|
Obsah
Stejně jako v uplynulých letech jsou také letos organizovány odečty bytových vodoměrů. Opět je celý bytový fond rozdělen do pěti lokalit, ve kterých postupně od 24.11.1999 do 4.1.2000 probíhají odečty a to vždy v době sedmi kalendářních dnů v jedné lokalitě. Odečitatelé se na vás obrátí s požadavkem na zpřístupnění bytů na konkrétní termíny vyvěšením na viditelném místě ve vchodu. Bude uveden i náhradní termín v případě vašeho vážného zaneprázdnění na první termín. Pokud vás odečitatelé nezastihli v oznámených termínech doma a tím neprovedli odečty vodoměrů, obdržíte do poštovní schránky formulář s žádostí o vyplnění a zaslání zpět na SBD NH v termínu uvedeném na odečtovém formuláři. Uvedené údaje je nutno opatřit vlastním podpisem. Nájemníkům, kteří nesplní ani tento třetí pokus o odečet bude odeslán doporučený dopis, ve kterém budou vyzváni k zajištění odečtů bytových vodoměrů. Vlastní odečet zaslaný formou dopisu nebude uznán v případě, že tomu tak bude po třetí v řadě (ve třech letech po sobě). Tato skutečnost je zapracována do pravidel pro vyúčtování. Pokud nebude proveden odečet vodoměru odečitatelem, nebo nebude doručen vámi vyplněný odečtový formulář, bude pro váš byt dle rozhodnutí představenstva proveden náhradní výpočet včetně uložení sankce 2000,- Kč za vodoměr. Zásobování teplem Ostrava připravilo nový způsob vyúčtování nákladů za teplou užitkovou vodu. Dle předložené dohody, která bude podepsána mezi ZTO a odběrateli, budou náklady na TUV rozúčtovány dle údajů odečtených z bytových vodoměrů. Tato skutečnost rovněž ovlivnila zkrácení odečtového termínu (do 4.1.2000) a odečtových lhůt (sedm dnů ). Odečtené a zpracované údaje o spotřebě TUV dle bytových vodoměrů musí být odevzdány na ZTO do 14.1.2000. Věříme, že svým přístupem přispějete k objektivnějšímu hodnocení spotřeb vody. Souběžně s odečty vodoměrů proběhnou ve stejných termínech také odečty rozdělovačů topných nákladů na radiátorech topení. Tyto práce pro nás zajišťují firmy TEMAS - KON s. s r. o., I.G.B. Holding a. s., TECHEN - Ostrava s. s r. o.. Pracovníci těchto firem budou vybaveni firemními průkazkami, případně pověřením. Rovněž o těchto odečtech budete informováni vývěskami. V případě, že nájemník nezpřístupní byt k provedení odečtu rozdělovačů topných nákladů pro vyúčtování nákladů za příslušné období nebo neumožní výměnu ampule rozdělovače topných nákladů v termínu od 1.12. příslušného roku do 28.2. následujícího roku (platí i pro případ, kdy je v rozdělovači topných nákladů instalovaná stará nevyměněná ampule), bude spotřební složka nákladů za teplo připadající na 1 m 2 plochy místnosti o 30 % vyšší, než je průměrná hodnota spotřební složky zjištěná v místnostech měřením. Na základě informací ve Zpravodaji z července 1999 byla během měsíce záři zprovozněna internetová stránka družstva. Pro toho, kdo má možnost do internetu nahlížet, zde uvádíme veškeré obecné informace z družstva včetně stanov SBD NH. Na stránkách www.sbdnh.cz se rovněž objeví aktuální informace z dění na družstvu, případně termíny důležitých družstevních akcí. Máme zde rovněž místo pro Vaše názory, případně vzkazy. Omlouváme se dodatečně za malé zpoždění těm zájemcům, kteří chtěli otevřít naši stránku dle původního oznámení již v červenci. Pro další písemný elektronický kontakt se zatím některými pracovišti družstva slouží níže uvedené adresy elektronické pošty.
Z důvodu hospodárného provozu správy družstva, bude v době od 24. prosince 1999 do 3. ledna 2000 na SBD NH celozávodní dovolená. Proto vyřízení Vašich záležitostí směrujte laskavě až na dobu po jejím ukončení. Děkujeme za pochopení. Opravy výtahů budou fungovat formou hotovostní služby na telefonu se záznamníkem 674 02 49. Vyprošťování osob trvá nepřetržitě 24 hodin a to na čísle 0602 718 504. Havarijní služba v oborech vodoinstalatér, elektromontér, topenář, plynoinstalatér, čistění odpadů zajišťuje 24 hodin denně firma COME Elektromontáže Ostrava s. s r. o. (telefonní čísla viz dále).
Havárie a závady je možno taktéž hlásit na dispečink SBD NH (záznamník tel. číslo 674 02 43) nebo na nepřetržitou ostrahu - vrátné na tel. čísle 676 30 38 nebo 676 30 39. Upozorňujeme na skutečnost, že se také objevují na našich domech reklamní letáčky s telefonním číslem havarijní služby, která není s družstvem smluvně dohodnuta. Čísla na letáčcích je nutné porovnat s výše uvedenými telefonními čísly. V souladu s jedním ze základních poslání družstva, to je kromě jiného uspokojování potřeb nebydlících členů družstva, jsme vstoupili do dohody s městem Ostrava, jejíž výsledkem budou byty přidělovány za velmi výhodných finačních podmínek. V cenách jednotlivých bytů jsou promítnuty dotace státu v rámci "Programu podpory výstavby nájemních bytů a technické infrastruktury” a dotace z městského rozpočtu. Skladba, velikost, cena bytů a garáží jsou patrné z následujícího přehledu:
(objekt je nadstandardního vybavení se dvěmi koupelnami, výtahem, dvěma balkony, apod., s prosazením v závislosti na průběhu výstavby vlastních změn v úrovni vybavení)
Objekty jsou již stavěny v lokalitě městského obvodu Slezská Ostrava na ul. Zapletalova (poblíž ZOO). Termín předávání bytů k nastěhování je u bloku Z4, Z3, Z2 duben roku 2000, předávání bytů bloku Z1 je plánováno na listopad roku 2000. Přidělování bytů bude prováděno SBD NH a Městem Ostrava - městským obvodem Slezská Ostrava podle stanov SBD NH za podmínek, kterými jsou členství V SBD NH a splacení členského podílu uvedené výše. V případě nadstandardních bytů může být polovina členského podílu uhrazena ve splátkách se splatností 9 let. Výše nájemného, ve všech případech, pak bude obsahovat pouze úhradu za prováděné služby související s bydlením a poplatky za výkon správy. Správcem těchto bytů bude SBD NH. Podle pravidel “Programu podpory výstavby nájemních bytů” mohou být všechny byty převedeny do vlastnictví bydlících nájemníků po dvaceti letech. Zájemci o bydlení se mohou přihlásit na členském a bytovém oddělení SBD NH, tel. 676 30 41. V loňském roce došlo ke změně plateb u sporožirových účtů. Jednotliví klienti byli na to Českou spořitelnou a.s. upozorněni. Tato změna spočívá v tom, že každá platba z účtu musí být plně kryta. Znamená to tedy, pokud chybí v den platby i 1,- Kč, tak ČS a.s. tuto platbu neprovede, a proto je nutné si jednotlivé příjmy a výdaje sledovat.Dále v říjnu letošního roku provedla Česká pošta a.s. změnu v platbách SIPO ze sporožirových účtů. Dříve byla tato platba provedena 15. kalendářního dne v měsíci, nyní je provedena o 2 - 3 pracovní dny dříve, aby byla 15. kalendářního dne v měsíci na účtu České pošty a.s. Závěrem Vám chceme sdělit, že v ani jednom případě nešlo o změnu plateb SBD NH, ale o změny jiných organizací , v prvém případě České spořitelny a.s. a v druhém případě České pošty a.s. Máte-li nějakou neodkladnou záležitost, související s užíváním bytu, garáže nebo spol. prostor, kterou chcete sdělit na SBD NH (havárie, pokud nebylo voláno na havarijní službu), můžete zanechat vzkaz na telefonním čísle 6740243 (dispečerský záznamník), který je v provozu:
Do hlášení uveďte:
K 1.1.2000 dochází k úpravám nájmů a zálohových plateb, a to na základě úpravy cen jednotlivých služeb a dodaných energií. U každého střediska je úprava propočítávána zvlášť dle spotřeby a nákladů příslušného střediska. Zálohové platby pro teplou užitkovou vodu a studenou vodu jsou upraveny dle individuální spotřeby uživatelů. U nákladů na opravy a údržbu se vycházelo z předpokládaných oprav v roce 2000 a 2001, a proto u některých středisek dochází k úpravám tvorby rezervy na opravy a údržbu. Pro orientaci našich družstevníků uvádíme zásady, jak je nutno postupovat v případě individuálního požadavku na využití stávajících a nevyužívaných místností domovního vybavení k soukromým nebo podnikatelským účelům, v bytových domech SBD NH.
V roce 1999 byly smlouvy o převodu bytu do vlastnictví předloženy celkem 1197 žadatelům. Z tohoto počtu je zapsáno v katastru (tj. kompletně vyřízeno) 196 nových vlastnictví, u dalších 94 smluv je podán návrh na vklad a 88 žadatelů dosud smlouvy nepřinesli potvrzené. Zbývajících 819 pozvaných žadatelů si po konzultaci s pracovnicemi družstva nebo na základě svého soukromého názoru převod bytu do vlastnictví odložilo uzavřením nové dohody na pozdější léta. U garáží je zapsáno v katastru nemovitostí v Ostravě 48 nových vlastníků, 8 smluv je připraveno k odeslání. Z těchto údajů vyplývá, že přes původně větší zájem o realizaci převodu bytu v roce 1999 se prakticky ukázalo, že faktický zájem vlastnit byt co nejdříve má z našeho družstva každý desátý nájemník-člen družstva z těch, kteří v zákonem stanoveném termínu podali příslušnou žádost. Tato skutečnost rozhodla o tom, že jsme nepřistoupili ke zvýšení kapacity kanceláře, která převody do vlastnictví realizuje. Ušetřili jsme již i tak vysoké režijní náklady, které tato činnost vyžaduje, ale postupujeme nadále tempem, jež je odvislá od kapacity stávající. Z tohoto důvodu se mohlo stát, že část žadatelů pro rok 1999 bude uspokojena počátkem roku 2000. Všem takto neuspokojeným žadatelům se omlouváme a sdělujeme, že o dalším postupu budou informováni osobním dopisem. Na základě Vašich požadavků bychom Vás opětně seznámili s funkcí TRV. Hlavní rozdíl TRV proti běžnému ventilu spočívá ve vybavení ventilu teplotním čidlem hlavice, které snímá teplotu okolního prostředí a otvírá nebo zavírá ventil (reguluje průtok topné vody do radiátoru). Nájemník si hlavici nastaví na požadovanou teplotu v místnosti od 5°C do 29°C (dovolí-li to výkon radiátoru a v závislosti na typu TRV viz dále). TRV poté zajišťuje plynulé udržování nastavené teploty a nedochází tak k zbytečnému přetápění místnosti. Termostatická hlavice "hlídá" teplotu místnosti, kterou jste si nastavili a pokud teplota klesne pod požadovanou hodnotu, otevře ventil. Když teplota místnosti stoupne nad požadovanou hodnotu, tak naopak ventil zavře.Výhodou termoregulačních ventilů je skutečnost, že reaguje i na ostatní zdroje vytápění jako je sluneční záření do místnosti, vaření a pečení v kuchyni, žehlení apod., kdy při zachování zvolené teploty v místnosti zastaví ventil přívod topné vody do radiátoru, čímž se opět snižuje spotřeba draze placeného tepla. Upozorňujeme Vás, že pro správnou funkci ventilu nesmí být omezen volný přístup proudícího vzduchu k čidlu různými kryty radiátorů, nábytkem, závěsy apod., neboť v tomto případě se v okolí čidla vytvoří mikroklima, na které ventil samozřejmě zareaguje tím, že se začne zavírat a radiátor přestane topit. Stav, kdy radiátor je zčásti chladný, je běžný provozní stav, kdy šetříte! Znamená to, že nastavená teplota v místnosti je dosažena a hlavice dává pokyn k uzavírání ventilu, neboli šetření. Pozor! Přechod od hýření teplem (25 - 26°C) k optimální a také zdravější teplotě 20 až 22°C bývá výrazný! Instalací regulačních přístrojů (včetně regulátorů v suterénu) se může v soustavě ozývat "šum" protékající vody. (Evropská norma připouští "hluk" až do 20 dB!). Šum může souviset s obsahem vzduchu v topné vodě. Na horních radiátorech jsou proto instalovány automatické odvzdušňovací ventily - čepička musí být uvolněna pro únik vzduchu (pak ventil automaticky uzavírá, takže nedochází k úniku vody). TRV automaticky šetří teplem z radiátorů, jestliže do místnosti svítí slunce, zapnete sporák, používáte žehličku, fén či jiné spotřebiče vydávající teplo. Pracujte s hlavicemi denně (odchod do zaměstnání, noční útlum apod.). Snížení teploty v místnosti o každý 1°C představuje úsporu nákladů 6%! Máte-li např. v pokoji místo 22°C teplotu 25°C, spotřebujete a zaplatíte cca o 18% více energie. Okna i dveře bytu si dle možností opatřete vhodným těsněním. Hospodárnost vytápění může být také nepříznivě ovlivněna dlouhodobým větráním, neboť v tomto případě dochází prouděním chladného vzduchu k ochlazování okolí ventilu, čímž je uměle ovlivněna jeho funkce a otopné těleso (radiátor) soustavně topí. Této situaci předejdete intenzívním krátkodobým větráním. Vaše hospodárné používání TRV se určitě příznivě projeví na Vaší celkové spotřebě tepla, která je sledována měřičem spotřeby tepla osazeném na patě domu. Toto spotřebované množství tepla je rozhodující pro rozúčtování topných nákladů na jednotlivé domácnosti. Případné čištění TRV provádějte pouze jemným mýdlovým přípravkem, nikdy rozpouštědly nebo ředidly. V období, kdy se netopí nechejte TRV o poloze plně otevřeno. Pokud je radiátor studený, zkontrolujte zda je hlavice otevřena a zda se vůbec topí. Pokud v topném období je venku zima a radiátor je i přesto chladný nebo topí jen jeho horní část, je nutné před nahlášením závady provést kontrolu teploty místnosti nejlépe teploměrem a porovnat ji s nastavenou hodnotou na hlavici termostatického ventilu. Pokud tyto hodnoty přibližně souhlasí, nejedná se o závadu! V případě, že v topné sezóně bude topit jen část radiátoru blíže k ventilu, v místnosti bude chladno a i po nastavení hlavice termostatického ventilu na plno (červená značka) se radiátor neprohřeje alespoň v horní části celý, jedná se pravděpodobně o zavzdušnění radiátoru. Je nutné zastavit termostatický ventil (modrá značka) a pokusit se přes odvzdušňovací ventilek radiátor odvzdušnit, tak jak jsme byli zvyklí dříve. Pokud nemáme možnost odvzdušnění, je nutno tuto závadu nahlásit. V případě, že nejde zastavit termostatický ventil a těleso proti Vaší vůli stále topí, jedná se s největší pravděpodobností o nečistotu v sedle ventilu. Je nutno tuto závadu nahlásit. V případě, že máte namontován automatický odvzdušňovací ventil a z jeho kloboučku začíná slzet voda, je nutno dotáhnout čepičku ve směru hodinových ručiček, počkat jeden den a čepičku povolit. Pokud bude i nadále slzet, čepičku opět dotáhnout a závadu nahlásit. Metrologický zákon č. 505/90, výměr Úřadu pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví č. M - 107/98 ze dne 15.10.1998 čj. 1070/98/20 o stanovených měřidlech podléhajících povinnému ověřování stanovuje dobu platnosti ověření položkou 1.4.11 - měřiče proteklého množství studené vody, na dobu 6 roků a teplé vody na dobu 4 roků.Dle tohoto výměru a výše uvedeného zákona je nutné provedení nového ověření měřidla TUV a SV po uplynutí uvedených let. Akce je prováděna výměnným způsobem, kdy stávající vodoměr je nahrazen jiným. Výměny vodoměrů jsou včas oznámeny vývěskou ve vchodu a při prvním nezpřístupnění jsou tito uživatelé vyzváni ke zpřístupnění dopisem v náhradním termínu. V této souvislosti vás žádáme o účinnou spolupráci a v případě obdržení naší žádosti na zpřístupnění bytu dodržte stanovený termín. Pokud uživatel bytu nezpřístupní byt ani v náhradním termínu, budou mu účtovány veškeré náklady spojené se zajištěním výměny vodoměru (doprava, práce, materiál). Podle zákona č. 267/94 Sb. je nájemce povinen umožnit provedení údržby zařízení a poskytnout majiteli nebo správci přístup k dalším technickým zařízením, pokud jsou součástí bytu a patří pronajímateli. Neprovedením výměny vodoměrů jsou hodnoty na měřidlech zpochybnitelné a nevěrohodné. V tomto případě bude účtována průměrná spotřeba bloku, a to až do doby provedení výměny vodoměru a pokuta 2000,- Kč za každé měřidlo. K 1.12.1999 se tato skutečnost týká 15 vodoměrů - nájemníků. Dále je možno říci, že k 1.1.2000 zůstává nainstalováno cca 70 bytových vodoměrů, kterým skončí cejchovaná lhůta k 31.12.1999 a nájemníci neumožnili v řádných termínech jejich výměnu. Výše uvedená opatření se jich týkají pro topnou sezónu 2000 a to až do doby výměny.
V Ostravě, 6.12.1999 |
Připomínky, komentáře a dotazy k těmto www stránkám směřujte
na: palicova@sbdnh.cz
|