
653 |
|
Písečná
5/2921, 7/2922, 9/2923, 11/2924 |
1 |
|
31
335,- Kč |
658 |
|
Lumírova
74/545, 76/546, 78/547, 80/548, 82/549 |
1 |
|
84
410,- Kč |
662 |
|
Lužická
6/504, 8/505, 10/506, 12/507 |
1 |
|
16
470,- Kč |
676 |
|
Tarnavova
7/3003, 9/3004, 11/3005 |
1 |
|
13
248,- Kč |
689 |
|
Šeříková
9/601, 11/602 |
1 |
|
27
104,- Kč |
693 |
|
Šeříková
34/624, 36/625 |
1 |
|
105
375,- Kč |
695 |
|
Šeříková
14/617, 16/618 |
1 |
|
13
531,- Kč |
717 |
|
Tylova
31/2793, 33/2795, 35/2796 |
1 |
|
27
200,- Kč |
718 |
|
Jugoslávská
25/2810, 27/2811, 29/2812 |
1 |
|
29
880,- Kč |
720 |
|
Jugoslávská
35/2815, 37/2816 |
1 |
|
9
460,- Kč |
724 |
|
Tylova
39/2827, 41/2828 |
1 |
|
16
076,- Kč |
743 |
|
Zimmlerova
31/2891, 33/2890 |
1 |
|
108
278,- Kč |
765 |
|
Horymírova
18/2950 |
1 |
|
13
220,- Kč |
770 |
|
Rezkova
8/2961, 10/2962, 12/2963 |
1 |
|
9
470,- Kč |
771 |
|
Břenkova
17/2965, 19/2966 |
1 |
|
8
105,- Kč |
778 |
|
Dolní
82/3014, 84/3015, 86/3016 |
1 |
|
8
382,- Kč |
781 |
|
Dolní
95/3030, 997/3031, 99/3032 |
1 |
|
8
856,- Kč |
790 |
|
Horymírova
126/2986, Písečná 4/2984, 6/2985 |
2 |
|
27
350,- Kč |
794 |
|
Jugoslávská
16/2983 |
1 |
|
19
032,- Kč |
795 |
|
Středoškolská
2/2979, 4/2980, 6/2981 |
1 |
|
9
456,- Kč |
831 |
|
Šeříková
2/708, 4/709, 6/710 |
2 |
|
144
971,- Kč |
832 |
|
Šeříková
8/711, 10/712, 12/713 |
2 |
|
18
548,- Kč |
|
|
CELKEM |
57 |
|
1
747 226,- Kč |
Nezaplatí-li
nájemce nájemné nebo úhradu za plnění poskytovaná s užíváním bytu do
pěti dnů po splatnosti (tj. do 20. dne příslušného měsíce), je povinen
zaplatit družstvu poplatky z prodlení ve výši 2,5 promile denně z dlužné
částky, minimálně 25,- Kč za každý i započatý měsíc.
9. Směrnice S - 215
Nájemné
a zálohy za služby spojené s užíváním bytů a nebytových prostorů
vlastněných nebo ve spoluvlastnictví SBD NH
A) Výklad pojmů
1. |
Dům,
resp. budova
Domem
nebo budovou je podle zákona č. 72/1994 Sb., (zákon o vlastnictví bytů)
trvalá stavba spojená se zemí pevným základem, která je prostorově
soustředěna a navenek uzavřena obvodovými stěnami a střešními
konstrukcemi s nejméně dvěma prostorově uzavřenými samostatnými
užitkovými prostory, s výjimkou hal.
|
2. |
Byt
Bytem je podle zákona o vlastnictví bytů místnost nebo soubor místností,
které jsou podle rozhodnutí stavebního úřadu určeny k bydlení. |
3. |
Nebytový
prostor
Nebytovým prostorem je podle zákona o vlastnictví bytů místnost nebo
soubor místností, které jsou podle rozhodnutí stavebního úřadu určeny
k jiným účelům než k bydlení; nebytovými prostory nejsou
příslušenství bytu nebo příslušenství nebytového prostoru ani
společné části domu. |
4. |
Podlahová
plocha bytové jednotky dle zákona č. 72/1994 Sb., (zákon o vlastnictví
bytů)
Podlahová
plocha bytové jednotky podle zákona o vlastnictví bytů je plocha všech
místností, včetně místností, které tvoří jeho příslušenství
(např. sklepních místností) |
5. |
Užitková
plocha
Užitková plocha bytu je plocha všech jeho místností včetně místností
vedlejších, užívaných výhradně nájemcem bytu, bez ploch domovního
vybavení včetně sklepů, upravených podle zvláštního předpisu.
Z užitkové plochy bytové jednotky se vychází při rozúčtování nákladů
na opravy nebo údržbu domu, popřípadě výdaje na technické zhodnocení
domu. |
6. |
Podlahová
plocha
Podlahová plocha bytu je dle vyhlášky č. 372/2001 Sb., kterou se
stanoví pravidla pro rozúčtování nákladů na tepelnou energii na vytápění
a nákladů na poskytování teplé užitkové vody mezi konečné spotřebitele,
podlahová plocha místností bytu a nebytového prostoru kromě teras,
balkónů a lodžií (i zasklených) a vedlejších prostorů, které jsou
umístěny mimo byt; do podlahové plochy se započítává i plocha
zastavěná kuchyňskou linkou, vestavěným nábytkem, kamny nebo jiným
topným tělesem. Nezapočítává se plocha okenních a dveřních ústupků. |
7. |
Podlahová
plocha pro stanovení výše úhrady dlouhodobé zálohy na opravy a údržbu
bytových jednotek
Podlahová
plocha bytu pro stanovení výše úhrady dlouhodobé zálohy na opravy a
údržbu bytových jednotek je podlahová plocha místností bytu a
½ plochy teras, balkónů a lodžií přístupných z bytu,
bez plochy sklepa.
|
8. |
Započitatelná
podlahová plocha
Započitatelná podlahová plocha bytu je dle vyhlášky č. 372/2001 Sb.,
podlahová plocha vynásobená koeficienty uvedenými v této vyhlášce;
mají – li některé místnosti v zúčtovací jednotce rozdílnou
výšku stropů nebo stropy zkosené, započitatelná podlahová plocha těchto
místností se vynásobí koeficientem podílu objemu vytápěného
prostoru k objemu vypočtenému z podlahové plochy a výšky
stropu převládajících místností v zúčtovací jednotce. |
9. |
Zúčtovací
jednotka pro rozúčtování nákladů na tepelnou energii a vytápění
Zúčtovací jednotkou se rozumí objekt nebo jeho část, popř.
objekty nebo jejich části, které mají jedno společné měření. |
10. |
Zúčtovací
jednotka pro rozúčtování nákladů na poskytování teplé užitkové
vody
Zúčtovací
jednotkou pro rozúčtování nákladů na poskytování teplé užitkové
vody se rozumí objekt nebo jeho část, popř. objekty nebo jejich části,
které mají jedno společné měření. |
B) Nájemné a úhrada nákladů za plnění poskytovaná s užíváním
bytu
Stanovení
nájemného, včetně stanovení úhrady za plnění poskytovaná s užíváním
bytu upravují platné stanovy SBD NH.
1.
Nájemné družstevního bytu
1.1 |
Nájemné
družstevního bytu zahrnuje ekonomicky oprávněné náklady na dům, včetně tvorby
rezerv k jejich úhradě, snížené o příjmy z nebytových
prostor a o jiné zdaněné příjmy z domu, a to ve výši, o které
rozhodne předseda družstva. Ekonomicky oprávněnými náklady jsou:
|
|
a) |
splátky
dlouhodobého investičního úvěru, dalších investičních a provozních
úvěrů a úroky z nich, |
|
b) |
náklady
na opravy a údržbu bytů a domu a jeho příslušenství a výdaje na
technické zhodnocení domu, |
|
c) |
náklady
na správu družstva a domu |
|
d) |
náklady
na pojištění domu |
|
e) |
daň
z nemovitostí související s domem
|
|
f) |
náklady
spojené s užíváním pozemku věcně příslušejícího k domu |
|
g) |
ztráta
z hospodaření družstva s domem vykázaná za uplynulý rok,
rozhodne-li tak shromáždění delegátů |
1.2 |
Rozúčtování
celkových nákladů domu
Celkové náklady domu se rozpočítávají na jednotlivé byty takto:
|
|
a) |
splátky
úvěru a úroky z nich podle výše úvěru připadající na
jednotlivý byt, |
|
b) |
náklady
na opravy nebo údržbu domu, popřípadě výdaje na technické zhodnocení
domu, náklady na pojištění domu a případná ztráta z hospodaření
družstva s domem vykázaná za uplynulý rok podle poměru rozdělovaných
nákladů na jednotlivý byt k celkovým rozdělovaným nákladům,
vynaloženým na výstavbu domu,
|
|
c) |
daň
z nemovitostí a náklady spojené s užíváním pozemku podle
poměru užitkové plochy bytu k celkové užitkové ploše všech
bytů v domě,
|
|
d) |
náklady
na správu družstva a domu ve výši stanovené představenstvem.
|
1.3 |
Nájemné
se platí měsíčně, nejpozději do 15. dne příslušného měsíce.
|
1.3.1 |
Nájemné
se stanoví jako záloha; to neplatí pro poplatek na správu domu. Záloha
na nájemné se s výjimkou dlouhodobé zálohy na opravy a údržbu
bytů a domu každoročně s nájemci vyúčtuje, a to současně s vyúčtováním
služeb. Rozdíly z vyúčtování se s nájemci vypořádají
ve stejném termínu,v jakém se provede vypořádání rozdílů z vyúčtování
služeb nebo se zúčtují s dlouhodobou zálohou. |
2.
Úhrada za plnění poskytovaná s užíváním bytu (služby)
2.1 |
Úhrada
za plnění poskytovaná s užíváním bytu (služby) zahrnuje ceny
za ústřední (dálkové) vytápění a za dodávku teplé vody, úklid
společných prostor v domě, užívání výtahu, dodávku vody
z vodovodů a vodáren, odvádění odpadních vod kanalizacemi, užívání
domovní prádelny, osvětlení společných prostor v domě,
kontrolu a čistění komínů, odvoz splašků a čistění žump, popřípadě
další služby, na nichž se družstvo s nájemcem, popřípadě
vlastníkem bytu (dále jen uživatel bytu), dohodne.
|
2.2 |
Ceny
služeb se rozúčtují na jednotlivé byty podle zvláštních předpisů,
popřípadě rozhodnutí cenového orgánu. Ceny služeb, pro které není
stanoven uvedený způsob rozúčtování, se rozúčtují následovně: |
|
a) |
užívání
domovní prádelny, žehlírny a sušárny sazbami za jednu hodinu provozu
nebo dohodnutou jednotku výkonu, |
|
b) |
kontrola
a čištění komínů podle počtu využívaných vyústění komína, |
|
c) |
vybavení
bytu společnou televizní anténou za jeden byt, |
|
d) |
ostatní
služby, zejména úklid společných prostor v domě, osvětlení
společných prostor v domě, odvoz splašků a čistění žump a užívání
výtahu podle rozhodnutí představenstva. |
2.3 |
Družstvo
účtuje uživatelům bytů měsíční zálohy za jednotlivé druhy služeb
ve výši stanovené předsedou družstva jako měsíční podíl z předpokládané
roční ceny odvozené z cen podle odstavce 2.1 za uplynulý rok nebo
poslední zúčtovací období nebo ceny odvozené z předpokládaných
cen běžného roku, jestliže některé služby v uplynulém období
nebyly placeny nebo poskytovány. |
2.4 |
Zálohy
za služby se platí měsíčně, nejpozději do 15. dne příslušného měsíce. |
2.5 |
V průběhu
roku je družstvo oprávněno po předchozím oznámení uživateli bytu
změnit měsíční zálohy v míře odpovídající změně ceny služby
nebo změně počtu členů domácnosti nebo jiných podmínek, za
kterých se služba poskytuje, zejména při změně rozsahu nebo kvality
služeb. |
2.6 |
Skutečná
výše cen a záloh za jednotlivé služby se zúčtuje vždy za kalendářní
rok, nejpozději s vyúčtováním otopného období. Zúčtování
provede družstvo nejpozději do dvou měsíců poté, kdy mu bude známá
skutečná výše cen služeb. Vyúčtováním zjištěný přeplatek
uhradí družstvo uživateli nejpozději do dvou měsíců po vyúčtování.
V téže době je uživatel povinen uhradit družstvu vyúčtováním
zjištěný nedoplatek.
Nezaplatí
– li člen – nájemce družstevního bytu nájemné a zálohu za plnění
poskytovaná s užíváním bytu do pěti dnů po jejich splatnosti,
je povinen zaplatit družstvu poplatek z prodlení. |
C) Stanovení záloh za služby spojené s užíváním
bytu (nebytového prostoru)
1. |
Zálohy
na dodávku tepla jsou pro konečné spotřebitele stanoveny jako měsíční
podíl z předpokládané roční ceny tepla, tj. předpokládané
spotřeby domu vynásobené cenou za 1 GJ (platnou v příslušném
roce) a rozdělené v poměru k započitatelné podlahové ploše
bytu (garáže).
|
2. |
Záloha
na dodávku teplé užitkové vody je stanovena jako měsíční podíl z předpokládané
roční ceny teplé užitkové vody, tj. předpokládané spotřeby bytu
zvýšené o předpokládaný cenový nárůst. |
3. |
Záloha
na dodávku studené vody (vodné, stočné) je stanovena jako měsíční
podíl z přepokládané roční ceny studené vody, tj. předpokládané
spotřeby bytu zvýšené o předpokládaný cenový nárůst. |
4. |
Záloha
na úklid společných prostor zahrnuje náklady spojené s úklidem
společných prostor a je stanovena jako měsíční podíl z předpokládaných
ročních nákladů a rozdělena v poměru k užitkové ploše
bytu nebo podle počtu uživatelů, případně podle počtu bytových
jednotek. O daném způsobu rozhoduje představenstvo SBD NH. |
5. |
Záloha
za užívání výtahu zahrnuje paušální poplatek za běžnou údržbu
výtahu a el. energii spotřebovanou provozem výtahu a je stanovena měsíční
paušální částkou na byt od 2. nadzemního podlaží v příslušném
domě. V domech, kde je nástupní a výstupní stanice umístěna na
mezipodestě, je záloha stanovena měsíční paušální částkou na
byt od 3. nadzemního podlaží v příslušném domě. |
6. |
Záloha
na osvětlení společných prostor v domě je stanovena jako měsíční
podíl z předpokládané roční ceny el. energie a je rozdělena v poměru
k užitkové ploše bytu (garáže). |
7. |
Záloha
na ostatní služby, tj. deratizace, dezinsekce, odpočty vodoměrů, RTN,
drobná údržba a podobně, je stanovena měsíční paušální částkou
na bytovou jednotku z předpokládaných ročních nákladů. |
8. |
Nezaplatí-li
nájemce nedoplatek vzniklý vyúčtováním záloh za služby spojené s užíváním
bytu do 5 dnů po jeho splatnosti, je povinen zaplatit družstvu poplatek
z prodlení. |
D) Způsob rozúčtování záloh za služby spojené s užíváním
bytu (nebytového prostoru) a záloh na nájemné
1.
Rozúčtování nákladů na tepelnou energii na vytápění
1.1 |
Pravidla
pro rozúčtování nákladů na tepelnou energii pro vytápění stanoví
vyhláška č. 372/2001 Sb. Rozúčtování nákladů na tepelnou energii
je prováděno mezi konečné spotřebitele v zúčtovací jednotce.
Rozúčtování nákladů na teplo bude provedeno takto:
Celkové
náklady na teplo příslušné zúčtovací jednotky budou rozděleny v poměru
50% - základní složka a 50% - spotřební složka.
|
1.2 |
Základní
složka nákladů na teplo za příslušnou zúčtovací jednotku bude vydělena
součtem započitatelných podlahových ploch (tj. podlahové plochy vynásobené
koeficienty dle vyhlášky č. 372/2001 Sb.) příslušné zúčtovací
jednotky, a tím dostaneme koeficient základní složky nákladů příslušné
zúčtovací jednotky. Základní složku nákladů na teplo příslušného
bytu získáme, vynásobíme-li koeficient základní složky nákladů a
započitatelnou podlahovou plochu příslušného bytu. |
1.3 |
Spotřební
složka nákladů na teplo za příslušnou zúčtovací jednotku bude vydělena
součtem redukovaných dílků (tj. součet náměrů měřičů tepelné
energie nebo indikátorů vytápění s použitím korekcí) dle rozdělovačů
topných nákladů příslušné zúčtovací jednotky, a tím dostaneme
koeficient spotřební složky nákladů příslušné zúčtovací
jednotky. Spotřební složku nákladů na teplo příslušného bytu získáme,
vynásobíme-li koeficient spotřební složky nákladů a počet
redukovaných dílků příslušného bytu. |
1.4 |
Celkové
náklady na teplo příslušného bytu se rovnají součtu základní a
spotřební složky nákladů příslušného bytu. |
1.5 |
Rozdíly
v nákladech na vytápění připadající na 1 m2 započitatelné
podlahové plochy nesmí překročit u konečných spotřebitelů v zúčtovací
jednotce hodnotu 40% oproti průměru zúčtovací jednotky daného období.
Pokud dojde k překročení přípustných rozdílů, bude proveden v rámci
zúčtovací jednotky přepočet. |
1.6 |
V případě,
že zúčtovací jednotka nemá nainstalovány rozdělovače topných nákladů,
bude spotřební složka rozdělena podobně jako základní složka, tj.
v poměru započitatelných podlahových ploch. |
1.7 |
Pokud
montáž rozdělovačů topných nákladů proběhla do 31. 5. příslušného
roku, bude rozúčtování nákladů na teplo za celý rok provedeno dle výpočtu
použitého v případě, že jsou v rámci zúčtovací
jednotky instalovány rozdělovače topných nákladů (RTN), pokud nebude
se samosprávou dohodnuto jinak. Pokud montáž rozdělovačů topných nákladů
byla provedena po 31. 5. příslušného roku, budou náklady na teplo za
příslušný rok rozděleny dle započitatelné podlahové plochy. |
2.
Rozúčtování nákladů na poskytování
teplé užitkové vody
2.1 |
Pravidla
pro rozúčtování nákladů na poskytování teplé užitkové vody
stanoví vyhláška č. 372/2001 Sb. Rozúčtování nákladů na poskytování
teplé užitkové vody je prováděno mezi konečné spotřebitele v zúčtovací
jednotce. Při rozúčtování nákladů na teplou užitkovou vodu
postupuje družstvo tak, že celkové náklady na teplou užitkovou vodu příslušné
zúčtovací jednotky budou rozděleny na náklady na přípravu a náklady
na dodávku teplé užitkové vody (TUV).
|
2.2 |
Příprava
TUV (tj. ohřev)
Náklady
na přípravu teplé užitkové vody za příslušnou zúčtovací
jednotku budou rozděleny v poměru 30% základní složka a 70% spotřební
složka nákladů. |
2.2.1 |
Základní
složka nákladů na přípravu teplé užitkové vody za příslušnou zúčtovací
jednotku bude vydělena součtem podlahových ploch příslušného domu.,
Tím se získá koeficient základní složky nákladů na přípravu TUV
příslušné zúčtovací jednotky. Základní složka nákladů na přípravu
teplé užitkové vody příslušného bytu se získá vynásobením
koeficientu základní složky nákladů na přípravu teplé užitkové
vody a podlahovou plochou příslušného bytu. |
2.2.2 |
Spotřební
složka nákladů na přípravu teplé užitkové vody za příslušnou zúčtovací
jednotku bude vydělena celkovou spotřebou dle bytových vodoměrů za příslušnou
zúčtovací jednotku. Tím se získá koeficient spotřební složky nákladů
na přípravu teplé užitkové vody. Spotřební složka nákladů na přípravu
teplé užitkové vody příslušného bytu se získá, vynásobením
koeficientu spotřební složky nákladů na přípravu teplé užitkové
vody s naměřenou spotřebou příslušného bytu. |
2.3 |
Dodávka
TUV
Náklady
na dodávku teplé užitkové vody v příslušné zúčtovací
jednotce budou rozděleny v poměru náměrů bytových vodoměrů. |
2.4 |
Celkové
náklady bytu na TUV jsou součtem základní a spotřební složky na přípravu
a dodávku teplé užitkové vody za příslušný byt. |
2.5 |
V
případě, že zúčtovací jednotka je napojena na domovní předávací
stanici (dále jen DPS), jsou náklady na tepelnou energii pro vytápění
vypočteny jako rozdíl mezi celkovými náklady na tepelnou energii a
vypočtenými náklady na ohřev teplé užitkové vody (TUV).
Náklady na ohřev TUV jsou vypočteny takto:
|
|
- |
množství
GJ = spotřeba SV pro ohřev TUV v DPS vynásobená koeficientem 0,3 |
|
- |
tepelný
výkon (stálá složka) = spotřeba dle bytových vodoměrů vynásobená
koeficientem 0,3 a vydělená číslem 2150 (hod) a dále vydělena
koeficientem 0,0036 (přepočet z GJ na kWh) |
|
- |
náklady
na ohřev TUV = počet GJ vynásobený cenou, plus tepelný výkon, vynásobený
cenou |
|
Tento
výpočet se použije, pokud dodavatel v rámci DPS nerozdělí náklady
na tepelnou energii pro vytápění a na náklady na ohřev TUV. |
3.
Rozúčtování nákladů na studenou
vodu (SV)
|
Při
rozúčtování nákladů na studenou vodu (vodné, stočné) družstvo
postupuje takto:
Náklady domu na studenou vodu, které se rozdělí dle jednotlivých měřidel
na patě domu, se vydělí součtem naměřených hodnot bytových vodoměrů
domu napojených na příslušný měřící přístroj a vynásobí naměřenou
hodnotou příslušného bytu.
|
4.
Rozúčtování dalších
služeb
4.1 |
Při
rozúčtování dalších služeb bude družstvo postupovat takto:
|
|
- |
služby
za vybavení společnou televizní anténou se rozúčtovávají na byt |
|
- |
úklid
společných prostor se rozúčtovává v poměru užitkové plochy bytu k
celkové užitkové ploše všech bytů v příslušném domu (vchodu) |
|
- |
náklady
na osvětlení společných prostor budou rozděleny podle náměrů
jednotlivých elektroměrů příslušejících jednotkám užívající měřenou
oblast v poměru užitkové plochy bytu (garáží) k celkové užitkové
ploše všech bytů (garáží) v příslušném domě (vchodu) |
|
- |
náklad
na užívání výtahu bude rozúčtován na byt (od druhého nadzemního
podlaží); v případě, že není samostatný elektroměr odběru el.
proudu pro provoz výtahu, náklad na el. proud spotřebovaný výtahem se
odečte z celkových nákladů el. energie společných prostor výpočtem
dle výkonu výtahu |
|
- |
ostatní
služby na jeden byt |
4.2 |
Pokud
dojde k dohodě všech uživatelů jednotek domu (vchodu), mohou být
náklady rozúčtovány jinak, než je uvedeno v bodě 4. 1 (podmínkou
takové dohody je písemné převzetí závazků uživateli jednotek
oznamovat družstvu změnu rozhodných skutečností). |
5.
Rozúčtování zálohy na nájemné a zálohových plateb vlastníků bytových
jednotek
5.1 |
Při
rozúčtování zálohy na nájemné a zálohové platby vlastníků bude
družstvo postupovat takto:
|
|
- |
náklady
na pojištění budou rozúčtovány v poměru užitkové plochy
jednotky k celkové užitkové ploše všech jednotek v příslušném
objektu |
|
- |
náklady
na daň z nemovitostí a náklady spojené s užíváním
pozemku se rozúčtovávají v poměru užitkové plochy jednotky k celkové
užitkové ploše všech jednotek v příslušném objektu, které
byly k 1.1. příslušného roku ve vlastnictví družstva |
|
- |
náklady
na správu družstva (odměny funkcionářů domu včetně příslušejících
nákladů) se rozdělí na jeden byt (garáž) členů družstva v příslušném
domě |
|
- |
ostatní
režijní náklady (režijní materiál, DPP, drobné služby – kopírování
apod.) budou rozúčtovány v poměru užitkové plochy jednotky k celkové
užitkové ploše všech jednotek v příslušném objektu |
5.2 |
Ostatní
položky budou zúčtovány s dlouhodobou zálohou na opravy a údržbu
bytů a domu po uplynutí příslušného období. |
6.
Sankce
Sankci
při porušení povinností, souvisejících s rozúčtováním nákladů
na tepelnou energii a vytápění i při rozúčtování nákladů na
poskytování teplé užitkové vody stanoví vyhláška č. 372/2001 Sb.
6.1 |
Sankce
při vyúčtování tepla
Neumožní – li konečný spotřebitel instalaci měřičů tepelné
energie nebo indikátorů vytápění, nebo přes opakované prokazatelné
upozornění neumožní jejich odečet, nebo je ovlivní, činí
v daném zúčtovacím období u tohoto konečného spotřebitele
spotřební složka nákladů 1,6 násobku průměrné hodnoty spotřební
složky nákladů, připadající na 1 m2 započitatelné
podlahové plochy zúčtovací jednotky.
V
případě, že dojde k poškození rozdělovače topných nákladů odečitatelem,
bude proveden náhradní výpočet (bez uplatnění sankce), který bude
vycházet z průměrných hodnot stejných místností.
|
6.2 |
Sankce
při vyúčtování teplé užitkové vody
Neumožní – li konečný spotřebitel instalaci vodoměrů, nebo přes
opakované prokazatelné upozornění neumožní jejich odečet nebo je
ovlivní, činí v daném zúčtovacím období u tohoto konečného
spotřebitele spotřební složka nákladů trojnásobek průměrné
hodnoty spotřební složky nákladů připadající na 1 m2
podlahové plochy zúčtovací jednotky. |
6.3 |
Sankce
při vyúčtování studené vody
Sankční opatření je uplatněno v případě, že konečný spotřebitel: |
|
a) |
nezpřístupní
vodoměry za účelem odečtu pro zúčtování nákladů za příslušné
období nebo kontrolnímu odečtu v příslušném bytě. V tomto případě
bude konečnému spotřebiteli účtována průměrná spotřeba domu a
pokuta 2.000,- Kč za každé měřidlo studené vody v příslušné
zúčtovací jednotce, |
|
b) |
ovlivní
vodoměry (např. magnety, porušením plomby, odběrné místo před
vodoměrem apod.), zasáhne do mechanické části vodoměru (např. do číselníku,
převodů apod.), v tomto případě bude konečnému spotřebiteli
účtována průměrná spotřeba domu a to za období od posledního odečtu
do data zjištění ovlivnění s tím, že toto odběrné místo bude
osazeno vodoměrem s ochranou a dále bude zúčtována pokuta ve výši
2.000,- Kč za každé měřidlo studené vody v příslušné zúčtovací
jednotce, |
|
c) |
neumožní
přes prokazatelnou výzvu namontování, popř. výměnu (přecejchování)
vodoměrů bude konečnému spotřebiteli účtována průměrná spotřeba
domu, a to až do doby provedení výměny vodoměru a pokuta 2.000,- Kč
za každé měřidlo studené vody v příslušné zúčtovací
jednotce a dále veškeré náklady spojené se zajištěním výměny
vodoměru (doprava, práce, materiál). |
|
V případě, že bude proveden odečet vodoměru na odběrném místě,
kde byla účtována průměrná spotřeba, je tento odečet brán jako počáteční
hodnota pro další období. Pokud za období náhradního výpočtu byla
spotřeba dle stavu vodoměru vyšší než vypočtená, bude proveden
dopočet spotřeby, v opačném případě zůstává spotřeba dle náhradního
výpočtu.
Pokud
konečný spotřebitel zašle odečet vodoměru formou dopisu za dvě zúčtovací
období po sobě, bude brán třetí takto provedený odečet jako nevěrohodný
a spotřeba bude provedena formou dopočtu, tj. průměrná spotřeba domu
a pokuta 2.000,- Kč za každé měřidlo studené vody v příslušné
zúčtovací jednotce. |
7.
Reklamace
7.1 |
Reklamace
vyúčtování mohou být uplatněny do jednoho měsíce po obdržení
písemného vyúčtování. Uplatnění reklamace nemá odkladný účinek
na úhradu nedoplatku. Reklamace měřidel budou prováděny na základě
písemné žádosti konečného spotřebitele s tím, že:
|
|
a) |
reklamace
může být oznámena nejpozději při demontáži vodoměru nebo odečtu
rozdělovače topných nákladů, |
|
b) |
pokud
bude zjištěna závada na vodoměru, tak při: |
|
|
- |
podměření
zůstává původní vyúčtování |
|
|
- |
nadměření
bude uživateli přepočtena dle protokolu státní zkušebny poslední
vyúčtovaná sezóna a to dle největší odchylky, |
|
c) |
pokud
nebude zjištěna závada na vodoměru nebo rozdělovači topných nákladů,
vyúčtování bude platné dle původního výpočtu, pokud bude zjištěna
závada na rozdělovači topných nákladů, bude proveden náhradní
výpočet, který bude vycházet z průměrných hodnot stejných
místností. |
7.2 |
V
případě nezaviněného chybného odečtu vodoměru (záměna údajů
apod.) bude konečnému spotřebiteli účtována průměrná spotřeba
domu, a to až do provedení mimořádného odečtu. V případě nefunkčnosti
měřidla bude konečnému spotřebiteli účtována za příslušnou dobu
zjištění nefunkčnosti průměrná spotřeba z předchozího účetního
období. |
8.
Vyúčtování záloh za služby spojené s užíváním bytu (nebytového
prostoru)
Vyúčtování
je prováděno jednou ročně, a to vždy za období kalendářního roku, tj.
od 1.1. do 31.12. příslušného roku.
Poznámka:
1. |
U
nájmu garáží bude postupováno v souladu s platnými
stanovami přiměřeně dle této směrnice.
|
2. |
Rozúčtování
celkových nákladů na teplo příslušné zúčtovací jednotky je možné
náklady rozdělit v poměru 40% - základní složka a 60% - spotřební
složka Podmínkou této změny je souhlas většiny nájemců a vlastníků
bytů příslušné zúčtovací jednotky. |
10. Jmenný telefonní seznam SBD NH
podle oddělení - DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ!!
Od 1. 1. 2012 dochází ke změně
obsluhy ústředny. Fyzická osoba spojovatelky bude nahrazena hlasovým
automatem, který nabídne volajícímu přepojení na jednotlivé úseky SBD NH
– úsek ředitele, výrobní nebo ekonomický úsek:
Automatická spojovatelka:
596 763 001, 724 285 254, 602 531 139
V případě znalosti
klapky konkrétní osoby bude spojení fungovat jako doposud vytočením přímé
linky a následující klapky:
Přímé linky: 596 763 0xx -
dle níže uvedených dvojčíslí
viz.
telefonní seznam
11. E-mailové adresy
viz.
e-mailové
adresy
|
Jménem představenstva družstva, |
kontrolní
komise, jménem svým |
i jménem všech
zaměstnanců družstva |
přeji všem
našim členům |
klidné,
spokojené a pohodové |
prožití vánočních
svátků. |
|
Do roku
2012 přeji mnoho štěstí, |
zdraví a
úspěchů v životě. |
|
Ing. Radomír
Prešer |
ředitel družstva |
V Ostravě, 13.12.2011
|