|
Obsah
1. Informace o konání a přijatých usneseních Shromáždění delegátů SBD NH12. listopadu tohoto roku se konalo volební shromáždění delegátů Stavebního bytového družstva Nová huť. Shromáždění delegátů zvolilo členy představenstva a kontrolní komise našeho družstva na následující pětileté období.
Představenstvo
na svém prvním zasedání zvolilo Mgr.
Petra Opletala předsedou představenstva a Radima Vykopala místopředsedou
představenstva. Kontrolní
komise na svém prvním zasedání zvolila
Miroslava Hunčára předsedou kontrolní komise a Bc.
Editu Janečkovou místopředsedkyní
kontrolní komise.
2. Výtah ze zprávy pro Shromáždění delegátů SBD NH přednesené předsedou představenstva na zasedání v listopadu 2015Vážené delegátky, vážení delegáti, dnešní zprávu představenstva začnu poněkud netradičním úvodem. Nedlouho před konáním dnešního shromáždění delegátů se k nám dostaly informace o tom, že jeden z delegátů a zároveň i kandidát do představenstva rozesílá pokoutně a jen některým jím vybraným delegátům a předsedům samospráv neúplné, zkreslené či dokonce zcela nepravdivé informace očerňující práci představenstva a zaměstnanců družstva. Rádi bychom zde zdůraznili, že představenstvo vždy předkládalo veškeré informace a návrhy na usnesení bez rozdílu všem delegátům, tak, jak to požadují stanovy našeho družstva. O práci představenstva i zaměstnanců družstva se může kdokoliv z členů družstva osobně přesvědčit přímo na našem družstvu, kde může nahlédnout do zápisů z jednání orgánů družstva a zjistit tak např., o čem konkrétně a jakým způsobem představenstvo rozhoduje i jak kdo z členů představenstva při tom kterém rozhodnutí hlasoval. Samozřejmě, že vždy někdo z vás, delegátů či funkcionářů samospráv, může být nespokojen s rozhodnutím představenstva v případě, který se týká přímo jeho bytu či domu. Vždy jsme ale byli a budeme přístupní konstruktivní kritice a ochotní řešit konkrétní připomínky a návrhy na zlepšení činnosti družstva ve všech směrech… … Dnešním dnem zaniká náš mandát, a tak na tomto shromáždění delegátů budeme volit představenstvo nové. Dovolte mi tedy stručné zhodnocení práce představenstva během uplynulého období. Jako jednu z nejvíce viditelných
a v poslední době často komentovaných skutečností jistě vnímáte dopady nové
legislativy na činnost družstev a SVJ. Nejen představenstvo našeho družstva, ale
celé bytové družstevnictví se muselo vyrovnat se změnami, které přinesl nový
Občanský zákoník a Zákon o obchodních korporacích, a které velkou měrou zasahují
do družstevního života. Představenstvo ve svém volebním období muselo na všechny
změny v legislativě včas reagovat, připravit postupně potřebné změny a uvádět je
do praxe. Bez zodpovědného přístupu vás, delegátů, kteří na shromážděních
delegátů navrhované změny schvalujete, bychom se určitě neobešli. Byť některá
shromáždění delegátů probíhala bouřlivěji a s rozsáhlými diskuzemi, povedlo se
nám včas a úspěšně přijmout úpravy stanov nutné z důvodu účinnosti nových
právních předpisů. Do běžné družstevní praxe se pak musela začlenit mnohá další
opatření, např. z oblasti úvěrů na rekonstrukci a modernizaci domů ve
vlastnictví našeho družstva či v problematice účinného vymáhání dluhů na nájmu a
službách spojených s nájmem bytu. Zkušenosti z denní praxe nám slouží k tomu,
abychom prostřednictvím Svazu českých a moravských bytových družstev předkládali
na příslušná ministerstva návrhy na novelizaci ustanovení, která se nás
negativně dotýkají a ovlivňují naši činnost. Zatím se nám však nedaří prosadit
návrhy na řešení tří nejpalčivějších problémů, a to: Mezi nejviditelnější skutečnosti, které vnímají všichni družstevníci i vlastníci, patří revitalizace našich domů. Revitalizování domů jsme zahájili již v roce 2003 s podporou dotačních programů Panel a později Zelená úsporám. I v posledním volebním období jsme v této činnosti úspěšně pokračovali a využívali hlavně program JESSICA ve formě nízkoúročeného úvěru. Nepočítáme-li nově vzniklá společenství vlastníků - jiné právnické osoby, podařilo se nám v tomto období revitalizovat 19 domů s rozpočtovými náklady ve výši téměř 150 mil. Kč. K dnešnímu dni tak máme zrevitalizováno již 88 domů s celkovými náklady přesahujícími 1 mld. Kč. V současné době již v programu JESSICA nejsou peníze, funguje jen program Nový panel, a tak čekáme na vyhlášení některého z projektů Integrovaného regionálního operačního programu. Příjemci této podpory by měli být také vlastníci bytových domů, to znamená i bytová družstva a společenství vlastníků. Zajištění jakékoliv revitalizace je každým rokem komplikovanější s ohledem na situaci, že družstvo již téměř ve všech domech není výlučným vlastníkem, a proto největším problémem není technická a kvalitativní stránka díla, ale její financování. Zdaleka ne všechny domy mají „naspořeno“ ve fondu oprav na větší akci, a tak je nutné otevřít komerční nebo vnitrodružstevní úvěr, jehož splacení musí být vždy po všech stránkách řádným způsobem zaručeno. To znamená, že vyžadujeme po každém vlastníkovi uzavření takového právního dokumentu na jeho spoluvlastnický podíl, který nevystaví do rizika družstvo za ručení nesplácení úvěru jednotlivcem. Jednání s jednotlivými vlastníky bývá nejsložitější částí celé přípravy revitalizace. Představenstvo družstva vědomo si své odpovědnosti za hospodaření družstva vždy trvá na zaručení úvěru v potřebném rozsahu a nehodlá družstvo vystavit do žádného rizika se splácením úvěrů v budoucnosti… … Citlivou a členy družstva intenzívně vnímanou změnou za posledních pět let je také postupná přeměna vlastnických vztahů v našem družstvu. Členové družstva mohou požádat o převod jednotky do vlastnictví prakticky kdykoliv. Před pěti lety jsme měli převedeno z bytových a garážových jednotek do vlastnictví našich členů 26% jednotek. K dnešku se tento podíl zvýšil na 35%. V domech, kde podíl vlastníků převýší vlastnický podíl družstva v poměru daném platnou legislativou, se postupně ustavují společenství vlastníků. Za uplynulé pětileté období tak vzniklo 50 Společenství vlastníků jednotek - právnických osob. Celkem tak již bylo k dnešnímu dni založeno nebo ustaveno 72 společenství vlastníků a u 56 z nich naše družstvo provádí výkon správy. K tomu spravujeme také 10 „cizích“ domů (7 družstev a 3 společenství vlastníků). Musíme ale rozlišovat výkon správy dle našich stanov a povinnosti dané současnou platnou legislativou. Se změnami vlastnických vztahů se v domech rovněž mění i vzájemné vztahy mezi jednotlivými uživateli a bohužel se vytrácí kdysi velmi ceněná družstevní solidarita. Další velmi citlivou oblastí družstevního života je vývoj dlužného nájemného. Z dlouhodobého hlediska je potěšující, že výše dluhu na nájemném a službách poklesla oproti maximu před 20 lety na méně než polovinu. Z pohledu posledních pěti let je vývoj dlužného nájemného následující: ke konci roku 2011 činil dluh 3,3 mil. Kč, o rok později 3,8 mil. Kč, v roce 2013 to bylo 3,9 mil. Kč a ke konci loňského roku činil dluh 4,5 mil. Kč. Zvláště v posledním roce 2014 se negativně projevuje změna v legislativě, a to nemožnost řešit dlužníka - nájemníka ukončením jeho nájmu výpovědí. Dnes je možné využít jen zdlouhavější proces spočívající v udělení výstrahy před vyloučením a následném vyloučení člena družstva - dlužníka představenstvem. Teprve poté se při vyčerpání ostatních možností (platební příkazy, soudní rozhodnutí o zaplacení dluhu, exekuce) otevírá cesta pro žalobu na vyklizení bytu. Ještě složitější je situace u dlužníků - vlastníků, kterých je v našem družstvu zhruba třetina, ale na celkové výši dluhu se podílejí dvěma třetinami. I když jsme u soudu i v případě vlastníků úspěšní, problém nastává v případě, kdy je dlužník, který je vlastníkem bytu, v insolvenci, případně jsou již jeho jiné dluhy řešeny exekutorem. Družstvo v takovém případě může naši pohledávku pouze přihlásit v rámci insolvenčního řízení a doufat, že z majetku dlužníka bude pohledávka uspokojena. Pokud má ale takový vlastník bytu hypotéku nebo úvěr či půjčku, která svou výší přesahuje hodnotu bytu, stávají se ostatní pohledávky včetně našich nevymahatelnými. Přesto se v letošním roce daří dlužné nájemné opět snižovat a celková výše dluhu na nájemném a službách klesla k dnešnímu dni na úroveň konce roku 2012, tzn. 3,8 mil. Kč. Asi není nutné zdůrazňovat, že vůči všem dlužníkům, ať nájemníkům či vlastníkům, stále uplatňujeme a i nadále budeme uplatňovat všechny možné zákonné postupy vymáhání dluhů. Rádi bychom však zdůraznili skutečnost, která je nejen po dobu posledního volebního období pozitivní, a tou je dlouhodobě stabilní hospodářský výsledek družstva. Družstvo dlouhodobě dobře hospodaří a vykazuje zisk. Nejinak tomu bylo i v uplynulém pětiletém období, a je tomu tak i proto, že u družstva řádně fungují všechny výkonné i kontrolní složky. Hospodaření družstva každoročně povinně prochází nezávislým auditem. Shromáždění delegátů jako nejvyššímu orgánu pak každoročně předkládáme ke schválení hospodářský výsledek, který je kladný. Nelze také nezmínit, že za posledních pět let aparát družstva zeštíhlel o 22%. Počet zaměstnanců klesl z 86 na stávajících 67 a činnost družstva se tak zefektivnila i přes stále náročnější administrativu související s rostoucím počtem SVJ. Stávající představenstvo tak předává novému představenstvu družstvo ve velmi dobré ekonomické kondici. Z výsledků naší práce je vidět, že jsme se během uplynulého volebního období zdárně vyrovnali s mnoha problémy, např. s nástrahami kladenými novou legislativou. Museli jsme ale také v některých případech čelit zbytečnému a nepravdivému osočování členů představenstva, znevažování jejich práce i práce vedení družstva. Nadále však platí to nejdůležitější: SBD NH je po stránce hospodářské i organizační stabilní organizace a poskytuje svým členům, ale i jiným subjektům kvalitní servis v oblasti správy a údržby bytového fondu.
3. Oznámení o celozávodní dovolené během vánočních svátků a systém odstraňování havarijních poruchZ důvodu hospodárného provozu správy družstva bude ve dnech od 28. do 31. prosince 2015 (pondělí až čtvrtek) na SBD NH celozávodní dovolená. Z těchto důvodů směrujte laskavě vyřízení vašich záležitostí až na dobu po jejím ukončení. Případné
havarijní závady budou v období od 24. 12. 2015 do 3. 1. 2016 včetně řešeny
následujícím způsobem:
Havárie a závady je možno taktéž hlásit na dispečink SBD NH, telefon se záznamníkem má číslo 596 740 243. Děkujeme za pochopení.
4. Nový domovní a požární řád SBD NHBěhem podzimních měsíců byl v našich domech vyvěšen nový DOMOVNÍ ŘÁD Stavebního bytového družstva Nová huť v podmínkách bytového spoluvlastnictví. V následujících měsících bude distribuován i aktualizovaný POŽÁRNÍ ŘÁD pro obytné domy Stavebního bytového družstva Nová huť. Oba dokumenty jsou k dispozici na internetových stránkách družstva www.sbdnh.cz. Všichni také oba řády obdrží v tištěné podobě spolu s rozpisem nájemného a úhrad za plnění poskytovaná s užíváním družstevního bytu na rok 2016.
5. Odklízení sněhu před domem v zimních měsícíchZimní údržba místních komunikací - tedy přístupových chodníků, které hraničí s nemovitostí, je opakovaně předmětem dotazů a polemik týkajících se zodpovědnosti za případný úraz způsobený vlivem neodklizeného sněhu či náledí. Vzhledem k těmto skutečnostem uvádíme stejně jako v minulém roce základní informace k této problematice. Povinnost a zodpovědnost za odstraňování a zmírňování závad ve schůdnosti vychází ze zákona č. 13/1997 Sb. o pozemních komunikacích a následně z vyhlášky města. O odstraňování sněhu a náledí na místních komunikacích IV. třídy (místními komunikacemi IV. třídy jsou samostatné chodníky, stezky pro pěší, cyklistické stezky, cesty v chatových oblastech, podchody, lávky, schody, pěšiny, zklidněné komunikace, obytné a pěší zóny apod.) k zajištění jejich schůdnosti rozhodují obce. Schůdnost těchto komunikací se zajišťuje odmetením nebo odhrnutím sněhu, oškrábáním zmrazků a posypem zdrsňovacími materiály. Stručně řečeno, zákon o pozemních komunikacích říká, že vlastník komunikace nebo chodníku nemusí sníh odstraňovat, pokud k tomu přijme patřičné rozhodnutí, ale je zodpovědný za škody, které v souvislosti s nezajištěním sjízdnosti a schůdnosti na komunikaci nebo chodníku vzniknou. Co se týká venkovních předložných schodišť, podest a podobně, zde se situace nemění, je jen na nájemnících a vlastnících jednotek, jakým způsobem bude v jejich domě nadále prováděno odstraňování sněhu a případně i financována zimní údržba. Závěrem upozorňujeme, že do jednotlivých domů byl dle požadavků výborů samospráv dodán posypový materiál.
6. Nabídka pronájmu nebytového prostoruStavební bytové družstvo Nová huť nabízí k pronájmu nebytový prostor o celkové velikosti cca 51 m². Prostor se nachází v přízemí domu na adrese Volgogradská 102, Ostrava-Výškovice. Jedná se o byt velikosti 2 + 1 s příslušenstvím, který byl vyňat z bytového fondu. Velikost pokojů je 19,99 m² a 16,66 m². Cena: 400,- Kč/m²/rok + náklady na dodávku služeb spojených s nájmem (teplo, teplá a studená voda). Prostor je volný a k dispozici ihned. Kontakt pro zájemce: sekretariát ředitele, tel. 5967402477. Stavební úpravy v bytěPodle platných stanov družstva část V čl. 45 „Nájemce nesmí provádět stavební úpravy ani jinou podstatnou změnu v bytě bez souhlasu pronajímatele, a to ani na svůj náklad. V případě porušení této povinnosti je pronajímatel oprávněn požadovat, aby nájemce provedené úpravy a změny bez odkladu odstranil.“ Proto důrazně doporučujeme zajistit si s dostatečným časovým předstihem písemný souhlas družstva s plánovanou stavební úpravou v bytě. Pro vydání povolení ke stavební úpravě v bytě je potřeba ze strany člena - nájemce podat žádost, a to písemně nebo osobně v úřední dny pondělí nebo středa na SBD NH, Hýlova 26/40, Ostrava - Výškovice, příp. emailem na adresu : babisova@sbdnh.cz. Nejčastější úpravy v bytě:
Protože se jedná o stavební
práce v bytovém domě, měly by být práce organizovány a prováděny tak, aby
bydlení uživatelů v domě (např. obtěžování nadměrným trvalým hlukem, znečištění
společných prostor a okolí domu) bylo rušeno co nejméně. Doporučujeme hlučné
práce provádět v době od 8 do 18 hodin, kromě neděle a svátků a příp. znečištění
domu, které vznikne prováděním předmětných úprav, je nutno neprodleně odstranit. V případě bytů ve vlastnictví řeší tyto úpravy zákon č.89/2012 Sb., a to §1175 „Vlastník jednotky má právo svobodně spravovat, výlučně užívat a uvnitř stavebně upravovat svůj byt jakož i užívat společné části, nesmí však ztížit jinému vlastníku jednotky výkon stejných práv ani ohrozit, změnit nebo poškodit společné části.“ Ohrožením výkonu vlastnického práva je myšleno jakékoliv dotčení společných částí domu (zejména hlavní svislé a vodorovné konstrukce, balkóny, lodžie, rozvody tepla včetně výměny otopných těles a termoventilů, rozvody teplé a studené vody, rozvody kanalizace, plynu a elektřiny, vzduchotechniky a společné televizní antény). Obyvatelé bez ohledu na vlastnictví k bytu (družstevní byt, byt ve vlastnictví) jsou při přestavbách v rámci bytu povinni dodržovat požadavky stavebního zákona č.183/2006 Sb. Vlastníci nemusí žádat družstvo
o souhlas k provedení stavebních úprav, pokud nejde o zásah do nosné
konstrukce, nedochází k narušení činnosti technického zařízení domu (plyn,
vzduchotechnika, vytápění, STA apod.). Chceme Vás upozornit, že přibývá neodborných zásahů do nosných stěn, které mohou být pro obyvatele domů nebezpečné! Úpravy se provádějí svépomocí, bez stavebního povolení či ohlášení a autory návrhů jsou pracovníci designérských studií, kteří nejsou schopni rozeznat, zda se jedná o příčku nebo nosnou stěnu (u panelových domů má nosná stěna tloušťku zpravidla pouze 150 mm). UPOZORŇUJEME, že zásah do nosné stěny vyžaduje stavební povolení příslušného stavebního úřadu. To platí i pro vlastníky bytových jednotek. Zásah do nosné stěny nelze provádět bez řádně vypracované projektové dokumentace zpracované oprávněným projektantem (autorizovaným inženýrem v oboru statika a dynamika staveb).
8. Rekonstrukce rozvodů elektroinstalace ve společných prostorách a bytechVzhledem ke stáří některých
domů a stavu jejich elektroinstalace přistoupilo SBD NH již v roce 2004 k prvním
komplexním rekonstrukcím tohoto vyhrazeného technického zařízení. Dle
naléhavosti a finanční připravenosti domu byla v některých objektech provedena
pouze první etapa - tzn. rekonstrukce elektroinstalace ve společných prostorách.
V ostatních případech byla provedena zároveň rekonstrukce rozvodů i v bytech. Rekonstrukce elektroinstalace ve společných prostorách zahrnuje výměnu stoupacího vedení včetně nového přívodu pro byty měděnými vodiči (Cu), popř. výměnu rozvaděče společných prostor a výměnu nouzového osvětlení. Stávající rozvaděče na chodbách pro byty jsou osazeny novými vodiči Cu a osazeny novými jističi 20A, 25A. Nejvhodnější způsob rekonstrukce elektroinstalace v bytech je následující:
Mezi zástupci starších domů jsou bohužel výjimky, které není možno přesvědčit o nutnosti výměn rozvodů elektro ve společných prostorách, ačkoliv domy dosahují stáří přes čtyřicet let. V těchto případech budeme uplatňovat znění norem a provádět revize elektro hlavního domovního vedení ve lhůtách co dva roky. 9. Úpravy nájmů a zálohových plateb k 1. 1. 2016K 1. 1. 2016 dochází k úpravám nájmů a zálohových plateb, a to na základě předpokládané úpravy cen jednotlivých služeb a dodaných energií. U jednotlivých středisek je úprava propočtena zvlášť podle spotřeby a nákladů příslušného střediska. Zálohové platby pro teplou užitkovou vodu a studenou vodu (tj. vodné a stočné) jsou upraveny dle individuální spotřeby uživatelů. Veškeré zálohové platby včetně těchto „individuálních“ jsou po schválení shromážděním vlastníků pro daný kalendářní rok neměnné. U nákladů na opravy a údržbu (na společné části domu, tak i jednotky) se vycházelo z předpokládaných oprav v roce 2016, které byly projednány na shromáždění vlastníků jednotek a s výborem samosprávy, popř. na členské schůzi samosprávy, a zároveň z výhledu pro příští léta (generální opravy rozvodů vody, plynu, elektřiny, výtahu, zateplení obvodového pláště, fasády, střech, apod.), aby příslušná střediska měla na velmi nákladné opravy finanční prostředky. Přehled vybraných cen energií a služeb v roce 2016 bude uveden v červnovém Zpravodaji SBD NH v roce 2016 po obdržení všech cenových ujednání od jednotlivých dodavatelů energií a služeb. Ve vydání Zpravodaje SBD NH v roce 2012 jsme se na vás obraceli s žádostí, abyste písemně oznámili družstvu své číslo bankovního účtu (a to i v případě, že nájemné a zálohové platby platíte z účtu jako SIPO nebo ze sporožira), abychom mohli zasílat přeplatky z vyúčtování služeb bezhotovostně - převodním příkazem. Obracíme se na vás opět, a to nejen z důvodu bezpečnostních (krádeže peněžních poukázek z poštovních schránek), ale i ekonomických - snížení nákladů na poštovné. Zároveň vás upozorňujeme, že přednostně odesíláme přeplatky z vyúčtování služeb bezhotovostně a až následně poštovní poukázkou.V případě, že jste v poslední době měnili účet u banky, nezapomeňte tuto změnu oznámit níže uvedeným pracovnicím. Podepsaný výpis z účtu zašlete laskavě na adresu družstva, popř. osobně předejte pracovnicím referátu vyúčtování služeb (Na Výspě 647/10, Ostrava - Výškovice, kancelář č. 207 - paní Bogaňová, e-mailová adresa: boganova@sbdnh.cz, nebo paní Jergová, e-mailová adresa: jergova@sbdnh.cz).
10. Legislativní změna - rozúčtování nákladůVzhledem k tomu, že se v poslední době množí dotazy na
účinnost nové vyhlášky č. 269/2015 Sb. o rozúčtování nákladů na vytápění a
společnou přípravu teplé vody pro dům, uvádíme toto upřesnění: 11. Přehled dluhů nad 8 tisíc Kč k 31. 10. 2015Aktuálně uvádíme přehled dluhů na nájemném a zálohových platbách v jednotlivých objektech k 31. 10. 2015 nad 8 000,00 Kč:
12. Jmenný telefonní seznam SBD NH podle odděleníAutomatická spojovatelka: 596 763 001, 724 285 254, 602 531 139 V případě znalosti klapky konkrétní osoby spojení funguje vytočením přímé linky a následující klapky: Přímé linky: 596 763 0xx - dle níže uvedených dvojčíslíviz. telefonní seznam
13. E-mailové adresyviz. e-mailové adresy
V Ostravě, prosinec 2015 |
Připomínky, komentáře a dotazy k těmto www stránkám směřujte
na: palicova@sbdnh.cz
|